Newsy

Poczta Polska: nie potrzebujemy kredytów czy pieniędzy państwa

2012-07-16  |  06:57
Mówi:Jerzy Jóźkowiak
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Poczta Polska S.A.
  • MP4

    Nie sięgamy do pieniędzy podatników, ani nigdzie się nie zadłużamy – mówi prezes Poczty Polskiej SA, Jerzy Jóźkowiak na temat dalszych planów restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Ten zakłada m.in. szereg inwestycji w modernizację placówek pocztowych oraz unowocześnienie modelu działania. Proces reorganizacji rozpoczął się pod koniec 2011 roku i potrwa pięć lat. Jego wartość to prawie miliard złotych.

    W opinii prezesa Poczty Polskiej, jest to wzorcowy model restrukturyzacji.

     – To, co Poczta robi, robi własnymi siłami. Sama się restrukturyzuje, sama wypracowuje pieniądze na inwestycje i sama wypracowuje 700-900 mln złotych potrzebnych na sprawy pracownicze – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jerzy Jóźkowiak.

    I dodaje, że spółka nie zamierza sięgać po kredyty czy pieniądze państwa, aby zrealizować pięcioletni plan reorganizacji o wartości ok. 900 mln zł.

    Jak podkreśla Jóźkowiak, dobry plan zmian to tylko połowa sukcesu. Drugą jest przekonanie do tego pracowników Poczty Polskiej, czyli ok. 93 tysięcy osób.

     – Mamy ogromny program wewnętrzny przekonywania pocztowców, że te zmiany są nieuchronne i konieczne – mówi prezes spółki. – Dotąd zawsze było przekonanie, że nikt nie da Poczcie zginąć, zawsze było rzucane jakieś koło ratunkowe. A ja powtarzam, że to ostatnie koło ratunkowe czasami trafia w głowę i może utopić tego, kto tego koła ratunkowego potrzebuje.

    Nowy zarząd działający od zeszłego roku ma dużą determinację, by w ciągu 5 lat z Poczty Polskiej zrobić nowoczesne przedsiębiorstwo. Tym bardziej, że – jak podkreśla Jerzy Jóźkowiak – to dla spółki ostatni dzwonek na przeprowadzenie reform. 

    Konkurencja rośnie w siłę i zdobywa nowych klientów, a dodatkowo za kilka miesięcy zdobędzie również dostęp do kolejnego zastrzeżonego dotychczas dla Poczty segmentu rynku, czyli dostarczania najlżejszych listów do 50 gramów.

     – Nie widzę żadnego powodu, dla którego Poczta Polska o własnych siłach nie może się zrestrukturyzować. Dzisiaj jestem pewien, że możemy to zrobić – stanowczo podkreśla prezes spółki.

    Głównym zadaniem, jakie przed rokiem postawił sobie zarząd spółki, a jakie dziś znalazło się w fazie realizacji jest unowocześnienie firmy.

    Jak państwo idziecie na pocztę, to widzicie w jakim stanie jest sprzęt komputerowy, widzicie odrapane ściany, ale są pewne rzeczy, których nie widzicie – mówi szef pocztowego giganta, Jerzy Jóźkowiak. – Nie widzicie, że sieć między jednostkami poczty też musi być unowocześniona. W ciągu najbliższych kilku miesięcy musi zacząć spełniać parametry do obsługi klienta w zupełnie innym czasie i w zupełnie innych ramach niż to było do tej pory.

    Dla Poczty to dziś działanie priorytetowe. Nad projektem w dalszym ciągu pracują specjaliści, którzy zajmowali się restrukturyzacją i przygotowaniem do prywatyzacji innych przedsiębiorstw państwowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.