Mówi: | Jerzy Jóźkowiak |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Poczta Polska S.A. |
Poczta Polska: nie potrzebujemy kredytów czy pieniędzy państwa
– Nie sięgamy do pieniędzy podatników, ani nigdzie się nie zadłużamy – mówi prezes Poczty Polskiej SA, Jerzy Jóźkowiak na temat dalszych planów restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Ten zakłada m.in. szereg inwestycji w modernizację placówek pocztowych oraz unowocześnienie modelu działania. Proces reorganizacji rozpoczął się pod koniec 2011 roku i potrwa pięć lat. Jego wartość to prawie miliard złotych.
W opinii prezesa Poczty Polskiej, jest to wzorcowy model restrukturyzacji.
– To, co Poczta robi, robi własnymi siłami. Sama się restrukturyzuje, sama wypracowuje pieniądze na inwestycje i sama wypracowuje 700-900 mln złotych potrzebnych na sprawy pracownicze – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jerzy Jóźkowiak.
I dodaje, że spółka nie zamierza sięgać po kredyty czy pieniądze państwa, aby zrealizować pięcioletni plan reorganizacji o wartości ok. 900 mln zł.
Jak podkreśla Jóźkowiak, dobry plan zmian to tylko połowa sukcesu. Drugą jest przekonanie do tego pracowników Poczty Polskiej, czyli ok. 93 tysięcy osób.
– Mamy ogromny program wewnętrzny przekonywania pocztowców, że te zmiany są nieuchronne i konieczne – mówi prezes spółki. – Dotąd zawsze było przekonanie, że nikt nie da Poczcie zginąć, zawsze było rzucane jakieś koło ratunkowe. A ja powtarzam, że to ostatnie koło ratunkowe czasami trafia w głowę i może utopić tego, kto tego koła ratunkowego potrzebuje.
Nowy zarząd działający od zeszłego roku ma dużą determinację, by w ciągu 5 lat z Poczty Polskiej zrobić nowoczesne przedsiębiorstwo. Tym bardziej, że – jak podkreśla Jerzy Jóźkowiak – to dla spółki ostatni dzwonek na przeprowadzenie reform.
Konkurencja rośnie w siłę i zdobywa nowych klientów, a dodatkowo za kilka miesięcy zdobędzie również dostęp do kolejnego zastrzeżonego dotychczas dla Poczty segmentu rynku, czyli dostarczania najlżejszych listów do 50 gramów.
– Nie widzę żadnego powodu, dla którego Poczta Polska o własnych siłach nie może się zrestrukturyzować. Dzisiaj jestem pewien, że możemy to zrobić – stanowczo podkreśla prezes spółki.
Głównym zadaniem, jakie przed rokiem postawił sobie zarząd spółki, a jakie dziś znalazło się w fazie realizacji jest unowocześnienie firmy.
– Jak państwo idziecie na pocztę, to widzicie w jakim stanie jest sprzęt komputerowy, widzicie odrapane ściany, ale są pewne rzeczy, których nie widzicie – mówi szef pocztowego giganta, Jerzy Jóźkowiak. – Nie widzicie, że sieć między jednostkami poczty też musi być unowocześniona. W ciągu najbliższych kilku miesięcy musi zacząć spełniać parametry do obsługi klienta w zupełnie innym czasie i w zupełnie innych ramach niż to było do tej pory.
Dla Poczty to dziś działanie priorytetowe. Nad projektem w dalszym ciągu pracują specjaliści, którzy zajmowali się restrukturyzacją i przygotowaniem do prywatyzacji innych przedsiębiorstw państwowych.
Czytaj także
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.