Newsy

Poczta Polska wprowadza elektroniczne potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej i e-awizo

2013-09-19  |  06:35

Poczta Polska udostępnia usługę elektronicznego – smsowego lub mailowego – potwierdzenia dostarczenia lub zwrotu przesyłki poleconej. Kolejne nowatorskie rozwiązanie to e-awizo, które będzie alternatywą dla papierowego powiadomienia o czekającej na nas przesyłce.

  Powiadomienie klienta o dostarczeniu lub zwrocie wysłanej przez niego przesyłki poleconej to duża oszczędność czasu i wygoda, podobnie jak e-awizo – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Kinga Dobrzyń, dyrektor Biura Rozwoju Usług Listowych Poczty Polskiej. – Dostaniemy informację o przesyłce, którą właśnie wysłaliśmy, gdy jesteśmy w pracy czy w ogóle poza domem. Albo o przesyłce, która na nas czeka w placówce pocztowej.

Elektroniczne potwierdzenie doręczenia bądź zwrotu przesyłki poleconej już jest dostępne dla klientów. 

 – Do jego otrzymania wystarczy wpisanie na dowodzie nadania również numeru telefonu lub adresu e-mail – mówi Kinga Dobrzyń. – Dzięki temu nadawca w chwili doręczenia otrzyma stosownie zawiadomienie, a jeśli adresat nie odbierze tej przesyłki, to przesłana zostanie informacja o dacie zwrotu przesyłki – dodaje.

Z kolei dyspozycję o chęci otrzymywania elektronicznego mailowego lub smsowego awizo będzie można złożyć bezpłatnie w najbliższej miejscu zamieszkania placówce pocztowej. Elektroniczne awizo będzie na początkowym etapie używane na równi z papierowym.

 – Później stopniowo będziemy przechodzić tylko i wyłącznie na elektroniczny kanał informacyjny. Dla wybranych przesyłek, chociażby nadawanych przez sądy, będą to równolegle zawiadomienia papierowe i elektroniczne – wyjaśnia Dobrzyń.

Od przyszłego roku klienci będą mogli także zgłosić dyspozycję otrzymywania zawiadomień o oczekującym w placówce liście poleconym za pośrednictwem internetu. Każdy klient będzie mógł utworzyć swoje indywidualne konto na stronie internetowej. Otrzyma login i hasło. Konto umożliwi klientom monitorowanie przesyłek, obserwację historii swoich nadań, złożenie dyspozycji e-awizo czy dosłania przesyłek.

neoKartka i poczta hybrydowa

E-awizo i elektroniczne potwierdzenie doręczenia lub zwrotu przesyłki to nie jedyne innowacje Poczty Polskiej. Za pomocą serwisu neoKartka.pl możliwe jest wysłanie kartki okolicznościowej, która zostanie wydrukowana, a następnie dostarczona w tradycyjnej formie. Mobilna wersja serwisu pozwala na przesłanie zdjęcia ze smartfonu lub tableta – jako kartki pocztowej.

Poczta pracuje również nad wdrożeniem usługi e-znaczka i e-listu.

 – W przypadku e-znaczka, klient będzie mógł dokonać zakupu znaczka przez internet, wydrukować go, przykleić na przesyłkę i nadać ją za pośrednictwem skrzynki pocztowej. Natomiast e-list będzie przesyłką nadawaną mailowo i doręczaną klientowi w sposób tradycyjny – tłumaczy dyrektor Biura Rozwoju Usług Listowych.

Dla nadających paczki udogodnieniem jest z kolei możliwość zarejestrowania przesyłki i wydrukowanie dowodu nadania przez internet. Następnie taką przesyłkę trzeba zanieść do wybranej placówki pocztowej, gdzie można ją od razu wysłać bez tracenia czasu na formalności.

Zmiany w Poczcie Polskiej to odpowiedź na zapotrzebowanie klientów dotyczące wykorzystania najnowszych technologii cyfrowych.

 – Chcemy, żeby nasze podstawowe usługi były postrzegane jako nowoczesne, odpowiadające obecnym wyzwaniom rynku, jak również oczekiwaniom klientów – mówi Kinga Dobrzyń. – Najczęstszą grupą odbiorców tego typu usług są ludzie młodzi, do 30. roku życia, natomiast są to usługi dobrze postrzegane także przez innych klientów indywidualnych i biznesowych – dodaje.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.