Mówi: | Krzysztof Celiński, odpowiedzialny za projekty transportowe, CH2M Hill Polska Joanna Bensz, dyrektor zarządzająca CH2M Hill Polska |
Polska kolej nadrabia zaległości w nowoczesnych systemach zarządzania ruchem. Będzie bezpieczniej i szybciej
Aktualizacja 11:34
Polska kolej nadrabia zaległości w dziedzinie nowoczesnych systemów zwiększających poziom bezpieczeństwa. Ten obszar, a nie tylko modernizacja samych torów, wymaga pilnych inwestycji. Brakuje m.in. europejskiego systemu zarządzania ruchem ERTMS, który poprawi bezpieczeństwo, szybkość przejazdu oraz ułatwi prowadzenie przewozów międzynarodowych. Wśród celów inwestycyjnych jest też rozbudowa portów morskich oraz poprawa dostępu kolejowego do nich.
‒ W infrastrukturze IT na kolei są szczególne zapóźnienia. Jeżeli odniesiemy je do innych kolei europejskich, to mamy dużo do nadrobienia – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Celiński, dyrektor działu transportu w CH2M HILL Polska. ‒ W tej chwili inwestycje głównie polegają na poprawie stanu infrastruktury, ale też na inwestowaniu w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym, takie jak Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) i Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS).
Celiński podkreśla, że dla kolejowego ruchu pasażerskiego w Polsce najważniejsze jest skrócenie czasu przejazdu, a dla przewoźników towarowych – zwiększenie dopuszczalnego nacisku na oś, regularność połączeń, a także zwiększenie średniej prędkości. Jednak poza modernizacją samych torów, niezwykle ważne są też systemy, które usprawniają ruch i poprawiają jego bezpieczeństwo.
CH2M HILL jest partnerem PKP przy pilotażowym wdrożeniu systemu ERTMS poziomu drugiego na 84-kilometrowym odcinku od Legnicy do granicy z Niemcami. Umowa na projekt warty ponad 140 mln zł została podpisana w 2012 r. Po instalacji ERTMS-2 w odpowiednio wyposażonych lokomotywach maszyniści otrzymają informacje o dopuszczalnej prędkości i zajętości torów. Dzięki temu, że system jest europejski, jego rozpowszechnienie ułatwi prowadzenie połączeń międzynarodowych, bo maszyniści nie będą już musieli zdawać egzaminu ze znajomości sygnalizacji w innych krajach.
‒ Systemy te będą wdrażane na Centralnej Magistrali Kolejowej, na linii Warszawa – Gdynia i sukcesywnie wprowadzane na innych liniach. Myślę, że to będzie z dużym pożytkiem dla pasażerów, dlatego że błędy maszynisty będą natychmiast eliminowane przez automatyczne systemy prowadzenia pociągu – zapowiada Celiński.
System ERTMS-2 wraz z wchodzącymi w jego skład systemami ETCS (przekazuje maszyniście informacje z urządzeń na torach m.in. o zezwoleniu na jazdę) oraz GSM-R (dwukierunkowa metoda transmisji danych) ma być zainstalowany do końca 2015r. m.in. na odcinku z Legnicy do Opola oraz Warszawa-Łódź Widzew.
CH2M HILL pracuje także nad poprawą infrastruktury związanej z polskimi portami. Spółka jest inżynierem kontraktu w projekcie przy budowie drugiego nabrzeża w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Wartość tej inwestycji to 250 mln euro. Celiński dodaje, że CH2M HILL realizuje również projekty poprawy dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu, jest także projektantem przy przebudowie połączenia kolejowego do gdańskiego Portu Północnego.
Czytaj także
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-03: Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-20: Coraz więcej Europejczyków jest za zaostrzeniem polityki migracyjnej. To skłania ich w kierunku prawicowych i konserwatywnych partii
- 2025-02-18: Pogłębia się brak wojskowych kadr medycznych. System ich kształcenia wymaga pilnej reformy
- 2025-02-12: Blokady alkoholowe w samochodach mogą pomóc w walce z problemem pijanych kierowców. Co roku w Polsce doprowadzają do śmierci 150–200 osób
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-01-29: Karolina Pilarczyk: To jest karygodne, że ktoś ma kilkukrotnie zabrane prawo jazdy, a dalej pijany wsiada za kierownicę. Taka osoba powinna iść do więzienia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.