Mówi: | Teresa Kamińska |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna |
Polska uruchamia połączenie morskie z Chinami
Perspektywa uruchomienia połączenia morskiego z Azją jest niezwykle atrakcyjna dla portów w Gdyni i w Gdańsku, jak i dla obsługujących je terminali.
– Gdyby doszło do podpisania porozumienia o utworzeniu wspólnej linii między portem Zhuhai i Gdynią, a jest już blisko, za tym miałaby pójść wspólna obsługa armatorów – mówi prezes pomorskiej Strefy, Teresa Kamińska. – To, że rozładunki nie szłyby linią Hongkong-Hamburg, ale Zhuhai-Gdynia, byłoby niezwykle ważne.
Chodzi tu, nie tylko o dochody, ale i o rosnące znaczenie Polski na światowej mapie tranzytowej. Podobnie jak Niemcy, bylibyśmy dla Azji bramą do Europy.
– To jest nie do przecenienia – podkreśla Kamińska.
Pociąga to za sobą szereg potencjalnych inwestycji, które mogłyby być realizowane na terenie Pomorza.
– Centra logistyczne, czyli rozładunek, nowe technologie, badania – to wszystko wyceniłabym na bardzo wiele pieniędzy – mówi szefowa PSSE.
W czasie rządowych wizyt mówiło się nawet o kwocie 10 miliardów dolarów, które Chiny mogłyby zainwestować w Europie Środkowo-Wschodniej.
– Wicepremier Chin powiedział: dajcie dobry projekt, dostaniecie na to pieniądze i nad takim projektem ze strefą i portem w Zhuhai właśnie pracujemy – podkreśla Kamińska.
Tym bardziej, że polskie porty zyskują na znaczeniu w oczach potencjalnych inwestorów. Gospodarka morska odgrywa także coraz większa rolę w planach rozwojowych naszego rządu.
– Mamy fantastyczne, innowacyjne inwestycje, np. z pogłębianiem, mamy wspaniałe terminale – zwraca uwagę Teresa Kamińska. - To jest to, co możemy zaoferować i wnieść do ewentualnej wielkiej spółki joint venture, gdzie będziemy wspólnie z przedstawicielami Chin obsługiwać najpoważniejszych armatorów.
Plany uruchomienia połączenia morskiego Gdyni i Gdańska z portem w Zhuhai, to efekt zacieśnienia współpracy między Polską a Chinami. Przedstawiciele Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej mają znaczący udział w tym przedsięwzięciu.
– Mamy już bezpośrednie kontakty naszych inwestorów i chińskich inwestorów – podkreśla prezes pomorskiej Strefy, Teresa Kamińska.
Chińska delegacja niedawno odwiedziła Trójmiasto. Padły konkretne propozycje. Podpisany został list intencyjny o współpracy między Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną a strefą w Zhuhai.
– Współpracując z Chińczykami trzeba trochę cierpliwości, zrozumienia dla ich tempa i kultury pracy – podkreśla Kamińska. - Jeżeli na początku roku dojdzie do zaplanowanej wizyty władz publicznych z tego regionu, to myślę, że w przyszłym roku będziemy już realizować konkretne projekty.
Czytaj także
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
Rosnąca biurokracja zniechęca europejskie firmy do rozwoju, tym bardziej że borykają się one z surowszymi regulacjami niż ich konkurenci w Chinach i USA. Jedną z poważniejszych barier jest brak spójności przepisów w państwach członkowskich UE, co utrudnia wykorzystanie potencjału jednolitego rynku. Niektóre kraje, w tym Polska, mają tendencję do nadregulacji względem tego, czego wymagają unijne dyrektywy.
Transport
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne

W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.
Handel
Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie

Ogłoszone przez Donalda Trumpa 2 kwietnia cła na towary z licznych krajów z całego świata zatrzęsły rynkami finansowymi. Indeksy akcyjne ruszyły w dół, zyskiwać za to zaczęły bezpieczniejsze obligacje. Niektóre branże ucierpią bardziej niż inne, np. motoryzacyjna. Skorzystać może za to sektor logistyczny. Paradoksalnie to na obywatelach USA cła mogą się odbić najmocniej, zaś na wzmocnienie swojej pozycji szansę mają Chińczycy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.