Newsy

Polska uruchamia połączenie morskie z Chinami

2012-09-11  |  07:10
Supernews
Mówi:Teresa Kamińska
Funkcja:Prezes
Firma:Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
  • MP4
    Polska zacieśnia współpracę z Chinami. Niewykluczone, że już wkrótce zostanie uruchomione połączenie między Gdynią a chińskim portem Zhuhai, co pozwoliłoby na tranzyt ładunków z Azji do Europy Wschodniej z pominięciem portu w Hamburgu. Bylibyśmy bramą do Europy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.  

    Perspektywa uruchomienia połączenia morskiego z Azją jest niezwykle atrakcyjna dla portów w Gdyni i w Gdańsku, jak i dla obsługujących je terminali. 

     – Gdyby doszło do podpisania porozumienia o utworzeniu wspólnej linii między portem Zhuhai i Gdynią,  a jest już blisko, za tym miałaby pójść wspólna obsługa armatorów – mówi prezes pomorskiej Strefy, Teresa Kamińska. – To, że rozładunki nie szłyby linią Hongkong-Hamburg, ale Zhuhai-Gdynia, byłoby niezwykle ważne. 

    Chodzi tu, nie tylko o dochody, ale i o rosnące znaczenie Polski na światowej mapie tranzytowej. Podobnie jak Niemcy, bylibyśmy dla Azji bramą do Europy.  

     – To jest nie do przecenienia – podkreśla Kamińska. 

    Pociąga to za sobą szereg potencjalnych inwestycji, które mogłyby być realizowane na terenie Pomorza. 

     – Centra logistyczne, czyli rozładunek, nowe technologie, badania – to wszystko wyceniłabym na bardzo wiele pieniędzy – mówi szefowa PSSE.  

    W czasie rządowych wizyt mówiło się nawet o kwocie 10 miliardów dolarów, które Chiny mogłyby zainwestować w Europie Środkowo-Wschodniej.  

     – Wicepremier Chin powiedział: dajcie dobry projekt, dostaniecie na to pieniądze i nad takim projektem ze strefą i portem w Zhuhai właśnie pracujemy – podkreśla Kamińska. 

    Tym bardziej, że polskie porty zyskują na znaczeniu w oczach potencjalnych inwestorów. Gospodarka morska odgrywa także coraz większa rolę w planach rozwojowych naszego rządu.  

    Mamy fantastyczne, innowacyjne inwestycje, np. z pogłębianiem, mamy wspaniałe terminale – zwraca uwagę Teresa Kamińska. - To jest to, co możemy zaoferować i wnieść do ewentualnej wielkiej spółki joint venture, gdzie będziemy wspólnie z przedstawicielami Chin obsługiwać najpoważniejszych armatorów. 

    Plany uruchomienia połączenia morskiego Gdyni i Gdańska z portem w Zhuhai, to efekt zacieśnienia współpracy między Polską a Chinami. Przedstawiciele Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej mają znaczący udział w tym przedsięwzięciu. 

    Mamy już bezpośrednie kontakty naszych inwestorów i chińskich inwestorów – podkreśla prezes pomorskiej Strefy, Teresa Kamińska. 

    Chińska delegacja niedawno odwiedziła Trójmiasto. Padły konkretne propozycje. Podpisany został list intencyjny o współpracy między Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną a strefą w Zhuhai.  

     – Współpracując z Chińczykami trzeba trochę cierpliwości, zrozumienia dla ich tempa i kultury pracy – podkreśla Kamińska. - Jeżeli na początku roku dojdzie do zaplanowanej wizyty władz publicznych z tego regionu, to myślę, że w przyszłym roku będziemy już realizować konkretne projekty.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.