Mówi: | Teresa Kamińska |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna |
Polska uruchamia połączenie morskie z Chinami
Perspektywa uruchomienia połączenia morskiego z Azją jest niezwykle atrakcyjna dla portów w Gdyni i w Gdańsku, jak i dla obsługujących je terminali.
– Gdyby doszło do podpisania porozumienia o utworzeniu wspólnej linii między portem Zhuhai i Gdynią, a jest już blisko, za tym miałaby pójść wspólna obsługa armatorów – mówi prezes pomorskiej Strefy, Teresa Kamińska. – To, że rozładunki nie szłyby linią Hongkong-Hamburg, ale Zhuhai-Gdynia, byłoby niezwykle ważne.
Chodzi tu, nie tylko o dochody, ale i o rosnące znaczenie Polski na światowej mapie tranzytowej. Podobnie jak Niemcy, bylibyśmy dla Azji bramą do Europy.
– To jest nie do przecenienia – podkreśla Kamińska.
Pociąga to za sobą szereg potencjalnych inwestycji, które mogłyby być realizowane na terenie Pomorza.
– Centra logistyczne, czyli rozładunek, nowe technologie, badania – to wszystko wyceniłabym na bardzo wiele pieniędzy – mówi szefowa PSSE.
W czasie rządowych wizyt mówiło się nawet o kwocie 10 miliardów dolarów, które Chiny mogłyby zainwestować w Europie Środkowo-Wschodniej.
– Wicepremier Chin powiedział: dajcie dobry projekt, dostaniecie na to pieniądze i nad takim projektem ze strefą i portem w Zhuhai właśnie pracujemy – podkreśla Kamińska.
Tym bardziej, że polskie porty zyskują na znaczeniu w oczach potencjalnych inwestorów. Gospodarka morska odgrywa także coraz większa rolę w planach rozwojowych naszego rządu.
– Mamy fantastyczne, innowacyjne inwestycje, np. z pogłębianiem, mamy wspaniałe terminale – zwraca uwagę Teresa Kamińska. - To jest to, co możemy zaoferować i wnieść do ewentualnej wielkiej spółki joint venture, gdzie będziemy wspólnie z przedstawicielami Chin obsługiwać najpoważniejszych armatorów.
Plany uruchomienia połączenia morskiego Gdyni i Gdańska z portem w Zhuhai, to efekt zacieśnienia współpracy między Polską a Chinami. Przedstawiciele Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej mają znaczący udział w tym przedsięwzięciu.
– Mamy już bezpośrednie kontakty naszych inwestorów i chińskich inwestorów – podkreśla prezes pomorskiej Strefy, Teresa Kamińska.
Chińska delegacja niedawno odwiedziła Trójmiasto. Padły konkretne propozycje. Podpisany został list intencyjny o współpracy między Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną a strefą w Zhuhai.
– Współpracując z Chińczykami trzeba trochę cierpliwości, zrozumienia dla ich tempa i kultury pracy – podkreśla Kamińska. - Jeżeli na początku roku dojdzie do zaplanowanej wizyty władz publicznych z tego regionu, to myślę, że w przyszłym roku będziemy już realizować konkretne projekty.
Czytaj także
- 2025-07-17: Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
- 2025-07-21: Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-05-29: Bryska: W Sopocie nigdy nie odmawiam sobie przyjemności zjedzenia gofra. Cena nie gra roli
- 2025-05-22: Jeden Osiem L: Przygotowaliśmy nową aranżację utworu „Jak zapomnieć”. Ten przebój śpiewają z nami już kolejne pokolenia
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.