Mówi: | Teresa Kamińska |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna |
Polska uruchamia połączenie morskie z Chinami
Perspektywa uruchomienia połączenia morskiego z Azją jest niezwykle atrakcyjna dla portów w Gdyni i w Gdańsku, jak i dla obsługujących je terminali.
– Gdyby doszło do podpisania porozumienia o utworzeniu wspólnej linii między portem Zhuhai i Gdynią, a jest już blisko, za tym miałaby pójść wspólna obsługa armatorów – mówi prezes pomorskiej Strefy, Teresa Kamińska. – To, że rozładunki nie szłyby linią Hongkong-Hamburg, ale Zhuhai-Gdynia, byłoby niezwykle ważne.
Chodzi tu, nie tylko o dochody, ale i o rosnące znaczenie Polski na światowej mapie tranzytowej. Podobnie jak Niemcy, bylibyśmy dla Azji bramą do Europy.
– To jest nie do przecenienia – podkreśla Kamińska.
Pociąga to za sobą szereg potencjalnych inwestycji, które mogłyby być realizowane na terenie Pomorza.
– Centra logistyczne, czyli rozładunek, nowe technologie, badania – to wszystko wyceniłabym na bardzo wiele pieniędzy – mówi szefowa PSSE.
W czasie rządowych wizyt mówiło się nawet o kwocie 10 miliardów dolarów, które Chiny mogłyby zainwestować w Europie Środkowo-Wschodniej.
– Wicepremier Chin powiedział: dajcie dobry projekt, dostaniecie na to pieniądze i nad takim projektem ze strefą i portem w Zhuhai właśnie pracujemy – podkreśla Kamińska.
Tym bardziej, że polskie porty zyskują na znaczeniu w oczach potencjalnych inwestorów. Gospodarka morska odgrywa także coraz większa rolę w planach rozwojowych naszego rządu.
– Mamy fantastyczne, innowacyjne inwestycje, np. z pogłębianiem, mamy wspaniałe terminale – zwraca uwagę Teresa Kamińska. - To jest to, co możemy zaoferować i wnieść do ewentualnej wielkiej spółki joint venture, gdzie będziemy wspólnie z przedstawicielami Chin obsługiwać najpoważniejszych armatorów.
Plany uruchomienia połączenia morskiego Gdyni i Gdańska z portem w Zhuhai, to efekt zacieśnienia współpracy między Polską a Chinami. Przedstawiciele Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej mają znaczący udział w tym przedsięwzięciu.
– Mamy już bezpośrednie kontakty naszych inwestorów i chińskich inwestorów – podkreśla prezes pomorskiej Strefy, Teresa Kamińska.
Chińska delegacja niedawno odwiedziła Trójmiasto. Padły konkretne propozycje. Podpisany został list intencyjny o współpracy między Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną a strefą w Zhuhai.
– Współpracując z Chińczykami trzeba trochę cierpliwości, zrozumienia dla ich tempa i kultury pracy – podkreśla Kamińska. - Jeżeli na początku roku dojdzie do zaplanowanej wizyty władz publicznych z tego regionu, to myślę, że w przyszłym roku będziemy już realizować konkretne projekty.
Czytaj także
- 2025-05-29: Bryska: W Sopocie nigdy nie odmawiam sobie przyjemności zjedzenia gofra. Cena nie gra roli
- 2025-05-22: Jeden Osiem L: Przygotowaliśmy nową aranżację utworu „Jak zapomnieć”. Ten przebój śpiewają z nami już kolejne pokolenia
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.