Mówi: | Jerzy Jóźkowiak |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Poczta Polska S.A. |
Prezes Poczty Polskiej: Albo restrukturyzacja, albo poważny problem
Wdrażany od końca 2011 roku 5-cioletni plan restrukturyzacji będzie kosztował ok. 900 mln zł. Poczta musi zinwestować w pracowników, sprzęt i rozwój nowych usług. Wszystko po to, aby być konkurencyjną przed przyszłorocznym uwolnieniem rynku usług pocztowych.
Plan restrykturyzacji zakłada zwolnienie części z ponad 90 tys. pracowników. 23 stycznia spółka uruchomiła program odejść dobrowolnych, z którego będzie mogło skorzystać ponad 2 tys. osób. Wnioski w tej sprawie będą przyjmowane do marca.
- To jest pierwszy taki program w historii Poczty. Uruchomiliśmy ten program w tym roku. Oznacza to, że pracownicy, którzy dobrowolnie zgłoszą się do odejść, dostaną wyższe kwoty niż przy zwolnieniach grupowych - wyjaśnia Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej.
Prezes Poczty wierzy w powodzenie swojego planu, jak również w porozumienie ze związkami zawodowymi, co do niezbędnych zmian. Tym bardziej, że - jak podkreśla - Poczta nie ma już innego wyjścia i musi się reformować.
- W Poczcie powstało wiele ciekawych programów zmian i restrukturyzacji, które nigdy nie zostały wdrożone, ponieważ moim poprzednikom po prostu nie dano zrobić wielu rzeczy. Kończyła się kadencja, odwoływano ich albo proszono ich, aby było cicho. I tak dojechaliśmy do sytuacji, kiedy jesteśmy czerwoną latarnią. Mamy najgorsze wyniki w Europie, w związku z tym nie ma żadnej innej możliwości: albo restrukturyzacja, albo niestety będzie poważny problem - ostrzega prezes Poczty.
Tym bardziej, że już wkrótce konkurencja wzrośnie. W 2013 roku czeka nas uwolnienie rynku usług pocztowych, co może oznaczać m.in. wejście konkurentów z zachodniej Europy.
Jak podkreśla prezes Poczty Polskiej Jerzy Jóźkowiak, nowoczesna instytucja, jaką ma stać się wkrótce Poczta, wymaga odpowiednio wyszkolonych kadr.
- Musimy zainwestować w naszych pracowników, tzn. musimy ich przeszkolić i dać szansę, aby odnaleźli się w nowej Poczcie, nowoczesnej, z nowymi usługami, głównie ubezpieczeniowymi i finansowymi. Po drugie, jest ogromny program związany z Akademią Pocztową, czyli z taką instytucją, która będzie doskonaliła umiejętności. Musimy sprostać konkurencji - mówi Jerzy Jóźkowiak.
Instytucja stawia również na rozwój nowych usług i zapowiada, że będzie wzmacniać istniejące, które są najbardziej rentowne, w tym także usługi finansowe świadczone przy współpracy z Bankiem Pocztowym.
- W tym roku będziemy mieli nową klasyfikację placówek pocztowych, już nie urzędów, w których będą sekcje dotyczące usług pocztowych, finansowych i ubezpieczeniowych. Chcemy w drugiej połowie roku rozpocząć sukcesywne wdrażanie takich placówek na terenie całego kraju. Myślimy o strefach 24-godzinnych, szczególnie tam, gdzie są tzw. satelici albo sypialnie. Myślimy też o automatyzacji sprzedaży wielu grup produktów - wymienia Jerzy Jóźkowiak.
Rozpoczęcie wdrażania planu modernizacji Poczty wymagało zmian pewnych uregulowań prawnych, w tym również w najbardziej uciążliwych przepisach o zamówieniach publicznych.
- Musieliśmy zmienić przepisy dotyczące zamówień publicznych w Poczcie. One były korupcjogenne, one powodowały, że przez 4 lata przetargi nie były rozstrzygane. Jeżeli były, to potem były zaskarżane, w związku z tym do czasu przyjścia naszej ekipy nie kupiono ani jednego nowego komputera przez 6 lat. To wymaga bardzo jasnego i klarownego przyjrzenia się tym wszystkim sprawom, które hamują potencjalny rozwój i poszczególne elementy są eliminowane - podkreśla Jóźkowiak.
Kierownictwo spółki chce, dzięki wdrażanym zmianom, zwiększyć poziom rentowności. Celem jest wprowadzenie Poczty Polskiej na giełdę w 2013 lub 2014 roku.
Czytaj także
- 2025-08-04: UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.