Newsy

Prezes Poczty Polskiej: Albo restrukturyzacja, albo poważny problem

2012-02-21  |  06:48
Mówi:Jerzy Jóźkowiak
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Poczta Polska S.A.
  • MP4

    Wdrażany od końca 2011 roku 5-cioletni plan restrukturyzacji będzie kosztował ok. 900 mln zł. Poczta musi zinwestować w pracowników, sprzęt i rozwój nowych usług. Wszystko po to, aby być konkurencyjną przed przyszłorocznym uwolnieniem rynku usług pocztowych.

    Plan restrykturyzacji zakłada zwolnienie części z ponad 90 tys. pracowników. 23 stycznia spółka uruchomiła program odejść dobrowolnych, z którego będzie mogło skorzystać ponad 2 tys. osób. Wnioski w tej sprawie będą przyjmowane do marca.

     - To jest pierwszy taki program w historii Poczty. Uruchomiliśmy ten program w tym roku. Oznacza to, że pracownicy, którzy dobrowolnie zgłoszą się do odejść, dostaną wyższe kwoty niż przy zwolnieniach grupowych - wyjaśnia Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej.

    Prezes Poczty wierzy w powodzenie swojego planu, jak również w porozumienie ze związkami zawodowymi, co do niezbędnych zmian. Tym bardziej, że - jak podkreśla - Poczta nie ma już innego wyjścia i musi się reformować.

     - W Poczcie powstało wiele ciekawych programów zmian i restrukturyzacji, które nigdy nie zostały wdrożone, ponieważ moim poprzednikom po prostu nie dano zrobić wielu rzeczy. Kończyła się kadencja, odwoływano ich albo proszono ich, aby było cicho. I tak dojechaliśmy do sytuacji, kiedy jesteśmy czerwoną latarnią. Mamy najgorsze wyniki w Europie, w związku z tym nie ma żadnej innej możliwości: albo restrukturyzacja, albo niestety będzie poważny problem - ostrzega prezes Poczty.

    Tym bardziej, że już wkrótce konkurencja wzrośnie. W 2013 roku czeka nas uwolnienie rynku usług pocztowych, co może oznaczać m.in. wejście konkurentów z zachodniej Europy.

    Jak podkreśla prezes Poczty Polskiej Jerzy Jóźkowiak, nowoczesna instytucja, jaką ma stać się wkrótce Poczta, wymaga odpowiednio wyszkolonych kadr.

     - Musimy zainwestować w naszych pracowników, tzn. musimy ich przeszkolić i dać szansę, aby odnaleźli się w nowej Poczcie, nowoczesnej, z nowymi usługami, głównie ubezpieczeniowymi i finansowymi. Po drugie, jest ogromny program związany z Akademią Pocztową, czyli z taką instytucją, która będzie doskonaliła umiejętności. Musimy sprostać konkurencji - mówi Jerzy Jóźkowiak.

    Instytucja stawia również na rozwój nowych usług i zapowiada, że będzie wzmacniać istniejące, które są najbardziej rentowne, w tym także usługi finansowe świadczone przy współpracy z Bankiem Pocztowym.

     - W tym roku będziemy mieli nową klasyfikację placówek pocztowych, już nie urzędów, w których będą sekcje dotyczące usług pocztowych, finansowych i ubezpieczeniowych. Chcemy w drugiej połowie roku rozpocząć sukcesywne wdrażanie takich placówek na terenie całego kraju. Myślimy o strefach 24-godzinnych, szczególnie tam, gdzie są tzw. satelici albo sypialnie. Myślimy też o automatyzacji sprzedaży wielu grup produktów - wymienia Jerzy Jóźkowiak.

    Rozpoczęcie wdrażania planu modernizacji Poczty wymagało zmian pewnych uregulowań prawnych, w tym również w najbardziej uciążliwych przepisach o zamówieniach publicznych.

     - Musieliśmy zmienić przepisy dotyczące zamówień publicznych w Poczcie. One były korupcjogenne, one powodowały, że przez 4 lata przetargi nie były rozstrzygane. Jeżeli były, to potem były zaskarżane, w związku z tym do czasu przyjścia naszej ekipy nie kupiono ani jednego nowego komputera przez 6 lat. To wymaga bardzo jasnego i klarownego przyjrzenia się tym wszystkim sprawom, które hamują potencjalny rozwój i poszczególne elementy są eliminowane - podkreśla Jóźkowiak.

    Kierownictwo spółki chce, dzięki wdrażanym zmianom, zwiększyć poziom rentowności. Celem jest wprowadzenie Poczty Polskiej na giełdę w 2013 lub 2014 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.