Mówi: | Magdalena Gaj |
Funkcja: | Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej |
Rynek pocztowy uwolniony, ale Poczta Polska wciąż na uprzywilejowanej pozycji
Z początkiem stycznia skończył się monopol Poczty Polskiej na dostarczanie przesyłek listowych, ważących mniej niż 50 gramów. Jednak pocztowy gigant przez co najmniej trzy lata będzie tzw. operatorem wyznaczonym, zobowiązanym do świadczenia usług powszechnych. Chodzi o dostarczanie przesyłek urzędowych, w tym listów z potwierdzeniem odbioru, przekazów pocztowych, rent i emerytur. Obowiązek wyznaczenia takiego operatora nakłada znowelizowana ustawa Prawo Pocztowe.
Do tej pory Poczta Polska miała wyłączność na dostarczanie najlżejszych przesyłek listowych na terenie kraju. Nadawcy korespondencji, chcąc korzystać z usług prywatnych operatorów pocztowych, musieli obciążać listy, których waga nie przekraczała 50 gramów, dodatkowym ciężarem. Od 1 stycznia zasady się zmieniły.
– W tej chwili mówimy o uwalnianiu tego obszaru i wszyscy będą mogli te przesyłki doręczać – mówi prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Magdalena Gaj.
Jednocześnie Poczta Polska pozostanie na uprzywilejowanej pozycji, jeśli chodzi o dostarczanie przesyłek urzędowych, rent i emerytur. Ze znowelizowanej ustawy Prawo Pocztowe zniknęło wprawdzie pojęcie operatora publicznego, którym do tej pory był państwowy gigant, ale pojawił się za to termin: „operator wyznaczony”, który zobowiązany jest do świadczenia usług pocztowych na terytorium całego kraju przez minimum 5 dni w tygodniu, w odpowiedniej jakości i po przystępnych cenach. Wynika to wprost z unijnych dyrektyw.
Funkcję operatora wyznaczonego na najbliższe trzy lata powierzono Poczcie Polskiej, bo – zdaniem UKE – tylko ona spełnia dziś warunki, pozwalające świadczyć tego typu usługi, dając jednocześnie gwarancje, że przesyłki urzędowe będą dostarczane na czas.
– Nie mamy drugiego operatora, który ma tak rozległą liczbę placówek pocztowych i taką liczbę listonoszy – mówi Magdalena Gaj.
Docelowo operator wyznaczony ma być wyłaniany na okres 10 lat w drodze konkursu, rozpisywanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, spośród wszystkich podmiotów świadczących usługi pocztowe.
– Wtedy każdy inny przedsiębiorca, który będzie czuł się na siłach, aby takie usługi w takim wymiarze świadczyć, będzie mógł zgłosić się do regulatora tego konkursu i będzie mógł być wybrany na operatora wyznaczonego – dodaje szefowa UKE.
Ustawa Prawo Pocztowe nakłada jednocześnie na operatora wyznaczonego obowiązek udostępnienia skrytek i skrzynek pocztowych oraz innych elementów infrastruktury pocztowej innym operatorom, świadczącym usługi, wchodzące w zakres usług powszechnych.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-06-03: Zaufanie do UE deklaruje 58 proc. Polaków. Większość Europejczyków postrzega ją jako stabilne miejsce na tle niespokojnego świata
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.