Newsy

Strabag oddał autostradę na czas, ale musiał do jej budowy dołożyć

2012-05-28  |  15:43
Supernews
Mówi:Paweł Antonik
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Strabag
  • MP4

     – Dopłaciliśmy do tego odcinka bardzo dużo – mówi prezes Strabag, Paweł Antonik. Chodzi o budowę odcinka D autostrady A2 łączącej Grodzisk Mazowiecki z Pruszkowem, który wczoraj został oddany do użytku.

    Wartość kontraktu realizowanego m.in. przez firmę Strabag to ponad 640 mln zł. To jednak nie wystarczyło na budowę 18 km autostrady.

     – Byłbym bardzo szczęśliwy, gdybyśmy po tej inwestycji finansowo wyszli na zero. Niestety, z przykrością muszę stwierdzić, że dopłaciliśmy do tego odcinka bardzo dużo – przyznaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Paweł Antonik, prezes głównego wykonawcy odcinka D na A2.

    Nie chce jednak zdradzić, jakie straty poniosła jego firma.

    Pozwolenie na użytkowanie odcinka D pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Pruszkowem Strabag otrzymał w ubiegły piątek. Wczoraj o godz. 21 po raz pierwszy tym fragmentem autostrady pojechały samochody. Jak zapewnia prezes firmy, do ostatecznego zakończenia robót pozostały jeszcze tylko drobne prace wykończeniowe.

     – Trzeba jeszcze m.in. wywieźć gruz, dosadzić drzewa i trawę. Ewentualnie uzupełnić jeszcze kilka
    ekranów akustycznych. To w sumie wszystko
     – mówi Paweł Antonik. – Przewidujemy zakończenie wszystkich robót zgodnie z kontraktem, do 5 czerwca.

    Odcinek D to jeden z trzech fragmentów A2, które zostaną oddane w terminie. Paweł Antonik podkreśla, że budowa niespełna 18 km nie była zbyt skomplikowana pod względem technicznym.

     – Jedynym małym minusem na tym odcinku był wysoki stan wód gruntowych. Podczas intensywnych ulew, nie mogliśmy pracować, musieliśmy poczekać, aż poziom wód gruntowych się ustabilizuje. Dlatego dążyliśmy jak najszybciej do zrobienia odwodnienia na całej autostradzie – wyjaśnia prezes Strabag.

    Kontrakt na odcinku D jest realizowany od 2009 roku, jednak budowa rozpoczęła się rok później, kiedy uzyskano niezbędne pozwolenia.

     – To były niecałe dwa sezony budowlane. Najważniejsze były management, sprzęt i ustawienie całej logistyki – wyjaśnia Paweł Antonik.

    Oprócz budowy nitek autostrady kontrakt zakładał również budowę m.in. węzła autostradowego w Grodzisku Mazowieckim, drogi dojazdowe, 10 wiaduktów, 13 mostów, systemy odwodnienia oraz punkty poboru opłat.

    Mazowiecki odcinek A2 ma już łącznie 25 km. W ubiegłą środę kierowcy mogli po raz pierwszy przejechać odcinkiem E z Warszawy do Pruszkowa. GDDKiA zakłada, że jeszcze przed Euro 2012 przejezdna będzie cała autostrada z Warszawy do Łodzi.

    Więcej na temat
    Infrastruktura Odcinek D autostrady A2 - zdjęcia do montażu Wszystkie newsy
    2012-05-28 | 19:00

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

    Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

    Infrastruktura

    Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

    Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

    Polityka

    Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

    Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.