Mówi: | Paweł Antonik |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Strabag |
Strabag oddał autostradę na czas, ale musiał do jej budowy dołożyć
– Dopłaciliśmy do tego odcinka bardzo dużo – mówi prezes Strabag, Paweł Antonik. Chodzi o budowę odcinka D autostrady A2 łączącej Grodzisk Mazowiecki z Pruszkowem, który wczoraj został oddany do użytku.
Wartość kontraktu realizowanego m.in. przez firmę Strabag to ponad 640 mln zł. To jednak nie wystarczyło na budowę 18 km autostrady.
– Byłbym bardzo szczęśliwy, gdybyśmy po tej inwestycji finansowo wyszli na zero. Niestety, z przykrością muszę stwierdzić, że dopłaciliśmy do tego odcinka bardzo dużo – przyznaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Paweł Antonik, prezes głównego wykonawcy odcinka D na A2.
Nie chce jednak zdradzić, jakie straty poniosła jego firma.
Pozwolenie na użytkowanie odcinka D pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Pruszkowem Strabag otrzymał w ubiegły piątek. Wczoraj o godz. 21 po raz pierwszy tym fragmentem autostrady pojechały samochody. Jak zapewnia prezes firmy, do ostatecznego zakończenia robót pozostały jeszcze tylko drobne prace wykończeniowe.
– Trzeba jeszcze m.in. wywieźć gruz, dosadzić drzewa i trawę. Ewentualnie uzupełnić jeszcze kilka
ekranów akustycznych. To w sumie wszystko – mówi Paweł Antonik. – Przewidujemy zakończenie wszystkich robót zgodnie z kontraktem, do 5 czerwca.
Odcinek D to jeden z trzech fragmentów A2, które zostaną oddane w terminie. Paweł Antonik podkreśla, że budowa niespełna 18 km nie była zbyt skomplikowana pod względem technicznym.
– Jedynym małym minusem na tym odcinku był wysoki stan wód gruntowych. Podczas intensywnych ulew, nie mogliśmy pracować, musieliśmy poczekać, aż poziom wód gruntowych się ustabilizuje. Dlatego dążyliśmy jak najszybciej do zrobienia odwodnienia na całej autostradzie – wyjaśnia prezes Strabag.
Kontrakt na odcinku D jest realizowany od 2009 roku, jednak budowa rozpoczęła się rok później, kiedy uzyskano niezbędne pozwolenia.
– To były niecałe dwa sezony budowlane. Najważniejsze były management, sprzęt i ustawienie całej logistyki – wyjaśnia Paweł Antonik.
Oprócz budowy nitek autostrady kontrakt zakładał również budowę m.in. węzła autostradowego w Grodzisku Mazowieckim, drogi dojazdowe, 10 wiaduktów, 13 mostów, systemy odwodnienia oraz punkty poboru opłat.
Mazowiecki odcinek A2 ma już łącznie 25 km. W ubiegłą środę kierowcy mogli po raz pierwszy przejechać odcinkiem E z Warszawy do Pruszkowa. GDDKiA zakłada, że jeszcze przed Euro 2012 przejezdna będzie cała autostrada z Warszawy do Łodzi.
Czytaj także
- 2022-09-08: Ponad 60 proc. Polaków deklaruje, że potrafi udzielić pierwszej pomocy ofierze wypadku. Te deklaracje często rozmijają się z rzeczywistością
- 2020-09-29: W Anglii powstaje pierwsza podniebna autostrada dla dronów. Może zrewolucjonizować ich rolę w transporcie [DEPESZA]
- 2019-11-21: Damian Kordas: Myślałem, że jestem totalnym drewnem w tańcu. Udziału w „TzG” to jedna z najlepszych przygód mojego życia
- 2019-08-30: autostrada A1 - zima [przebitki]
- 2017-07-10: GDDKiA i chiński Covec, reprezentowany przez dr Joannę Łagowską, zakończyły spór o A2. To może przyspieszyć napływ inwestycji z Państwa Środka
- 2017-05-08: Wirtualna rzeczywistość pomoże zwiększyć bezpieczeństwo dzieci na drogach. Uczniowie będą w ten sposób uczyć się zasad ruchu drogowego
- 2016-07-07: Na obwodnicy Gliwic zmniejszyły się korki. Dzięki urządzeniom viaAUTO czas oczekiwania skrócił się trzykrotnie
- 2016-05-20: Na obwodnicy Gliwic znikną korki. Kierowcy zameldowani w mieście mogą się zgłaszać po piloty do otwierania bramek
- 2016-05-12: Południe Polski z sukcesem walczy o inwestycje. Przewagą m.in. dobra infrastruktura i kadra
- 2016-03-16: Polska przygotowuje się do wdrożenia europejskiego systemu poboru opłat. Pierwszym krokiem porozumienie z zarządcami prywatnych autostrad
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Resort rolnictwa chce uporządkować kwestię dzierżawy rolniczej. Dzierżawcy mają zyskać dostęp do unijnych dopłat
Resort rolnictwa pracuje nad zmianami w ustawie o dzierżawie rolniczej. Nowe przepisy mają uporządkować kwestię umów dzierżawy, dziś często zawieranych w formie ustnej, bez rejestracji, co uniemożliwia rolnikom uprawiającym dzierżawioną ziemię starania o krajowe i unijne dopłaty. Ministerstwo zapewnia, że na zmianach skorzystają obie strony. Wkrótce mają ruszyć konsultacje projektu ustawy z rolnikami, a nowe przepisy mogłyby wejść w życie w 2026 roku.
Polityka
Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa
Kończy się kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych, obfitująca w historyczne wydarzenia. Symbolicznie wybory rozstrzygną się we wtorek 5 listopada, ale ostateczną decyzję podejmie Kolegium Elektorów dopiero w grudniu. O wyniku zadecydują głosy w tzw. stanach wahających się, czyli niepopierających tradycyjnie demokratów ani republikanów. Najnowszy sondaż wskazuje na minimalną przewagę Kamali Harris w większości tych okręgów. Istnieje ryzyko, że Donald Trump nie uzna niekorzystnego dla siebie wyniku wyborów, jak było to cztery lata temu.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.