Mówi: | Paweł Antonik |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Strabag |
Strabag oddał autostradę na czas, ale musiał do jej budowy dołożyć
– Dopłaciliśmy do tego odcinka bardzo dużo – mówi prezes Strabag, Paweł Antonik. Chodzi o budowę odcinka D autostrady A2 łączącej Grodzisk Mazowiecki z Pruszkowem, który wczoraj został oddany do użytku.
Wartość kontraktu realizowanego m.in. przez firmę Strabag to ponad 640 mln zł. To jednak nie wystarczyło na budowę 18 km autostrady.
– Byłbym bardzo szczęśliwy, gdybyśmy po tej inwestycji finansowo wyszli na zero. Niestety, z przykrością muszę stwierdzić, że dopłaciliśmy do tego odcinka bardzo dużo – przyznaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Paweł Antonik, prezes głównego wykonawcy odcinka D na A2.
Nie chce jednak zdradzić, jakie straty poniosła jego firma.
Pozwolenie na użytkowanie odcinka D pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Pruszkowem Strabag otrzymał w ubiegły piątek. Wczoraj o godz. 21 po raz pierwszy tym fragmentem autostrady pojechały samochody. Jak zapewnia prezes firmy, do ostatecznego zakończenia robót pozostały jeszcze tylko drobne prace wykończeniowe.
– Trzeba jeszcze m.in. wywieźć gruz, dosadzić drzewa i trawę. Ewentualnie uzupełnić jeszcze kilka
ekranów akustycznych. To w sumie wszystko – mówi Paweł Antonik. – Przewidujemy zakończenie wszystkich robót zgodnie z kontraktem, do 5 czerwca.
Odcinek D to jeden z trzech fragmentów A2, które zostaną oddane w terminie. Paweł Antonik podkreśla, że budowa niespełna 18 km nie była zbyt skomplikowana pod względem technicznym.
– Jedynym małym minusem na tym odcinku był wysoki stan wód gruntowych. Podczas intensywnych ulew, nie mogliśmy pracować, musieliśmy poczekać, aż poziom wód gruntowych się ustabilizuje. Dlatego dążyliśmy jak najszybciej do zrobienia odwodnienia na całej autostradzie – wyjaśnia prezes Strabag.
Kontrakt na odcinku D jest realizowany od 2009 roku, jednak budowa rozpoczęła się rok później, kiedy uzyskano niezbędne pozwolenia.
– To były niecałe dwa sezony budowlane. Najważniejsze były management, sprzęt i ustawienie całej logistyki – wyjaśnia Paweł Antonik.
Oprócz budowy nitek autostrady kontrakt zakładał również budowę m.in. węzła autostradowego w Grodzisku Mazowieckim, drogi dojazdowe, 10 wiaduktów, 13 mostów, systemy odwodnienia oraz punkty poboru opłat.
Mazowiecki odcinek A2 ma już łącznie 25 km. W ubiegłą środę kierowcy mogli po raz pierwszy przejechać odcinkiem E z Warszawy do Pruszkowa. GDDKiA zakłada, że jeszcze przed Euro 2012 przejezdna będzie cała autostrada z Warszawy do Łodzi.
Czytaj także
- 2022-09-08: Ponad 60 proc. Polaków deklaruje, że potrafi udzielić pierwszej pomocy ofierze wypadku. Te deklaracje często rozmijają się z rzeczywistością
- 2020-09-29: W Anglii powstaje pierwsza podniebna autostrada dla dronów. Może zrewolucjonizować ich rolę w transporcie [DEPESZA]
- 2019-11-21: Damian Kordas: Myślałem, że jestem totalnym drewnem w tańcu. Udziału w „TzG” to jedna z najlepszych przygód mojego życia
- 2019-08-30: autostrada A1 - zima [przebitki]
- 2017-07-10: GDDKiA i chiński Covec, reprezentowany przez dr Joannę Łagowską, zakończyły spór o A2. To może przyspieszyć napływ inwestycji z Państwa Środka
- 2017-05-08: Wirtualna rzeczywistość pomoże zwiększyć bezpieczeństwo dzieci na drogach. Uczniowie będą w ten sposób uczyć się zasad ruchu drogowego
- 2016-07-07: Na obwodnicy Gliwic zmniejszyły się korki. Dzięki urządzeniom viaAUTO czas oczekiwania skrócił się trzykrotnie
- 2016-05-20: Na obwodnicy Gliwic znikną korki. Kierowcy zameldowani w mieście mogą się zgłaszać po piloty do otwierania bramek
- 2016-05-12: Południe Polski z sukcesem walczy o inwestycje. Przewagą m.in. dobra infrastruktura i kadra
- 2016-03-16: Polska przygotowuje się do wdrożenia europejskiego systemu poboru opłat. Pierwszym krokiem porozumienie z zarządcami prywatnych autostrad
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/warszawa6,w_274,_small.jpg)
Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym
O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.
Handel
Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ige-azja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.
Problemy społeczne
Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdrowie-ukraincy-foto,w_133,r_png,_small.png)
Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.