Mówi: | Paweł Antonik |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Strabag |
Strabag oddał autostradę na czas, ale musiał do jej budowy dołożyć
– Dopłaciliśmy do tego odcinka bardzo dużo – mówi prezes Strabag, Paweł Antonik. Chodzi o budowę odcinka D autostrady A2 łączącej Grodzisk Mazowiecki z Pruszkowem, który wczoraj został oddany do użytku.
Wartość kontraktu realizowanego m.in. przez firmę Strabag to ponad 640 mln zł. To jednak nie wystarczyło na budowę 18 km autostrady.
– Byłbym bardzo szczęśliwy, gdybyśmy po tej inwestycji finansowo wyszli na zero. Niestety, z przykrością muszę stwierdzić, że dopłaciliśmy do tego odcinka bardzo dużo – przyznaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Paweł Antonik, prezes głównego wykonawcy odcinka D na A2.
Nie chce jednak zdradzić, jakie straty poniosła jego firma.
Pozwolenie na użytkowanie odcinka D pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Pruszkowem Strabag otrzymał w ubiegły piątek. Wczoraj o godz. 21 po raz pierwszy tym fragmentem autostrady pojechały samochody. Jak zapewnia prezes firmy, do ostatecznego zakończenia robót pozostały jeszcze tylko drobne prace wykończeniowe.
– Trzeba jeszcze m.in. wywieźć gruz, dosadzić drzewa i trawę. Ewentualnie uzupełnić jeszcze kilka
ekranów akustycznych. To w sumie wszystko – mówi Paweł Antonik. – Przewidujemy zakończenie wszystkich robót zgodnie z kontraktem, do 5 czerwca.
Odcinek D to jeden z trzech fragmentów A2, które zostaną oddane w terminie. Paweł Antonik podkreśla, że budowa niespełna 18 km nie była zbyt skomplikowana pod względem technicznym.
– Jedynym małym minusem na tym odcinku był wysoki stan wód gruntowych. Podczas intensywnych ulew, nie mogliśmy pracować, musieliśmy poczekać, aż poziom wód gruntowych się ustabilizuje. Dlatego dążyliśmy jak najszybciej do zrobienia odwodnienia na całej autostradzie – wyjaśnia prezes Strabag.
Kontrakt na odcinku D jest realizowany od 2009 roku, jednak budowa rozpoczęła się rok później, kiedy uzyskano niezbędne pozwolenia.
– To były niecałe dwa sezony budowlane. Najważniejsze były management, sprzęt i ustawienie całej logistyki – wyjaśnia Paweł Antonik.
Oprócz budowy nitek autostrady kontrakt zakładał również budowę m.in. węzła autostradowego w Grodzisku Mazowieckim, drogi dojazdowe, 10 wiaduktów, 13 mostów, systemy odwodnienia oraz punkty poboru opłat.
Mazowiecki odcinek A2 ma już łącznie 25 km. W ubiegłą środę kierowcy mogli po raz pierwszy przejechać odcinkiem E z Warszawy do Pruszkowa. GDDKiA zakłada, że jeszcze przed Euro 2012 przejezdna będzie cała autostrada z Warszawy do Łodzi.
Czytaj także
- 2022-09-08: Ponad 60 proc. Polaków deklaruje, że potrafi udzielić pierwszej pomocy ofierze wypadku. Te deklaracje często rozmijają się z rzeczywistością
- 2020-09-29: W Anglii powstaje pierwsza podniebna autostrada dla dronów. Może zrewolucjonizować ich rolę w transporcie [DEPESZA]
- 2019-11-21: Damian Kordas: Myślałem, że jestem totalnym drewnem w tańcu. Udziału w „TzG” to jedna z najlepszych przygód mojego życia
- 2019-08-30: autostrada A1 - zima [przebitki]
- 2017-07-10: GDDKiA i chiński Covec, reprezentowany przez dr Joannę Łagowską, zakończyły spór o A2. To może przyspieszyć napływ inwestycji z Państwa Środka
- 2017-05-08: Wirtualna rzeczywistość pomoże zwiększyć bezpieczeństwo dzieci na drogach. Uczniowie będą w ten sposób uczyć się zasad ruchu drogowego
- 2016-07-07: Na obwodnicy Gliwic zmniejszyły się korki. Dzięki urządzeniom viaAUTO czas oczekiwania skrócił się trzykrotnie
- 2016-05-20: Na obwodnicy Gliwic znikną korki. Kierowcy zameldowani w mieście mogą się zgłaszać po piloty do otwierania bramek
- 2016-05-12: Południe Polski z sukcesem walczy o inwestycje. Przewagą m.in. dobra infrastruktura i kadra
- 2016-03-16: Polska przygotowuje się do wdrożenia europejskiego systemu poboru opłat. Pierwszym krokiem porozumienie z zarządcami prywatnych autostrad
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.