Newsy

Szef GDDKiA: Jest szansa na jeden system opłat na autostradach. Rozmowy trwają

2012-05-25  |  06:57
Mówi:Lech Witecki
Funkcja:Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad
  • MP4

    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi rozmowy z prywatnymi koncesjonariuszami autostrad w sprawie ujednolicenia systemu opłat elektronicznych. – To byłoby rozwiązanie optymalne z punktu widzenia kierowcy – uważa Lech Witecki, szef GDDKiA.

    System elektronicznych opłat viaTOLL dla samochodów ciężarowych od blisko roku działa na niektórych fragmentach autostrad i na drogach ekspresowych i jest sukcesywnie rozszerzany o kolejne, oddawane do użytku odcinki. Od 1 czerwca z możliwości uiszczania elektronicznej opłaty na autostradach będą mogli skorzystać również kierowcy samochodów osobowych. Dotyczy to jednak tylko odcinków autostrad A2 i A4 zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

    Rozmowy GDDKiA z prywatnymi zarządcami autostrad trwają od wielu miesięcy.

      Są prowadzone rozmowy. Szczegółów zdradzać nie będę  mówi Lech Witecki, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad.

    Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury, koncesjonariusze mogą dobrowolnie przyłączyć się do viaTOLL. Wśród rozpatrywanych scenariuszy rozmów jest m.in. rozszerzenie systemu viaTOLL również na prywatnie zarządzane odcinki autostrad. Obowiązujące na nich stawki mogłyby być takie same, jak na odcinkach należących do GDDKiA bądź różne, w zależności od decyzji koncesjonariusza.

    Jednak od czasu do czasu pojawiają się informacje, że koncesjonariusze odcinków autostrad A2 i A4 planują wdrożenie własnych, odrębnych systemów elektronicznych opłat. Zarządca odcinka A2 do granicy z Niemcami planuje uruchomić system e-myta kompatybilny z systemem działającym w Niemczech. Również Stalexport Autostrada Małopolska, koncesjonariusz odcinka autostrady A4 między Krakowem a Katowicami, zapowiada, że chce wymienić urządzenia poboru na takie, które umożliwią wprowadzenie elektronicznych metod płatności.

    Problemem mogą być wkrótce wymogi unijne co do jednolitej opłaty elektronicznej. Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej od października na polskich drogach powinien pojawić się system europejskiej usługi opłat elektronicznych. Dzięki temu kierowcy nie będą musieli posiadać osobnych urządzeń pokładowych na każdy kraj członkowski, który posiada własny system e-myta (Polska, Niemcy, Austria, Czechy, Słowacja, Szwajcaria, Francja). Zgodnie z wymogami KE system musi objąć jedynie odcinki zarządzane przez państwo.

    Kilka odrębnych systemów obowiązujących na polskich drogach oznaczałyby, że kierowcy do każdego z nich muszą posiadać osobne urządzenie pokładowe.

      Kompromis musi być znaleziony. Dla nas najważniejszy jest kierowca i mam nadzieję, że dla koncesjonariusza również  zapewnia Lech Witecki.

    W jego ocenie najlepszy dla kierowców byłby jednolity system opłat.

      Jeżeli udałoby się wdrożyć jedno urządzenie, które funkcjonowałoby na wszystkich naszych drogach, to byłoby rozwiązanie optymalne z punktu widzenia kierowcy. Nasi partnerzy również, mam nadzieję, do tego rozwiązania będą dążyć  mówi Lech Witecki. 

    Jak podkreśla szef GDDKiA, problem wynika z tego, że pierwsze koncesje realizowane były kilkanaście lat temu, kiedy nie planowano wdrażania elektronicznych systemów.

      W starych umowach koncesyjnych nikt nie przewidział tego, że w Polsce będzie wdrażany system taki jak viaTOLL. Stąd w umowach nie ma zapisów, które gwarantowałyby to, że koncesjonariusz ma obowiązek wdrożyć tego rodzaju system  mówi szef GDDKiA.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.