Newsy

W nowym budżecie UE więcej pieniędzy dla kolei

2013-09-23  |  06:50
Mówi:Andrzej Massel
Funkcja:wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
  • MP4
  • Resort transportu zapowiada, że znaczenie kolei w polityce transportowej będzie rosło. Docelowo na kolej ma pójść 40 proc. środków na transport z unijnego budżetu 2014-2020. Pomóc ma także nowy unijny fundusz "Łącząc Europę".

     – Kolej będzie w przyszłej perspektywie budżetowej UE na pewno dużo ważniejsza niż w obecnej. Zmienią się proporcje podziału środków UE przeznaczanych na inwestycje drogowe i kolejowe, na korzyść inwestycji kolejowych. W związku z tym ten proces modernizacji, rewitalizacji z akcentem właśnie na rewitalizację sieci kolejowej, będzie przyspieszony – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Massel, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

    Na razie wiceminister transportu nie chce jednak podawać kwot. Wciąż trwają negocjacje z Komisją Europejską, niezbędna jest także decyzja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, które rozdziela środki pomiędzy poszczególne cele budżetowe. Resort planuje jednak przeznaczyć 40 proc. środków na kolej, a 60 proc. na drogi. W latach 2010-2013 wydatki na kolej (łącznie z środków unijnych i krajowych) są mniej więcej czterokrotnie niższe niż na drogi.

    Szansą dla kolei jest nowy unijny instrument finansowy „Łącząc Europę” („Connecting Europe Facility”), który zacznie działać w 2014 r. Budżet CEF na lata 2014-2020 to 50 mld euro, z czego ponad 31 mld ma zostać przeznaczone na infrastrukturę transportową.

    Według niego skokową poprawę jakości pasażerowie odczują w grudniu przyszłego roku. Wtedy na tory wyjadą w ruchu rozkładowych Pendolino, a także zakończy się wiele remontów, które obecnie utrudniają kursowanie pociągów. Dzięki modernizacjom czasy przejazdu ulegną skróceniu, bo pociągi będą mogły jeździć szybciej.

     – Pociąg Pendolino będzie rzeczywiście bardzo ważną usługą, świadczoną na głównych trasach łączących największe aglomeracje – podkreśla Massel. – Jest jednak jeszcze cały program rozwoju infrastruktury kolejowej, dostosowywania do przynajmniej średnich europejskich parametrów, prędkości 160 km/h, a na Centralnej Magistrali Kolejowej 200-230 km/h. To są również nowe dworce i modernizacja dworców w mniejszych miejscowościach.

    Dodatkowo PKP Intercity kupuje nowe składy zespołowe, lokomotywy oraz wagony do obsługi połączeń dalekobieżnych. Wiceminister zapowiada, że zakupy obejmą również tabor dla Przewozów Regionalnych oraz wojewódzkich kolei samorządowych (Mazowieckich, Śląskich, Dolnośląskich i Wielkopolskich).

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

    Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

    Konsument

    W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

    W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

    Firma

    Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

    Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.