Newsy

Współpraca Poczty Polskiej z ZUS-em: ma być szybciej i taniej

2013-03-28  |  14:45
Mówi:Zbigniew Derdziuk, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej
  • MP4
  • Poczta Polska i ZUS zacieśniają współpracę. Wprowadzą Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru (EPO), które ma sprawić, że klienci będą mieli pewność, co dzieje się z ich przesyłką, a ZUS i Poczta Polska zaoszczędzą tony papieru i czas. Obie instytucje są przygotowane na wprowadzenie tych zmian, muszą jednak czekać na zmianę przepisów.

     – Na masową skalę od 1 kwietnia wprowadzimy Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Zbigniew Derdziuk, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. – Każdy dokument, który jest szczególnie ważny dla obywatela, jest wysyłany ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. To jest taka żółta kartka, którą przykleja się do koperty.

    Zamiast niej pojawi się kod, dzięki któremu Poczta Polska natychmiast po dostarczeniu przesyłki, potwierdzi ZUS-owi jej status. Czyli – czy dokument został wysłany i doręczony osobie zainteresowanej. Jeżeli jednak okaże się, że tradycyjny dowód jest potrzebny (dla np. sądów), poczta w dowolnym czasie wydrukuje go.

     – To szybsze, tańsze i bezpieczniejsze rozwiązanie, zarówno dla poczty, jak i dla ZUS-u. Pozwala lepiej zarządzać tą usługą – od razu możemy sprawdzić w bazie, czy list został dostarczony – zapewnia Zbigniew Derdziuk. – Klient będzie miał większą łatwość zweryfikowania swoich danych, czy przesyłka rzeczywiście została wysłana, czy jakieś były ryzyka. Nie poniesie żadnych dodatkowych kosztów.

    Wprowadzenie EPO jest możliwe dzięki nowej umowie z Pocztą Polską, która wygrała przetarg. Oszczędności mają być znaczne.

     – To jest kilkadziesiąt razy taniej. ZUS jest dużym klientem poczty. Wydajemy rocznie na znaczki prawie 90 milionów złotych, a to jest kilkanaście milionów co roku na samej tej usłudze – podkreśla Zbigniew Derdziuk.

    Wartość dwuletniej umowy związanej szerzej z przekazami listowo-paczkowymi to sto kilkadziesiąt milionów złotych. Cena zaproponowana przez Pocztę Polską była 53 proc. niższa od kwoty określającej wartość przedmiotu umowy. Oznacza to, że na współpracy z Pocztą ZUS zaoszczędzi rocznie ok. 69 mln zł.

     – W tej umowie na dostarczenie korespondencji listowej i paczkowej zawarliśmy wszystkie nowoczesne rozwiązania technologiczne, które mogą usprawnić proces i obniżyć jego koszty. W tym między innymi elektroniczną wymianę informacji, przetwarzanie procesu reklamacyjnego, weryfikacyjnego oraz również tzw. elektroniczne potwierdzenie odbioru. Dzięki temu na pewno ulegnie skróceniu czas powrotu informacji, będą obniżone koszty, ale również koszty archiwizacji dokumentacji całej papierowej – mówi Newserii Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.

    W grę wchodzi aspekt nie tylko ekonomiczny, ale również ekologiczny.

     – Poczta Polska podejmuje szereg działań, które związane są z działaniami ekologicznymi. Między innymi, niezależnie od tych związanych z wirtualizacją dokumentacji, czyli odchodzeniem od papieru, podjęliśmy również te dotyczące ekologicznych opakowań, np. przy przesyłce gabarytowej – wyjaśnia  Janusz Wojtas.

    W ciągu roku  średnio ZUS wysyła ok. 60 mln przesyłek, z czego samych informacji o stanie konta ubezpieczonego – 19 mln. Formularzy PIT w tym okresie jest 8 mln, natomiast 25 mln to korespondencja, która jest niezbędna do bieżącej działalności Zakładu. To największa tego typu współpraca z Pocztą Polską w całym kraju, biorąc pod uwagę liczbę korespondencji.

    W 2012 r. we wszystkich terenowych jednostkach zakładu  przetestowano Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru, czyli możliwość elektronicznego przekazywania informacji o odbiorze przesyłki przez adresata, dacie odbioru czy też zwrotu oraz o dacie awiza.

    ZUS oraz Poczta są przygotowane do tego, by przejść na EPO już od 1 kwietnia tego roku. Będzie to możliwe wtedy, gdy zostaną wprowadzone odpowiednie zapisy w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji  oraz w Kodeksie postępowania cywilnego.

    Więcej na temat
    Prawo MAC: przegląd Prawa pocztowego możliwy po roku od wejścia ustawy. Prywatni operatorzy mają wiele zastrzeżeń Wszystkie newsy
    2013-05-16 | 06:30

    MAC: przegląd Prawa pocztowego możliwy po roku od wejścia ustawy. Prywatni operatorzy mają wiele zastrzeżeń

    Resort administracji i cyfryzacji przyjrzy się Prawu pocztowemu, które obowiązuje od początku tego roku. Prywatni operatorzy mają dużo uwag, bo pomimo liberalizacji rynku, Poczta Polska
    Infrastruktura Urzędy mogą zaoszczędzić nawet 300 mln zł rocznie na usługach pocztowych
    2013-04-23 | 06:53

    Urzędy mogą zaoszczędzić nawet 300 mln zł rocznie na usługach pocztowych

    Mimo liberalizacji rynku pocztowego, która miała miejsce 1 stycznia tego roku, urzędy niechętnie korzystają z usług prywatnych operatorów. Nie sprzyja temu ustawa, która utrzymuje
    Infrastruktura InPost rozszerza ofertę paczkomatów w Polsce i za granicą. Nawet miliard euro na rozwój
    2013-04-17 | 06:55

    InPost rozszerza ofertę paczkomatów w Polsce i za granicą. Nawet miliard euro na rozwój

    Nawet miliard euro planuje przeznaczyć Grupa Integer, właściciel spółek InPost oraz InPost Paczkomaty, na rozwój sieci paczkomatów. Do końca tego roku ich liczba w Polsce

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.