Mówi: | Małgorzata Olszewska |
Funkcja: | wiceminister administracji i cyfryzacji |
MAC: przegląd Prawa pocztowego możliwy po roku od wejścia ustawy. Prywatni operatorzy mają wiele zastrzeżeń
Resort administracji i cyfryzacji przyjrzy się Prawu pocztowemu, które obowiązuje od początku tego roku. Prywatni operatorzy mają dużo uwag, bo pomimo liberalizacji rynku, Poczta Polska zachowała wiele przywilejów. Ministerstwo podkreśla jednak, że tylko Poczta Polska daje gwarancje, że niektóre usługi będą świadczone w całym kraju, a przekazy świadczeń społecznych dotrą na czas.
– Jestem świadoma tego, że są uwagi operatorów, zwłaszcza operatorów, którzy są konkurentami Poczty Polskiej i te uwagi są mi znane, bo były podnoszone przez cały proces uzgodnień – przyznaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Małgorzata Olszewska, wiceminister administracji i cyfryzacji.
Uwagi dotyczą głównie pozostawienia Poczcie Polskiej funkcji tzw. operatora wyznaczonego, dostarczającego przesyłki urzędowe, renty i emerytury. Te obowiązki Poczta będzie wypełniać jeszcze przez trzy lata.
– Polska nie jest ewenementem pod tym względem. Takie kraje jak Francja czy Wielka Brytania wyznaczyły takiego operatora na znacznie dłuższy czas, nawet na okres 15 lat – podkreśla Olszewska. – My patrzymy przede wszystkim z punktu widzenia obywatela. Poczta Polska jest przygotowana do tego, aby świadczyć taką usługę powszechną. Ma do tego wymaganą infrastrukturę i tę usługę przez wiele lat świadczyła.
Olszewska podkreśla, że to tylko rozwiązanie przejściowe. Za trzy lata operator wyznaczony będzie wybrany w drodze konkursu, do którego każda firma spełniająca warunki będzie mogła się zgłosić. Wiceminister administracji i cyfryzacji dodaje, że prywatne spółki muszą pamiętać o tym, że operator wyznaczony musi świadczyć usługi nawet tam, gdzie jest to nieopłacalne.
– Owszem, Poczta Polska z tego tytułu dostaje zwrot w postaci wyliczenia kosztu netto, ale również ten koszt netto podlega bardzo ścisłej regulacji, wyliczeniu przez regulatora rynku pocztowego. W związku z tym, to też nie jest tak, że łatwo można sobie tutaj te koszty wyliczyć, bo będą one podlegały szczególnemu nadzorowi – podkreśla Małgorzata Olszewska.
Według niej Poczta Polska daje gwarancję tego, że świadczenia dotyczące ubezpieczeń społecznych zostaną wypłacone na czas. Ponieważ dotyczy to wielu osób, resort chce mieć pewność, że w wyniku zmiany prawa nie zostaną one pokrzywdzone.
Olszewska dodaje jednak, że prywatni operatorzy mogą współpracować z Pocztą Polską. Podkreśla, że ustawa tego nie wyklucza, a z innych rynków takie rozwiązania są znane.
– W Prawie pocztowym nie zapewniliśmy pełnego dostępu do sieci operatora wyznaczonego. Uznaliśmy, że będzie to dostęp do elementów jego sieci, natomiast oczywiście nie wyklucza to możliwości biznesowego porozumienia z Pocztą Polską, do czego zresztą wszystkich operatorów zachęcam – mówi Małgorzata Olszewska.
Ministerstwo jednak, także pod wpływem uwag operatorów, zamierza przyjrzeć się nowemu prawu, które weszło w życie na początku roku. Olszewska przyznaje, że możliwa jest rewizja niektórych przepisów. Jak mówi – przegląd taki może mieć miejsce po około roku obowiązywania nowego prawa.

Urzędy mogą zaoszczędzić nawet 300 mln zł rocznie na usługach pocztowych

InPost rozszerza ofertę paczkomatów w Polsce i za granicą. Nawet miliard euro na rozwój

Współpraca Poczty Polskiej z ZUS-em: ma być szybciej i taniej
Czytaj także
- 2025-03-04: Realizacja Planu dla Chorób Rzadkich przyspiesza. Są już nowe warunki wyceny i poszerza się pakiet badań screeningowych
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-27: Komisja Europejska podtrzymuje dążenie do pełnej dekarbonizacji. Polityka klimatyczna zakładać będzie wsparcie przemysłu
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.