Mówi: | Wojciech Rynkowski |
Funkcja: | ekspert |
Firma: | Extradom.pl |
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
– Przyrosty kwartalne kosztów budowy domu są relatywnie nieduże. Są bardzo zbliżone do tego, ile wynosi inflacja, a w poszczególnych regionach często utrzymują się nawet poniżej jej poziomu. Można oczekiwać, że ogólny wzrost w trakcie całego roku będzie wynosił, w zależności od regionu oczywiście, od 4 do 6, może 7 proc. – mówi agencji Newseria Wojciech Rynkowski, ekspert z serwisu Extradom.pl.
Jego zdaniem głównym czynnikiem wpływającym na wzrost kosztów budowy jest wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych – w I półroczu, jak wskazuje Sekocenbud, był on nieco niższy od zmian przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce, ale znacząco wyższy od wskaźników inflacji. Wzrost wynagrodzeń to pokłosie także niedoboru pracowników na rynku. Ekspert wskazuje, że młodzi ludzie nie są zainteresowani ciężką fizyczną pracą, a starsi fachowcy odchodzą z zawodu, co powoduje, że na rynku budowlanym jest stosunkowo niewiele doświadczonych ekip. Mogą dzięki temu dyktować wyższe ceny. Statystyki Głównego Urzędu Statystycznego wskazują jednak, że mimo to zainteresowanie budową domów w Polsce wyróżnia się trendem wzrostowym. W okresie styczeń–maj 2025 roku wydano pozwolenia na budowę 102,6 tys. mieszkań, czyli o 14,2 proc. mniej niż przed rokiem, w tym dla inwestorów indywidualnych było to 33,6 tys., czyli o 5,8 proc. więcej niż rok wcześniej.
– Według najnowszych danych opublikowanych przez GUS zainteresowanie budową domów nieznacznie wzrosło. W styczniu 2025 roku, porównując do analogicznego okresu roku ubiegłego, to jest wzrost o około 3–3,5 proc., czyli bardzo nieduży, natomiast jest ewidentną zmianą w stosunku do wcześniejszych okresów, kiedy to zainteresowanie było jeszcze mniejsze. Myślę, że ten trend będzie się zmieniał ze względu na wciąż wysokie ceny mieszkań i coraz większą liczbę osób decydujących się na budowę domu jednorodzinnego – podkreśla Wojciech Rynkowski.
Analiza Extradom.pl wskazuje, że w I kwartale br. średni koszt budowy domu do stanu deweloperskiego to ok. 5,6 tys. za mkw., przy czym średnia cena mieszkania z rynku pierwotnego w największych miastach to od 13,2 tys. do 16,4 tys. za mkw. Koszt budowy domu w gminach w pobliżu największych miast (15 km od granic miasta), nawet z uwzględnieniem kosztu zakupu działki, pozostaje więc atrakcyjniejszy niż zakup mieszkania o zbliżonej powierzchni w centrum. Dodatkowym atutem jest możliwość dopasowania projektu do własnych potrzeb.
Ekspert podkreśla, że zachętą dla osób pragnących wybudować dom jest spadek stóp procentowych. Jest to związane z dostępną większą kwotą kredytu, co przekłada się na możliwość postawienia większego budynku. Jednocześnie raty do spłaty są nieco niższe. Rada Polityki Pieniężnej na początku lipca zdecydowała się na obniżenie stóp procentowych o 0,25 punktu procentowego – obecnie główna stopa procentowa wynosi 5,00 proc. Prezes NBP zapowiedział, że jeśli inflacja zejdzie do celu inflacyjnego (2,5 proc. +/- 1 pkt proc.), to stopy mogą zostać obniżone nawet do ok. 3 proc.
– Polacy wciąż najchętniej wybierają domy kompaktowe, niewielkie, o powierzchni 90–110 mkw., czasem nieco większe, 120–130 mkw., zwykle parterowe, ponieważ w tym przedziale metrażu opłacalna jest budowa domu parterowego. Są to domy posiadające zwykle salon i trzy, rzadziej cztery pokoje. Często bez garażu, bo wielu inwestorów decyduje się na budowę wiaty garażowej, oszczędzając na budowie garażu, przynajmniej w początkowej fazie inwestycji. Są to domy niewielkie, kompaktowe, o zwartej bryle, przykryte dachem dwuspadowym, które są po prostu ekonomiczne i w budowie, i w eksploatacji – wyjaśnia ekspert Extradom.pl.
Domy parterowe i z poddaszem użytkowym stanowią ponad 90 proc. domów, na jakie decydują się Polacy. Niewielki odsetek budynków posiada podpiwniczenie lub pełne piętro.
– Piwnica stanowi dodatkową kondygnację, wymagającą skomplikowanych prac ziemnych. Często, mimo że jest umiarkowanie użyteczna z punktu widzenia przyszłych mieszkańców, stanowi 25, a nawet 30 proc. kosztu całej inwestycji. Wymaga odpowiedniego zabezpieczenia, wykonania odpowiedniej hydroizolacji, co powoduje, że jest to dość wysoki koszt w stosunku do jej użyteczności. Poza tym magazynujemy coraz mniej przedmiotów, robimy coraz mniejsze zapasy i funkcje piwnicy z dużym powodzeniem przejmują odpowiednio zaprojektowane pomieszczenia gospodarcze – dodaje Wojciech Rynkowski.
Czytaj także
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-11: RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-21: Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-25: W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.