Newsy

Innowacje z obszaru diagnostyki i pozyskiwania wodoru wśród Polskich Produktów Przyszłości. Nagrodzone projekty mogą się stać polską wizytówką za granicą

2023-04-26  |  06:30
Mówi:Dariusz Budrowski, prezes, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

dr inż. Andrzej Morawski, kierownik laboratorium, Instytut Wysokich Ciśnień Polskiej Akademii Nauk

dr Ilona Kalaszczyńska, wiceprezes zarządu, Diagendo

prof. dr hab. inż. Bogusław Kusz, Politechnika Gdańska, współwłaściciel W2H2

  • MP4
  • Projekty związane z wytwarzaniem wodoru, przetwarzaniem odpadów czy innowacyjną diagnostyką chorób – to tylko część nagrodzonych w tegorocznym konkursie Polski Produkt Przyszłości, który PARP i  NCBR organizują już od 25 lat. Do jubileuszowej edycji zgłoszono prawie 150 nowatorskich projektów, stworzonych przez polskie uczelnie i przedsiębiorców, które mają potencjał, aby podbić polski i globalny rynek i stać się polską wizytówką za granicą. 

    – Poziom 25. gali Polski Produkt Przyszłości jest niesamowity: 148 pomysłów zgłoszonych w zakresie biotechnologii, medycyny, optyki, przetwórstwa przemysłowego to innowacje, kreatywność przedsiębiorców i polskiej nauki na skalę światową – mówi agencji Newseria Biznes Dariusz Budrowski, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – Polski Produkt Przyszłości to produkt, który ma już potencjał wdrożeniowy. To nie jest sam zamysł, ale już projekt pilotażowy albo wdrożony do przemysłu, który należy promować. I tym właśnie się zajmujemy.

    Najwięcej zgłoszeń (129) wpłynęło w tym roku bezpośrednio od przedsiębiorców. Przyjęto też dziewięć zgłoszeń od instytucji nauki i szkolnictwa wyższego (uczelnie, instytuty naukowe i badawcze etc.) oraz 10 projektów będących efektem wspólnych prac przedsiębiorców i naukowców. W trakcie ich oceniania pod uwagę wzięto m.in. poziom innowacyjności i przydatność dla użytkowników końcowych, potencjał rynkowy, poziom zaawansowania prac nad produktem, strategię wprowadzenia produktu na rynek, a także jego wpływ na środowisko. Dodatkowo punktowano także posiadane patenty i zgłoszenia patentowe.

    W kategorii „produkt przyszłości przedsiębiorcy” kapituła za najlepszy uznała EndoRNA qRT-PCR test, umożliwiający szybką diagnozę endometriozy, opracowany przez spółkę Diagendo.

    – Nasz test skraca cały proces diagnostyczny z kilku lat do zaledwie miesiąca. Jest już właściwie wdrożony, ponieważ jest wyrobem do diagnostyki in vitro, posiada odpowiednie certyfikaty i od połowy maja br. będzie dostępny w pierwszej sieci Diagnostyka – mówi dr Ilona Kalaszczyńska, wiceprezes zarządu Diagendo. – Ta nagroda daje nam jednak paliwo do dalszego działania i uświadczyła nas w przekonaniu, że nie każde odkrycie zostaje na uniwersytecie. Może być wdrożone, choć jest to oczywiście okupione ogromem pracy.

    W kategorii „produkt przyszłości instytucji szkolnictwa wyższego i nauki” nagrodę główną otrzymał Instytut Wysokich Ciśnień PAN za bezpieczny, hybrydowy zasobnik wodoru o wysokiej gęstości zmagazynowanej energii z ciągłym monitorowaniem szczelności. Nowatorska konstrukcja zbiornika ma odpowiadać na coraz większe zapotrzebowanie na paliwo nowej generacji, jakim jest wodór.

    – Cechą tego zbiornika jest to, że posiada dwie komory: zewnętrzną i wewnętrzną. Zewnętrzna jest wypełniona wodorem, choć może być to też inny gaz, i obciska wewnętrzną komorę. Ciśnienie tego obciskania jest rzędu 300–400 barów, więc wewnętrzny zbiornik może wtedy pracować na dużo wyższych ciśnieniach – tłumaczy dr inż. Andrzej Morawski, kierownik laboratorium Instytutu Wysokich Ciśnień Polskiej Akademii Nauk. – Ten produkt został zaprojektowany do przetrzymywania wodoru z myślą o samochodach i jest już opatentowany. Jak dotąd powstało kilkanaście sztuk, ale chcemy, żeby szybko trafił na rynek, do zakładów przemysłowych, które będą w stanie wyprodukować większą ich liczbę. W tej chwili szukamy kogoś, kto się tego podejmie.

    Jak wskazuje, zespół, który odpowiada za stworzenie zwycięskiego produktu, jest mały – składa się z trzech osób i kilku techników. Nagroda przyznana w konkursie Polski Produkt Przyszłości pomoże go rozbudować i przyspieszyć rozwój tej technologii.

    W kategorii „wspólny produkt przyszłości instytucji szkolnictwa wyższego i nauki oraz przedsiębiorcy” nagrodę główną otrzymało z kolei rozwiązanie opracowane przez spółkę W2H2 oraz Politechnikę Gdańską. Umożliwia ono utylizację niesortowanych odpadów przemysłowych lub komunalnych do postaci karbonizatu (ok. 60 proc. węgla) i odzysk energii w postaci gazu o dużej zawartości wodoru.

    – Celem było wydobycie jak największej ilości energii z czegoś, co jest odpadem, z którym już nic nie da się zrobić. W Polsce na wysypiskach leży bowiem około miliona ton węglowodorów, w których tkwi dużo energii. Można ją z nich wyciągnąć i wykorzystać – mówi prof. dr hab. inż. Bogusław Kusz z Politechniki Gdańskiej, jednocześnie współwłaściciel W2H2. – Nasz pomysł polega na tym, żeby metodą pirolizy te niepotrzebne odpady zamienić na wodór, który w przyszłości będzie potrzebny np. do zasilania samochodów i autobusów. To jest paliwo bezemisyjne i jeżeli będziemy mogli je produkować z niepotrzebnych odpadów, to będzie nam się żyło lepiej i czyściej. Potencjał jest olbrzymi, ponieważ chcemy, aby takie instalacje powstały w każdym średnim i większym mieście, gdzie są sortownie i wysypiska śmieci.

    W każdej z kategorii główna nagroda dla laureata wyniosła 100 tys. zł. Oprócz niej przyznano również po kilka wyróżnień wartych 25 tys. zł. Wśród wyróżnionych znalazły się m.in. projekty związane z wytwarzaniem i przechowywaniem alternatywnych źródeł energii oraz innowacyjną diagnostyką chorób. W sumie do zwycięzców trafiły nagrody o wartości 500 tys. zł. Konkurs został sfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, a patronatem objęły go m.in. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki.

    Konkurs Polski Produkt Przyszłości jest organizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) już od 25 lat. Jego celem jest wyłonienie i promocja najciekawszych i najbardziej innowacyjnych produktów, które mają potencjał, aby odnieść rynkowy sukces i stać się polską wizytówką za granicą.

    Produkty wyróżnione w poprzednich edycjach tego konkursu zostały skomercjalizowane i zawojowały nie tylko rynek krajowy, ale i światowy – mówi Dariusz Budrowski.

    W dotychczasowych 25 edycjach do konkursu Polski Produkt Przyszłości zostało zgłoszonych w sumie ponad 1,6 tys. innowacji z niemal każdej branży, z czego ponad 230 zostało wyróżnionych i z powodzeniem wprowadzonych na rynek. W tym gronie jest m.in. spółka VIGO System, której nagrodzony projekt pt. „Nowa generacja detektorów promieniowania średniej i dalekiej podczerwieni pracujących bez chłodzenia kriogenicznego” przyczynił się do eksploracji kosmosu. Wyprodukowane przez firmę detektory podczerwieni znalazły się na wyposażeniu łazika marsjańskiego Curiosity, który w 2012 roku wylądował na Marsie, a także lądownika Schiaparelli, który cztery lata później dotarł do powierzchni Marsa w ramach misji badawczej ExoMars. Innym znanym przykładem nagrodzonego rozwiązania jest m.in. Bin-e – inteligentny kosz, który automatycznie rozpoznaje, segreguje oraz kompresuje śmieci dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

     


     

    a

    a

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.