Newsy

Banki stawiają na innowacyjne start-upy. PKO Bank Polski ponownie uruchamia dla nich konkurs

2017-03-10  |  06:55
Mówi:Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji i Doświadczeń Klienta w PKO Banku Polskim

Piotr Helbich, dyrektor Biura Kart i Płatności w PKO Banku Polskim

Elżbieta Jarmusz, dyrektor ds. partnerstw strategicznych w PKO Banku Polskim

Funkcja:Jagoda Pieścicka, założycielka Nu Delta
  • MP4
  • Rynek finansowy staje się coraz bardziej zaawansowany technologicznie. Duża w tym zasługa innowacyjnych start-upów pracujących nad rozwiązaniami, które mogą zrewolucjonizować bankowość. Dlatego instytucje finansowe wybierają współpracę zamiast konkurencji z tymi podmiotami. Z początkiem marca PKO Bank Polski uruchomił kolejny konkurs dla innowacyjnych start-upów z branży finansowej. Celem jest ułatwienie komercjalizacji najlepszych i najbardziej innowacyjnych rozwiązań. 

    – Banki powinny angażować się we wspieranie start-upów FinTech ze względu na wzrost innowacyjności rynku finansowo-technologicznego. Z drugiej strony, powinny też czerpać z nich inspiracje, ponieważ to nieunikniona kolej rzeczy. Jeżeli nie będziemy obserwować młodych firm, rozwijających innowacyjne rozwiązania, to zatrzymamy się w miejscu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji i Doświadczeń Klienta w PKO Banku Polskim.

    Dzięki współpracy mikrofirmy uzyskują wsparcie i finansowanie w pierwszych etapach swojej działalności, a duże banki stają się coraz bardziej innowacyjne.

    – Tego typu rozwiązania mogą wrzucić drugi bieg w innowacyjności polskiego sektora bankowego. Banki mogą je zasymilować i na tej bazie uatrakcyjnić ofertę dla klientów, podnosząc swoją konkurencyjność. Instytucje finansowe powinny wchodzić w dialog ze start-upami, ponieważ one zmuszają wewnętrzne struktury w bankach do tego, aby myśleć w sposób bardziej kreatywny, bardziej innowacyjny, żeby stawiać znaki zapytania zastanych procesów i nieustannie pracować nad ulepszeniami. To jest jak najbardziej właściwa strategia – zaznacza Piotr Helbich, dyrektor Biura Kart i Płatności w PKO Banku Polskim.

    Branża FinTech rośnie dynamicznie na całym świecie. Firma doradcza PwC prognozuje, że w nadchodzących latach start-upy mogą przejąć do 33 proc. światowego rynku usług finansowych. Instytucje bankowe, które nie chcą zostać w tyle, muszą wypracować model czerpania wzorców i współpracy ze start-upami finansowymi.

    Z początkiem marca ruszył nabór do kolejnej edycji ścieżki akceleracyjnej „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”, której celem jest wsparcie młodych i innowacyjnych start-upów z branży finansowej. To część programu prowadzonego wspólnie z MIT Enterprise Forum Poland. Wybranym przedsiębiorcom największy polski bank udzieli wsparcia mentorskiego i wesprze ich w trakcie procesu komercjalizacji nowego produktu bądź usługi.

    – Ścieżka jest dedykowana start-upom z branży finansowej, które posiadają w tym obszarze unikalną technologię. Mamy mentorów wyznaczonych spośród kadry zarządzającej, prowadzimy warsztaty i tworzymy środowisko działów laboratoryjnych, gdzie start-upy mogą przetestować swoją technologię. Chcemy współpracować ze start-upami, tak aby wyłuskać najfajniejsze i najciekawsze pomysły bądź wesprzeć nasze innowacyjne produkty – mówi Grzegorz Pawlicki.

    Start-upy, które chcą wziąć udział w programie, mogą zgłaszać swój akces do 15 maja. Po tym czasie zostanie wybranych 25 najlepszych projektów, z których 5 ma dotyczyć obszaru finansów. Wśród finalistów znajdą się te start-upy, które mają największy potencjał biznesowy i odpowiednio dojrzały, dopracowany pomysł na działalność.

    Program MIT Enterprise Forum Poland uzyskał finansowanie z rządowego programu ScaleUp, realizowanego przez PARP. Dzięki temu wyłonione w konkursie mikrofirmy mogą liczyć na granty w maksymalnej wysokości 200 tys. zł na dofinansowanie działalności oraz do 50 tys. zł na usługi związane z rozwojem start-upu. Ponadto, piątka najlepszych wyjedzie na tygodniowe szkolenie do Massachusetts Institute of Technology, jednej z najlepszych uczelni technologicznych na świecie, która mieści się w Bostonie.

    W poprzednim, jesiennym naborze do ścieżki akceleracyjnej „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” zgłoszono 26 aplikacji, co było najlepszym dotychczas wynikiem w ramach całego programu. Spośród nich wybrano szóstkę najlepszych, które PKO Bank Polski objął wsparciem i mentoringiem.

    – Jako mentor wspieram start-up, który pracuje nad stworzeniem inteligentnego asystenta CRM dla działów sprzedażowych. W trakcie wspólnych spotkań dzielę się swoim doświadczeniem w obszarze bankowości i przedsiębiorczości. W trakcie regularnych telekonferencji omawiamy te elementy, przy których założyciele start-upu potrzebują spojrzenia z innej perspektywy, skonsultowania jakiegoś rozwiązania – mówi Elżbieta Jarmusz, dyrektor ds. partnerstw strategicznych w PKO Banku Polskim, która pełni rolę mentora w programie prowadzonym wspólnie z MIT Enterprise Forum Poland.

    – Dopiero rozpoczynamy współpracę z dużymi podmiotami i PKO BP naprowadza nas na te elementy, które są ważne w tym procesie. Jesteśmy po wielu spotkaniach wewnętrznych, a wszystkie uwagi, zarówno biznesowe, jak i technologiczne, na bieżąco wprowadzamy w życie i poprawiamy jakość naszego rozwiązania – mówi Jagoda Pieścicka, założycielka Nu Delta.

    Start-up Nu Delta, który zakwalifikował się do programu w jesiennym naborze, stworzył rozwiązanie nazwane roboczo „fotoprzelewem”. Za pomocą jednego kliknięcia i zdjęcia dane z faktury są przez aplikację mobilną automatycznie rozpoznawane, sczytywane i uzupełniane w bankowym formularzu przelewu.

    – Zaczęliśmy od faktur, ale nasza technologia jest na tyle elastyczna, że jesteśmy w stanie odczytywać wszelkie możliwe dokumenty: dowody osobiste, umowy czy wewnętrzne dokumenty bankowe, i przenosić je z formatu papierowego do elektronicznego – mówi Jagoda Pieścicka.

    Piotr Helbich zauważa, że program wsparcia dla innowacyjnych start-upów finansowych zbiega się w czasie z nowymi regulacjami prawnymi w Europie, które mają otworzyć rynek usług finansowych. Unijna dyrektywa PSD2, uchwalona w 2015 roku, ma na nowo uregulować rynek usług płatniczych, uwzględniając rozwój FinTechów i digitalizację branży finansowej w ostatnich latach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.