Newsy

Dostęp do szybkiego internetu warunkiem technologicznej zmiany firm. Wprowadzenie sieci 5G znacznie ten proces przyspieszy

2018-04-23  |  06:15

Już ponad 50 proc. firm przeszło lub planuje cyfrową transformację biznesu. Automatyzacja procesów, wykorzystywanie ogromnych zbiorów danych czy przechodzenie do e-commerce dotyczą coraz większej liczby firm. Te procesy nie byłyby możliwe bez dostępu do szybkiego i stabilnego internetu. Trwające prace nad uruchomieniem sieci 5G – wielokrotnie szybszej niż dzisiejsze 4G – są szansą na znaczne przyspieszenie cyfryzacji polskiej gospodarki. Orange Polska chce od 2020 roku wprowadzać do oferty usługi oparte na sieci nowej generacji.

 Cyfrowa transformacja biznesu to de facto zmiana modeli biznesowych we wszystkich możliwych branżach po to, aby zapewnić nowe, perfekcyjne doświadczenie klientowi. To wiąże się ze zmianą procesów, automatyzacją, przechodzeniem do e-commerce, zmianą środowiska pracy, a także sposobu budowania relacji z klientami – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego w Orange Polska.

Z raportu „Cyfrowe technologie a gospodarka” Forum Obywatelskiego Rozwoju wynika, że nowe technologie rozprzestrzeniają się znacznie szybciej niż wynalazki ery przemysłowej, np. telefonom stacjonarnym zajęło 25 lat, by trafić do pierwszych 10 proc. gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych, komputerom – 10 lat, a tabletom – już tylko 2,5 roku.

 Cała rzeczywistość cyfrowa budowana jest dzięki temu, że jest dostęp do internetu. Dlatego w Orange Polska inwestujemy tak dużo w stabilny i szybki internet. Do 2020 zainwestujemy ponad 4 mld zł w budowę infrastruktury światłowodowej, dzięki której dotrzemy do 5 mln gospodarstw domowych i 40 proc. firm w Polsce. Światłowód będzie również podstawą do rozwoju i budowania sieci 5G, czyli sieci przyszłości, niezbędnej do rozbudowy całej branży internetu rzeczy – zapowiada Bożena Leśniewska.

Technologia 5G ma stworzyć rewolucyjne możliwości. O ile 4G pozwala na dostęp do internetu z prędkością do 300 Mb/s, to w 5G prędkość przesyłu danych będzie liczona w gigabitach na sekundę. Do milisekundy skróci się czas opóźnienia transmisji danych. Przełoży się to na rozwój internetu rzeczy oraz wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Zgodnie z nową strategią Orange Polska chce od przyszłego roku rozpocząć testy terenowe nowej sieci, by komercyjnie uruchamiać ją od 2020 roku.

– Na bazie tej łączności, komunikacji, klienci budują nowe rozwiązania. To robotyka procesów, przechodzenie do chmury, bezpieczeństwo i zapobieganie atakom, to również wewnętrzna zmiana modeli i procesów, przechodzenie do e-commerce, do social media, social selling, tych trendów jest bardzo dużo – wymienia Leśniewska.

Choć polskie przedsiębiorstwa obawiają się cyfrowej transformacji, rozumieją, że nie ma od niej odwrotu. Z badania „Digital Transformation” firmy doradczej Deloitte wynika, że ponad połowa polskich firm ma wizję takiego procesu. Niewiele mniej podkreśla, że ma już opracowany szczegółowy plan biznesowy i inwestycyjny w tym zakresie.

 Celem transformacji cyfrowej jest dostosowanie firm tradycyjnych, działających w modelu historycznym, do rzeczywistości cyfrowego świata – ma być szybciej, łatwiej, przyjemniej i wtedy, kiedy klient chce – tłumaczy wiceprezes ds. rynku biznesowego w Orange Polska.

Jak wynika z raportu FOR, polscy konsumenci spędzają w internecie rocznie prawie 11 mld godzin – porównują oferty sklepów, przeglądają portale informacyjne czy sieci społecznościowe. W internecie szukamy pracy, przyjaciół i partnerów, bo tak jest szybciej i wygodniej.

– Klienci żyją w świecie nadmiaru wyboru, możliwości, decyzji, a przede wszystkim nadmiaru informacji. Im prostsze są modele firm, im bardziej przyjazne i przenoszone do świata aplikacji i do smartfonów, tym życie staje się łatwiejsze – przekonuje Bożena Leśniewska i dodaje że w ciągu pięciu lat aplikacje chmurowe będę odpowiadać za ponad  90 proc. ruchu w polskiej sieci mobilnej.

Jak podaje Cisco, jeszcze w 1997 roku powstawało 100 GB na godzinę, w 2002 roku już 100 GB na sekundę, a w 2018 roku może to być 50 tys. GB danych na sekundę. Szacuje się też, że firmy odpowiadają za 1/3 masowej produkcji danych. Narzędzia do ich uporządkowania i analizy są jedną z najpilniejszych potrzeb przedsiębiorców.

W procesie cyfryzacji polskie firmy potrzebują wsparcia – stąd oferta Orange obejmująca rozwiązania z telemetrii, API, robotyki czy data center. Spółka ma też platformę do projektów smart city, dzięki której samorządy mogą sprawniej zarządzać systemami maszyn. W ubiegłym roku spółka zrealizowała ponad 2,5 tys. projektów ICT o różnej skali. Trwają prace nad wprowadzeniem do oferty usług związanych z tworzeniem aplikacji oraz rozszerzoną rzeczywistością.

 Budujemy ofertę poszerzoną o rozwiązania integratorskie i z dziedziny rozwiązań cyfrowych, także w oparciu o naszą spółkę Integrated Solutions, i z tą ofertą wychodzimy do klientów, koncentrując się głównie na rozwiązaniach chmurowych czy cyberbezpieczeństwa – mówi wiceprezes Orange Polska.

Jak podkreśla Bożena Leśniewska, proces cyfryzacji dotyczy też samej spółki.

– Robotyzujemy się. W samej obsłudze klienta mamy pięćdziesiąt robotów, a obejmujemy tym procesem także obszary logistyki, finansów i operacji. To jeden z trendów, które zdecydowanie będą zmieniały rzeczywistość firm. Zmieniamy też środowisko pracy naszych pracowników – wskazuje Bożena Leśniewska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.