Newsy

Inwestycje w chmurę będą rosły o blisko 19 proc. rocznie

2017-02-17  |  06:35
Play
Current Time 0:00
/
Duration Time 0:00
Remaining Time -0:00
Stream Type LIVE
Loaded: 0%
Progress: 0%
00:00
Fullscreen
00:00
Mute
Playback Rate
1

    Polskie firmy coraz powszechniej wdrażają rozwiązania oparte na chmurze, doceniając korzyści oraz oszczędności w wydatkach na IT. Eksperci prognozują, że rynek ten będzie w najbliższych latach rósł skokowo, a technologia chmurowa wkrótce będzie w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby biznesowe firm. Z tych możliwości nie w pełni mogą skorzystać sektor publiczny i bankowość z powodu sztywnych regulacji.

    – Potencjał zastosowania rozwiązań opartych na chmurze jest ogromny. Myślę, że rynek w ciągu najbliższych kwartałów zacznie bardzo mocno przyswajać te rozwiązania i niewątpliwie czeka nas ogromny skok – prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Galiński, który odpowiada za sprzedaż usług i rozwiązań cloudowych w IBM Cloud Services.

    Rynek rozwiązań opartych na chmurze jest coraz większy. Elastyczność, łatwy dostęp i proste zarządzanie oraz optymalizacja wydatków ponoszonych na IT powodują, że coraz więcej firm i przedsiębiorstw decyduje się przenieść część swoich zasobów do chmury. Z ubiegłorocznych badań przeprowadzonych przez Intel Security wynika, że w Polsce z rozwiązań cloudowych korzysta 34 proc. dużych przedsiębiorstw. Najpopularniejsza jest chmura prywatna, z której korzysta ponad połowa (56 proc.) ankietowanych firm. Coraz częściej wykorzystywana jest również chmura hybrydowa.

    Najmniejszą popularnością jak na razie cieszy się chmura publiczna, z której korzysta 19 proc. przedsiębiorstw – wynika z badań Intela. Jednak zdaniem Przemysława Galińskiego w perspektywie najbliższych lat to właśnie chmura publiczna będzie odpowiedzią na większość potrzeb klientów biznesowych.

    – Za kilka lat chmura publiczna będzie w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby biznesowe. W tej chwili jest jeszcze do zagospodarowania chmura hybrydowa i obszar chmur prywatnych, czyli firm, które chcą zbudować swoje środowiska i dostarczać je w modelu chmurowym wewnątrz własnej organizacji albo swoim klientom – mówi Przemysław Galiński.

    Wśród dużych i mniejszych przedsiębiorców często jeszcze dominuje przekonanie, że chmura publiczna nie zapewnia wystarczającego bezpieczeństwa danych. Potwierdzają to ubiegłoroczne badania Intela, z których wynika, że obawy o bezpieczeństwo i zgodność z regulacjami to wciąż główne czynniki, które powstrzymują firmy przed wdrożeniem rozwiązań opartych na chmurze.

    Ekspert IBM Cloud Services zauważa, że w Polsce jest również kłopot z wykorzystaniem technologii chmurowej przez klientów z sektora publicznego i bankowości. To ze względu na sztywne regulacje i wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego.

    – Na rynku klientów publicznych i bankowości mamy w Polsce dość silne regulacje, przez co nie ma możliwości wykorzystania pełnych funkcjonalności dużych dostawców chmurowych, kiedy istnieje konieczność umieszczenia tych zasobów poza obszarem Polski – mówi Przemysław Galiński.

    Poza tym wielu przedsiębiorców wciąż uważa, że wdrożenie rozwiązań opartych na chmurze to skomplikowany proces, który pociąga za sobą znaczne koszty. Tymczasem jedną z głównych korzyści płynących z zastosowania rozwiązań cloudowych jest zmniejszenie wydatków na IT i utrzymanie infrastruktury serwerowej.

    – Koszty też powinny się liczyć, natomiast to jest tylko jeden z elementów. Klienci szukają alternatywnej infrastruktury. Należy patrzeć trochę dalej, na korzyści, które cloud oferuje. Poza tym w Polsce wciąż jeszcze cloud jest odbierany jako kanibalizacja IT. Sektor IT boi się chmury, ale za chwilę sam będzie dostarczał biznesowi rozwiązania cloudowe i w ten sposób realizował jego cele – mówi Przemysław Galiński.

    Ekspert IBM Cloud Services zauważa, że polski rynek rozwiązań opartych na chmurze znajduje się obecnie na podobnym etapie jak rynek telekomunikacyjny w latach 90. Dzięki temu, że w Polsce technologie cloudowe są wdrażane z opóźnieniem, są one już przetestowane i udoskonalone. Jak wynika z prognoz IDC Polska, w tym roku wartość rynku usług chmurowych może przekroczyć 200 mln dolarów, a do 2019 roku inwestycje w te rozwiązania będą rosły w tempie blisko 19 proc., znacznie szybciej niż w tradycyjne usługi IT.

    Ubiegłoroczne badanie przeprowadzone na zlecenie Onex Group pokazało, że już teraz z przynajmniej jednego rozwiązania opartego na chmurze korzysta co druga mała i średnia firma w Polsce. 90 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP ocenia chmurę jako przydatną w codziennej pracy. Wśród największych zalet chmury przedsiębiorcy wymienili prostą komunikację pomiędzy pracownikami firmy, łatwość przechowywania i przetwarzania danych oraz dostęp do nich ze wszystkich urządzeń mobilnych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Konsument

    Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

    Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.

    Prawo

    Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

    Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.

    Nasza strona używa cookies między innymi w celu gromadzenia statystyk oraz prawidłowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przegladarki oznacza, że ciasteczka będa zapisywane na Twoim urządzeniu. Pamietaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Kliknij tutaj aby zamknąć