Newsy

Nad ekologicznymi innowacjami pracuje coraz więcej firm. Takie technologie nie rozwiążą jednak problemu zmian klimatu

2022-02-25  |  06:15
Mówi:Bartosz Majewski
Funkcja:dyrektor Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii
Firma:Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • MP4
  • Jak wynika z raportu opublikowanego przez Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) działający przy ONZ, globalne ocieplenie postępuje zdecydowanie szybciej, niż się spodziewano. Współczesny świat liczy na wsparcie technologii w rozwiązaniu problemów klimatycznych, a europejskie start-upy działające w sektorze ekotech zyskują coraz większe finansowanie. Jednak w opinii Bartosza Majewskiego, dyrektora Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, nie powinno się oczekiwać, że innowacje całkowicie rozwiążą problem postępujących zmian klimatycznych.

    – Oczekiwanie, że innowacje środowiskowe rozwiążą wszystkie problemy związane ze zmianami klimatu, jest nieuprawnione, ale też niebezpieczne. Powoduje ono, że nasze działania bieżące możemy być może zawiesić, licząc, że pojawią się jakieś radykalne, przełomowe innowacje, które całkowicie rozwiążą problem, który próbujemy rozwiązać od kilkudziesięciu lat. A w tej chwili nawet nie myślimy do końca o rozwiązaniu, tylko o zatrzymaniu dalszego negatywnego oddziaływania na środowisko, tak żeby się nie pogłębiała sytuacja niekorzystna, a nie tak, żeby przywrócić stan, do którego dążymy – mówi agencji Newseria Biznes Bartosz Majewski.

    Nad prośrodowiskowymi innowacjami pracuje wiele firm zarówno z branży energetycznej, jak i spoza niej, które stoją przed wyzwaniami związanymi z transformacją energetyczną. Na bardziej zielone zmieniają się przecież całe sektory, m.in. transport, motoryzacja czy produkcja.

    – Działania na rzecz takich innowacji, po pierwsze, niosą korzyści dla poszczególnych podmiotów, ale z drugiej strony zupełnie inne poziomy finansowania. Jest coraz więcej funduszy, które inwestują w zielone przedsiębiorstwa. Inne, nie spełniając pewnych kryteriów, nie mają możliwości pozyskania dobrego finansowania oraz nie mogą współpracować z podmiotami, które są znacznie bardziej zaawansowane pod względem rozwiązań ekologicznych – mówi ekspert Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii SGH.

    Sektor finansowy coraz częściej wycofuje się z finansowania i ubezpieczania projektów opartych na wydobyciu węgla. Coraz więcej mówi się także o śladzie węglowym poszczególnych produktów i na ten aspekt będzie zwracana coraz większa uwaga przy eksporcie na inne rynki. To jest także coraz istotniejsza kwestia dla samych konsumentów. Z badania PwC z września 2020 roku „Nowy obraz polskiego konsumenta. Postawy i zachowania Polaków w obliczu pandemii koronawirusa” wynika, że według deklaracji dla 92 proc. badanych ekologia i dbanie o środowisko jest ważne, nawet w trakcie pandemii. 75 proc. pomimo trudności występujących podczas pandemii zadeklarowało, że nadal zachowuje się w sposób odpowiedzialny, wspierający dbałość o środowisko.

    Obszarem greentech i cleantech interesuje się coraz więcej start-upów, a one z kolei cieszą się coraz większą popularnością wśród inwestorów. Jak wynika z raportu PFR Ventures (startup.pfr.pl) „Startupy i ekologia. Jakie zielone rozwiązania tworzą polskie firmy technologiczne?”, od stycznia do czerwca 2021 roku globalne inwestycje w start-upy pracujące na rzecz poprawy klimatu wyniosły tyle samo, ile łącznie w ostatnich pięciu latach. Tego trendu nie widać jeszcze w Polsce, dlatego PFR Ventures chce pobudzić ten rynek poprzez inicjatywę PFR GreenHub FoF. To publiczny fundusz z budżetem 200 mln zł, który ma inwestować w spółki rozwijające technologiczne projekty z obszarów m.in. cleantech, OZE, transformacji i wydajności energetycznej, proekologicznej produkcji żywności czy wytwarzania produktów z kategorii moda.

    – Start-up z definicji ma potencjał, więc jeżeli jest dobrym start-upem, to znaczy, że ma potencjał, żeby rozwiązać pewne kwestie w wymiarze globalnym. I to jest miara oceny. Polskie start-upy uczestniczą też w tym torcie światowym i widzimy zainteresowanie coraz większej liczby start-upów, że właśnie innowacje ekologiczne to może być bardzo dobry obszar związany z rozwojem biznesu – podkreśla Bartosz Majewski.

    Przytaczane w raporcie PFR Ventures dane Dealroom, który mapuje tzw. start-upy pozytywnego wpływu, niemal połowa tego typu podmiotów w regionie Europy Środkowej i Wschodniej ma siedzibę właśnie w Polsce. Spośród 94 zarejestrowanych polskich start-upów pozytywnego wpływu 67 pracuje nad rozwiązaniami mającymi redukować efekty zmian klimatu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.