Mówi: | Aongus Hegarty |
Funkcja: | szef Dell EMC w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki |
Nowe technologie wywołają rewolucję w gospodarce. Polskie firmy muszą się przygotować na cyfryzację
Modernizacja infrastruktury IT, zmiana rynku pracy i bezpieczeństwo danych to trzy największe wyzwania związane z cyfrową transformacją – uważa Aongus Hegarty, szef Dell EMC w regionie EMEA. Polskie przedsiębiorstwa postrzegają cyfryzację zarówno jako szansę, jak i zagrożenie. Technologie takie jak chmura, big data i internet rzeczy jednak całkowicie zmienią model ich funkcjonowania. Obecnie tylko 40 proc. rodzimych firm jest na to przygotowanych.
– Dla wszystkich firm i przedsiębiorstw najważniejsza jest teraz cyfrowa transformacja, czyli wpływ technologii na gospodarkę i biznes oraz na to, jak firmy mogą adaptować technologie w wielu różnych obszarach, aby ich działalność stawała się bardziej efektywna, produktywna. Chodzi również o kreowanie nowych modeli biznesowych i rozwiązań dla klientów dzięki innowacyjnym produktom i usługom – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Aongus Hegarty, szef Dell EMC w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.
Z ubiegłorocznego badania Deloitte Digital („Digital Transformation 2016”) wynika, że polskie firmy obawiają się cyfrowej transformacji, ale rozumieją, że nie ma od niej odwrotu. Cyfryzację postrzegają jako czynnik, który zadecyduje o ich przewadze konkurencyjnej i utrzymaniu się na rynku. Ponad połowa (51 proc.) polskich przedsiębiorstw ma wizję transformacji cyfrowej, a 41 proc. opracowało szczegółowy plan biznesowy i inwestycyjny.
Szef Dell EMC w regionie EMEA zauważa, że przedsiębiorstwa, które w porę dostrzegą szanse płynące z cyfrowej transformacji i wdrożą odpowiednią strategię, mogą wyprzedzić konkurencję i umocnić swoją rynkową pozycję. Natomiast te, które prześpią szansę, będą musiały się zmierzyć z sytuacją wręcz odwrotną.
– Transformacja cyfrowa to zarówno szansa, jak i zagrożenie. Wiele firm w Polsce docenia korzyści płynące z transformacji cyfrowej, ale z drugiej strony to dla nich również pewne zagrożenie, bo konkurencja nie śpi – podsumowuje Aongus Hegarty.
Cyfryzacja biznesu umożliwia wejście na rynek z zupełnie nowym modelem, np. w branżach takich jak bankowość, co dobrze obrazuje dynamiczny rozwój fintechów. PwC szacuje, że w nadchodzących latach fintechy mogą przejąć nawet do 33 proc. światowego rynku usług finansowych. Zmienia się też model pracy. Powstaje coraz więcej firm, które nie mają stacjonarnych oddziałów i pracują wyłącznie elektronicznie. Transformacja wymusza duże zmiany nie tylko w tradycyjnych branżach, lecz także w sektorze publicznym.
– Mamy w Polsce dużych i bardzo dynamicznych klientów prywatnych, a także z sektora publicznego: z obszaru opieki zdrowotnej, edukacji i administracji publicznej. Są też bardzo mali klienci, którzy startują w nowych obszarach, takich jak internet rzeczy i analiza danych. Dzięki technologii pomagamy im przekształcać firmy i rozwijać nowe modele technologiczne z perspektywy cyfrowej, dzięki której pracownicy stają się bardziej wydajni, stale pozostając w kontakcie. Cała infrastruktura IT także się poprawia z punktu widzenia efektywności – mówi Aongus Hegarty.
Szef Dell EMC w regionie EMEA wymienia trzy kluczowe obszary cyfrowej transformacji. Pierwszym jest modernizacja IT, infrastruktury technologicznej. Firmy generują ogromne ilości danych, które chcą przetwarzać, analizować i archiwizować w optymalny sposób. Stąd rozwój takich technologii jak big data, centra danych i chmura obliczeniowa.
– Drugim elementem są pracownicy, którzy stają się coraz bardziej mobilni, więc muszą mieć stały dostęp do systemów informatycznych swojej firmy. Technologie pozwolą ludziom pracować z domu lub z każdej innej lokalizacji. To będzie jeden z ważniejszych trendów. Jednocześnie przepływ danych w takim modelu musi pozostawać bezpieczny. Bezpieczeństwo jest trzecim elementem. Począwszy od urządzeń użytkownika końcowego, poprzez infrastrukturę, skończywszy na rozwiązaniach chmurowych – wszystkie te elementy muszą być bezpieczne – mówi Aongus Hegarty.
Jednym z głównych trendów, które wpłyną na kształt cyfrowej transformacji, będzie również internet rzeczy (IoT), który pozwoli gromadzić i wnikliwiej analizować dane z różnych źródeł, dzięki czemu możliwe będzie stworzenie zupełnie nowych produktów i usług.
Globalna firma analityczna IDC prognozuje, że do końca 2017 roku dwie trzecie największych firm na świecie postawi cyfrową transformację w centrum swojej strategii. Będą rozwijać rozwiązania takie jak big data, mobilność, internet rzeczy oraz media społecznościowe. Kluczowe będą jednak technologie chmurowe. Do 2020 roku wydatki firm na oprogramowanie, sprzęt, wdrożenia, serwis oraz zarządzanie usługami w chmurze wyniosą w skali globalnej ponad 500 mld dol., czyli trzykrotnie więcej niż obecnie – wylicza IDC, która przewiduje, że cyfrowa transformacja będzie odczuwalna w każdej branży i już za kilka lat zmieni kształt światowej gospodarki.
Czytaj także
- 2024-09-11: Pierwsze pożyczki na zieloną transformację trafiają do miast. Do końca roku zostanie podpisanych 200 umów
- 2024-09-12: Do BGK trafiło już 240 wniosków na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Samorządy mogą zyskać 40 mld zł w formie preferencyjnych pożyczek na inwestycje
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-09-09: W przyszłym tygodniu wchodzi w życie część przepisów nowego prawa autorskiego. Wzmacniają pozycję twórców i mediów oraz zapewniają im prawo do wynagrodzenia
- 2024-09-02: Firmy produkcyjne w Polsce przechodzą zieloną transformację. Działania te są kluczowe dla ograniczenia śladu środowiskowego i rozwoju biznesu
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
- 2024-08-14: Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
- 2024-08-06: Nowa Komisja Europejska utrzyma „zielony” kurs. Jednak większy nacisk chce położyć na konkurencyjność gospodarki i dialog ze społeczeństwem
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-08-07: Kilka milionów gospodarstw domowych czeka na sieć światłowodową. Szczególnie w mniejszych miejscowościach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.