Mówi: | Paweł Jezierski |
Funkcja: | kierownik ds. komunikacji |
Firma: | Goodyear |
Opona przyszłości dostosuje się do indywidualnych potrzeb kierowcy. Nowa koncepcja może mieć wpływ na rozwój rynku elektryków
Samochody elektryczne to jeden z głównych trendów, który zmienia rynek motoryzacyjny. Wymusza też inwestycje w technologie i nowe rozwiązania ze strony producentów opon, gdyż elektryki wymagają specjalnego ogumienia. Te tradycyjne zużywają się szybciej, a na ich trwałość wpływa m.in. ciężar akumulatora. Inżynierowie Goodyeara opracowali specjalną, koncepcyjną oponę, która ma wspierać mobilność elektryczną, ale przede wszystkim zapewnić większy komfort kierowcom. Goodyear reCharge opiera się na personalizacji, wygodzie i zrównoważonym rozwoju, dostosowując się do warunków na drodze i stylu jazdy konkretnego użytkownika.
– Opony do samochodów elektrycznych mają trochę inny kształt i strukturę niż dotychczas. Czujniki stosowane w nich także będą odgrywać coraz ważniejszą rolę w przyszłej mobilności. W tej chwili służą już nie tylko do pomiaru ciśnienia, ale często również do analizowania eksploatacji dużych flot samochodów ciężarowych. W przyszłości w połączeniu ze sztuczną inteligencją i wykorzystywaniem danych z chmury będą miały jeszcze większe znaczenie – mówi w rozmowie z agencją Newseria Biznes Paweł Jezierski, kierownik komunikacji Goodyeara. – Dzięki temu połączenie kierowcy z pojazdem i z oponami, a docelowo z nawierzchnią, po której się porusza – przełoży się na wygodniejszą, bardziej świadomą komunikację w nowoczesnych aglomeracjach miejskich.
Systemy czujników, telematyka i technologie oferowane przez firmy oponiarskie już w tej chwili przynoszą firmom transportowym konkretne oszczędności w postaci mniejszego zużycia paliwa czy ogumienia, oszczędności czasu albo niższej awaryjności – bo dzięki czujnikom umieszczonym w oponach i analizie danych system może przewidzieć awarię i ostrzec przed nią zarządcę floty, jeszcze zanim do niej dojdzie. Dlatego też inwestycje operatorów flot i firm transportowych w nowe rozwiązania to trend zarówno na polskim, jak i ogólnoeuropejskim rynku.
W nowe technologie inwestują też producenci opon. Wymuszają je zmieniający się rynek motoryzacyjny i trendy takie jak carsharing, elektromobilność czy samochody autonomiczne.
– Goodyear co roku stara się pokazywać innowacyjne koncepcje opon, które odpowiadają na wyzwania nowoczesnej motoryzacji, mobilności przyszłości. W Luksemburgu i Stanach Zjednoczonych mamy nasze centra innowacji, które pracują nad nowoczesnymi rozwiązaniami dla opon, dla ich użytkowników i dla flot samochodowych. Staramy się odpowiadać na wyzwania, które niesie ze sobą elektromobilność i samochody autonomiczne, ale także na pragmatyczne oczekiwania naszych konsumentów co do wygody korzystania z opon, ich personalizacji i naszego wpływu na środowisko naturalne – mówi Paweł Jezierski.
W ubiegłym roku producent wypuścił na rynek koncepcyjną oponę Aero, która może służyć zarówno jako tradycyjna opona drogowa, jak i śmigło do latania. Jest wyposażona w napęd magnetyczny niezbędny do poruszania się pojazdu po drogach, a jednocześnie do wyniesienia go w powietrze, czujniki optyczne monitorujące warunki drogowe czy stan zużycia ogumienia, a nawet procesor sztucznej inteligencji, którego zadaniem jest analiza danych z czujników i zewnętrznych źródeł. Aero ma przyczynić się do urzeczywistnienia koncepcji autonomicznych, latających samochodów przyszłości. Pracują nad nimi już m.in. Airbus, Audi i Uber, który – we współpracy z NASA – rozwija swój pomysł latających taksówek.
Rok wcześniej Goodyear prezentował rozwiązanie przydatne dla operatorów flot: system obejmujący oponę, czujniki i algorytmy pracujące w chmurze. Czujniki w inteligentnych oponach zbierają dane z pojazdu oraz źródeł zewnętrznych i w czasie rzeczywistym dostarczają je do specjalnych algorytmów opracowanych przez inżynierów Goodyeara. System na bieżąco komunikuje się z operatorem floty poprzez aplikację mobilną, dzięki czemu może on np. optymalizować koszty i zapobiegać awariom.
Rozwój elektromobilności wymusza jednak opracowywanie nowych opon. Jak wykazały testy Goodyeara – tradycyjne opony zamontowane w pojazdach elektrycznych zużywają się nawet do 30 proc. szybciej, a na ich trwałość wpływa m.in. ciężar akumulatorów. W związku z tymi wyzwaniami Goodyear zaprezentował w tym roku oponę reCharge. Nowe rozwiązanie ma zapewnić większy komfort kierowcom, opiera się też na personalizacji, dostosowując się do konkretnego użytkownika.
– Koncepcyjna opona Goodyear reCharge opiera się na trzech filarach: na personalizacji, wygodzie i na ograniczaniu wpływu na środowisko naturalne. W kontekście personalizacji pozwala ona na dostosowanie swojej struktury i swojego bieżnika do warunków panujących na drodze oraz do stylu jazdy danego użytkownika. Jej wygoda polega na tym, że jej eksploatacja i serwisowanie sprowadza się do wymiany kapsułek ze specjalną mieszanką bieżnika, który następnie tworzy całą strukturę opony. Z kolei dzięki temu, że opona jest wykonana w pełni z biodegradowalnych komponentów – przyczynia się do ochrony środowiska. Do jej wykonania wykorzystujemy pajęczy jedwab, czyli jedną z najtrwalszych substancji na świecie – podkreśla Paweł Jezierski.
W środku opony reCharge znajduje się miejsce na specjalne kapsuły wypełnione biodegradowalną mieszanką bieżnika – specjalnie dobraną mieszanką płynów wykonaną z materiału biologicznego i wzmocnioną włóknami z jedwabiu pajęczego. Kapsuły wypełnione nią umożliwiają regenerację bieżnika i dostosowanie opony do warunków klimatycznych czy drogowych. Dzięki wykorzystaniu SI i czujników umieszczonych w oponie płynna mieszanka może też zostać dostosowana do indywidualnych potrzeb kierowcy i jego stylu jazdy.
Koncepcyjna opona reCharge została stworzona przez inżynierów z myślą o rozwoju elektromobilności. Ta rozwija się bardzo szybko zarówno w całej Europie, jak i w Polsce. Najnowszy „Licznik elektromobilności” PSPA pokazuje, że z końcem stycznia br. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 9099 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Tylko w tym miesiącu zarejestrowano 462 nowe auta, co stanowiło blisko 200-proc. wzrost w ujęciu rocznym. Część państw europejskich (m.in. Norwegia i Niemcy) planuje już całkowite wstrzymanie sprzedaży samochodów spalinowych w latach 2025–2030.
W Polsce będzie powstawać innowacyjne oświetlenie do samochodów. Nowa fabryka zatrudni 350 osób
Polacy coraz chętniej personalizują i zmieniają wygląd swoich aut. Hitem stało się zabezpieczanie lakieru folią ochronną
Ponad 9 tys. elektrycznych aut na drogach. Polska jednym z nielicznych krajów bez dopłat do ich zakupu
Produkcja wodoru w Polsce pozwoliłaby zasilić blisko 5 mln aut wyposażonych w odpowiednie ogniwa. Brak rozwiązań prawnych wstrzyma rozwój technologii i inwestycje zagraniczne
Czeka nas druga rewolucja w elektromobilności. Wodór ma być przyszłością transportu, a Polska jest jednym z liderów tego rynku w Europie
Powstały opony umożliwiające samochodom latanie. Będą wyposażone także w sztuczną inteligencję
Czytaj także
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-03: Miuosh: Nie zawsze wygrywający muzyczne talent show robią potem dobre rzeczy. Często ci, którzy nie zaszli w nich daleko, są na scenie latami
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.