Newsy

PGNiG rozwija innowacje i współpracę ze start-upami. Grupa szuka nowych technologii we wszystkich obszarach działalności

2017-07-07  |  06:55

Nowe produkty i usługi dla klientów oparte o internet rzeczy, nowe technologie wydobycia gazu ziemnego, ochrona środowiska i alternatywne źródła energii to dziedziny, w których Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo stawia na innowacje. Ma się do tego przyczynić współpraca ze start-upami i budżet na działalność badawczo-rozwojową, który zakłada, że co roku spółka będzie przeznaczać na B+R+I około 100 mln zł. Zapotrzebowanie na nowe technologie dotyczy każdego z obszarów działalności energetycznego giganta. 

– Jedna ze spółek z grupy PGNiG, Polska Spółka Gazownictwa, ma największą w Europie sieć rurociągów, liczącą 180 tysięcy kilometrów. Taka infrastruktura wymaga stałego nadzoru, co nie jest łatwe. Do tego można wykorzystać technologie satelitarne i drony. Jeśli chodzi o ciepłownictwo, to szukamy projektów związanych z efektywnością energetyczną. Z kolei dla centrali PGNiG potrzebujemy projektów dotyczących m.in. HR, szeroko rozumianych kadr, kwestii dotyczących zarządzania w grupie, zwiększania efektywności oraz optymalizacji procesów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Kroplewski, wiceprezes zarządu PGNiG ds. rozwoju.

W każdym z tych obszarów PGNiG zamierza tworzyć i wprowadzać innowacyjne rozwiązania. W polu zainteresowań spółki są zwłaszcza nowe technologie wydobywcze gazu ziemnego, które umożliwią zwiększenie produkcji surowca. Grupę interesują w tym obszarze rozwiązania dotyczące przede wszystkim przedeksploatacyjnego odmetanowania pokładów węgla i stosowanie poziomych wierceń na złożach gazu.

Na przełomie maja i czerwca PGNiG poinformowało o odkryciu dwóch nowych złóż gazu ziemnego w okolicach Środy Wielkopolskiej. Prezes spółki Piotr Woźniak skomentował, że to właśnie jeden z efektów postępu technologicznego – dzięki połączeniu doświadczenia z innowacjami energetyczna grupa usprawnia techniki poszukiwawcze, dokonuje nowych odkryć i zwiększa możliwości wydobycia.

Do pozyskania gazu ziemnego z nowo odkrytego złoża geolodzy z PGNiG po raz pierwszy w zachodniej Polsce zastosowali nowatorską technologię wierceń horyzontalnych. Długość poziomego odcinka wyniosła 400 metrów przy całkowitej długości odwiertu równej 4255 metrów.

Kolejne obszary, w których PGNiG chce rozwijać nowe technologie, to między innymi innowacje w wykorzystaniu gazu ziemnego, nowe źródła energii (wykorzystanie wodoru i paliw alternatywnych), ochrona środowiska w sektorze energetycznym (m.in. wykorzystanie ciepła odpadowego i zwiększanie efektywności energetycznej) oraz innowacje cyfrowe (zwłaszcza inteligentne systemy pomiarowe).

Zapotrzebowanie na nowe technologie i pomysły dotyczy również obszaru konsumenckiego. W tym przypadku PGNiG liczy na stworzenie na bazie innowacji nowych usług i produktów dla klientów końcowych na przykład opartych o internet rzeczy (IoT).

– Obrót detaliczny to blisko siedem milionów klientów. Jest tu dużo miejsca na pomysły związane z customizacją, wykorzystaniem big data, dotarciem do klientów, smart meteringiem, odczytami zużycia prądu i gazu w czasie rzeczywistym – wylicza Łukasz Kroplewski.

Nieszablonowe pomysły w tych dziedzinach ma przynieść współpraca ze start-upami. Razem z młodymi, innowacyjnymi mikroprzedsiębiorstwami gazowy koncern chce kreować nowe rozwiązania, które mogą zwiększyć jego konkurencyjność. Stąd pomysł na InnVento, pierwszy w Polsce inkubator dla start-upów pracujących nad rozwiązaniami dla sektora naftowego i energetycznego. PGNiG zainaugurowało działalność InnVento w połowie czerwca. Spółka współtworzy też program akceleracji MIT Enterprise Forum, który ma na celu wdrożenie na rynek najlepszych start-upowych projektów.

Rozwój innowacyjności i współpraca PGNiG ze start-upami wpisują się w plany Ministerstwa Rozwoju, które chce wspierać innowacyjne mikroprzedsiębiorstwa i zachęca do tego państwowe spółki. Obecnie w obszarze badawczo-rozwojowym PGNiG będzie się skupiać na projekcie Geo-Metan (rozwój technologii wydobycia metanu z pokładów węgla) oraz programie INGA, w ramach którego wspólnie z NCBiR będzie wspierać badania naukowe w obszarze gazownictwa. 

Do 2022 roku spółka PGNiG planuje przeznaczyć około 680 mln zł na działalność badawczą, rozwijanie innowacji i start-upów.  

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.