Mówi: | Łukasz Kroplewski |
Funkcja: | wiceprezes zarządu ds. rozwoju |
Firma: | PGNiG |
PGNiG stworzyło pierwszy w Polsce inkubator dla start-upów z sektora energetyki
Korporacje i start-upy coraz częściej i chętniej podejmują współpracę. Spółka PGNiG stworzyła właśnie pierwszy w Polsce inkubator przedsiębiorczości dla młodych naukowców i innowacyjnych przedsięwzięć z sektora naftowo-gazowniczego. W zamian za wiedzę, wsparcie ekspertów i dostęp do swojego zaplecza, chce zyskać nieszablonowe pomysły i innowacje, które pomogą prześcignąć konkurencję. Do 2022 roku gazowa spółka zamierza przeznaczyć na rozwój innowacji, współpracę ze start-upami i działalność badawczą około 680 mln zł.
– Start-upy wnoszą powiew świeżości do biznesu, w którym funkcjonujemy. Ropa i gaz to rynek globalny i wbrew pozorom bardzo konkurencyjny, wszyscy gracze obserwują się nawzajem. Liczę na to, że współpraca ze start-upami pozwoli nam o krok wyprzedzać konkurencję. To główne założenie biznesowe. Jesteśmy potężną grupą, złożoną z wielu spółek. Aby się rozwijać i zwiększać swój potencjał, musimy inwestować w najnowocześniejsze technologie. Dzięki start-upom możemy je rozwijać pod swoimi skrzydłami – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Kroplewski, wiceprezes zarządu PGNiG ds. rozwoju.
Współpraca korporacji i start-upów to coraz chętniej i coraz częściej rozwijany model biznesowy. Korzystają na nim obie strony: młoda, innowacyjna spółka zyskuje finansowanie i wsparcie, a duża firma dostęp do know how i najnowszych technologii, które pozwalają jej zwiększyć przewagę konkurencyjną.
W ramach takiej współpracy ciekawe pomysły chce rozwijać PGNiG. Gazowa spółka otworzyła InnVento, pierwszy w Polsce inkubator przedsiębiorczości dla młodych i innowacyjnych spółek w sektorze naftowym.
Partnerami InnVento są Izba Gospodarcza Gazownictwa, Instytut Nafty i Gazu oraz Agencja Rozwoju Przemysłu. Dzięki temu program stanowi wypadkową wiedzy i możliwości eksperckich kilku organizacji. Patronat nad przedsięwzięciem objęło Ministerstwo Energii.
– InnVento odpowiada na wyzwania, jakie stawia przed spółkami Skarbu Państwa Ministerstwo Energii w aktualnie wdrażanym dokumencie „Innowacje dla energetyki”. Patronat Ministra Energii jest dla nas bardzo ważnym wsparciem – mówi przedstawiciel PGNiG.
Projekt InnVento jest skierowany do młodych naukowców i początkujących przedsiębiorców z branży energetycznej. W ramach inkubatora uzyskają dostęp do zaplecza merytorycznego, infrastruktury technicznej, powierzchni biurowej oraz wsparcie administracyjne, m.in. z zakresu prawa i księgowości.
– Niejednokrotnie nam, dużym przedsiębiorcom, wydaję się, że mamy to, czego chcemy. Natomiast młode, kreatywne start-upy otwierają nam oczy na nasze potrzeby. Liczymy, że będą wspierały nas przy wyprzedzaniu konkurencji, która nigdy nie śpi. Dodatkowo być może w przyszłości start-upy będą budowały portfel grupy PGNiG – mówi Łukasz Kroplewski.
Największym plusem dla młodych spółek będzie pomoc w nawiązywaniu kontaktów biznesowych i znalezieniu finansowania zewnętrznego. Gazowa spółka udostępni im też dostęp do swojego zaplecza i niektórych baz danych, zapewni wsparcie mentorów, ekspertów i coachów.
– InnVento oferuje młodym naukowcom i przedsiębiorcom przestrzeń ok. 600 mkw. Możemy pomieścić tu kilkanaście start-upów. Dodatkowo zapewniamy wsparcie znakomitych specjalistów, naszą infrastrukturę i potencjał. To same korzyści – wylicza wiceprezes PGNiG Łukasz Kroplewski.
Obszary, które gazowa spółka chce rozwijać w ramach inkubatora InnVento, to m.in.: technologie wydobywcze i innowacje w wykorzystaniu gazu ziemnego, nowe źródła energii, nowe produkty i usługi dla klientów końcowych oraz ochrona środowiska w sektorze energetycznym.
InnVento, pierwszy w Polsce inkubator dla start-upów z sektora naftowego, to nie jest jedyny projekt gazowej spółki. PGNiG współtworzy też program akceleracji MIT Enterprise Forum Poland, który ma przyspieszyć komercjalizację pomysłów technologicznych. Niedawno zakończył się nabór do drugiej tury programu w ramach ścieżki dla start-upów energetycznych. Dla młodych firm z tej branży PGNiG organizował też Warsztaty Innowacyjnych Pomysłów, które są platformą współpracy, wymiany technologii i pomysłów.
– W ramach wspomnianych warsztatów oraz MITEF, współpracujemy już z kilkoma start-upami i przedsiębiorcami. Ta współpraca daje wymierne korzyści, konkretne rezultaty. Pilotujemy, a za chwilę będziemy wdrażać te pomysły, które dotyczą obrotu detalicznego, customizacji, big data, internetu rzeczy, zagadnień bezpośrednio bądź pośrednio związanych z ropą i gazem – mówi Łukasz Kroplewski.
Na innowacje oraz działalność badawczo-rozwojową gazowy gigant zamierza przeznaczyć w latach 2017–2022 około 680 mln zł. Co roku planuje inwestować około 100 mln zł w innowacyjne projekty oraz współpracę ze start-upami.
Czytaj także
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele
Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.
Konsument
Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.