Newsy

Połowa Polaków kupuje świąteczne prezenty przez internet. Parki logistyczne do wzmożonego ruchu szykują się od października

2017-12-15  |  06:30

Przed świętami ruch w magazynach rośnie o 15 proc. Większe jest także zapotrzebowanie na dodatkową powierzchnię magazynową. Parki logistyczne do wzmożonego ruchu szykują się już od października. W usprawnieniu pracy pomagają im nowoczesne technologie: systemy automatyzacji czy wirtualne akceptacje wjazdów i wyjazdów. Jak podkreślają eksperci, nowe technologie są przyszłością magazynów, nie tylko przy wzmożonym ruchu.

– W okresie przedświątecznym ruch w magazynach wzmaga się w porównaniu z pozostałą częścią roku. Już od połowy września magazyny zapełniane są towarem i trwa to do połowy listopada. Następnie od połowy listopada do okresu świątecznego następuje dystrybucja do końcowych klientów, czyli wysyłanie prezentów – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bartosz Mierzwiak, dyrektor zarządzający w Europie Środkowo-Wschodniej w Logicor.

Rynek handlu w internecie dynamicznie się rozwija. Eksperci Sociomantic Labs prognozują, że do końca tej dekady na polskim rynku ma działać już ponad 30 tys. internetowych sklepów, a wartość branży e-commerce wzrośnie z obecnych 40 do ponad 60 mld zł. Tylko w tym roku blisko połowa Polaków zamierza kupić prezenty przez internet – dane Deloitte. Wciąż większość osób z zakupami czeka do ostatniej chwili.

– Rynek e-commerce w Polsce rośnie systematycznie rok do roku. Powoduje to zarówno wzrost wydanego towaru, jak i większą liczbę zwrotów. My mamy twarde dane, które pokazują, że w ostatnich trzech miesiącach roku ten ruch wzrasta o około 15 proc. I mówimy tylko o ruchu do 23 grudnia, ponieważ ostatni tydzień jest praktycznie martwy, co z kolei pokazuje, że ewentualne zwroty następują dopiero w styczniu – analizuje Bartosz Mierzwiak.

Do wzmożonego ruchu, na który jeszcze nakładają się niepewne warunki pogodowe, przygotowuje się cała branża logistyczna: zarówno firmy kurierskie, obsługa magazynów, jak i parki logistyczne. Przygotowania trwają kilka tygodni.

– Jako doświadczony operator parków wiemy, że do sezonu zimowego należy się przygotowywać odpowiednio wcześnie. My zaczynamy już w październiku. Składają się na to trzy elementy: robimy przegląd całej instalacji teletechnicznej tak, aby wszystko działało sprawnie. Po drugie, sprawdzamy, czy działa odpowiednio sprzęt odśnieżający. Wreszcie, może prozaiczne, ale przygotowujemy zapasy piasku, aby nikt nie złamał nogi bądź nie wpadł w poślizg autem na zakręcie – wskazuje dyrektor Logicor.

Wzmożony ruch pod koniec roku oznacza konieczność wdrożenia nowoczesnych systemów i większej automatyzacji tak, aby usprawnić ruch.

– Stosujemy automatyzację wjazdów i wyjazdów w parku. Konkretnie jest to system Smart Security Desk, kontroluje wszystkie pojazdy, które pojawiły się w parku, i nie wypuszcza ich, dopóki nie zostało potwierdzone przez naszych klientów, że mogą opuścić teren parku – tłumaczy Mierzwiak.

Jak podkreśla ekspert, nowe technologie są przyszłością parków technologicznych, nie tylko przy większym, przedświątecznym ruchu. Ale to nie są jedyne zmiany, jakie zachodzą w tych obiektach. Inne dotyczą architektury budynków i stosowanego wyposażenia.

– Zmiany w powierzchni magazynowej następują na kilku podstawowych płaszczyznach. Zwiększenie wysokości budynku i nośności posadzki pozwala na instalowanie antresoli, która jest pożądana w handlu e-commerce. Po drugie, zwiększana jest efektywność energetyczna budynków przez zastosowanie dodatkowych świetlików, izolację budynku, oświetlenia LED-owego czy paneli fotowoltaicznych. Trzecia sprawa to dodatkowe doki i bramy, czyli okna na świat – wymienia Bartosz Mierzwiak.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.