Newsy

Tylko firmy oparte na danych mogą przetrwać na rynku. Mają nawet 23 razy większą szansę na pozyskiwanie nowych klientów

2019-01-14  |  06:25

Polskie przedsiębiorstwa są w fazie transformacji dotychczasowych źródeł konkurencyjności. Coraz większą rolę odgrywają innowacyjność i automatyzacja. Wyzwaniem jest finansowanie wzrostu przedsiębiorstwa z firmy rodzinnej do korporacji. Firmy oparte na danych mają nawet 23 razy większą szansę na pozyskiwanie nowych klientów i sześciokrotnie większą na ich późniejsze zachowanie. Prognozowanie i analiza danych to jednak pięta achillesowa polskich firm.

– Już nie jesteśmy małą firmą, gdzie jeszcze można zapanować nad organizacją, ale nigdy nie będziemy korporacją. Jesteśmy firmą, która aktualnie w siedmiu dużych miastach naszego kraju zatrudnia łącznie 80 osób, więc zapanować nad pracownikami – ze względu na odległość i oczekiwania naszych pracowników – jest dosyć trudno. Dużym wyzwaniem jest możliwość zdobycia trampoliny, która pozwoli nam na odskoczenie od tego poziomu. Porównując, chcemy się przesiąść z poloneza do trochę szybszego auta – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Kazimierz Jastrzębski, prezes Office Plus.

Według danych Instytutu Biznesu Rodzinnego firmy rodzinne stanowią ok. 36 proc. przedsiębiorstw w Polsce, a ich działalność odpowiada za 18 proc. polskiego PKB. Podobnie jak w przypadku zdecydowanej większości małych i średnich firm, to najbliższe lata mogą się okazać kluczowe dla dalszego rozwoju. Dotychczasowe czynniki konkurencyjności, związane z niskimi kosztami pracy, będą traciły na znaczeniu, a coraz większą rolę będą odgrywać innowacyjność i automatyzacja. Jak przekonują eksperci, przyszłość należy do inteligentnego przedsiębiorstwa.

– Dosyć dużym kłopotem dla nas jest zdobywanie nowych klientów, dlatego że my działamy głównie przez rekomendacje. Jeśli chodzi o rynek e-commerce, to w zasadzie my tam nie istniejemy, dlatego że jest tak duża liczba ofert firm działających w naszym zakresie i interesujących się naszym polem działania, że nie jesteśmy w stanie wypozycjonować się nawet w pierwszej dziesiątce stron Google  – podkreśla Kazimierz Jastrzębski.

Według McKinsey Global Institute firmy oparte na danych mają o 23 razy większą szansę na pozyskiwanie nowych klientów i sześciokrotnie większą na ich późniejsze zachowanie. Jak jednak pokazuje badanie „Analityka biznesowa, wyzwania 2018”, programowanie i analiza danych to wciąż słabe strony firm. Problemem jest też mocne zaistnienie w sieci, z czym ma problem część mniejszych i rodzinnych firm. Bez tego jednak ich szanse, by przetrwać na coraz bardziej cyfrowym rynku, maleją. Problemem dla większość przedsiębiorstw jest też brak pracowników, zwłaszcza tych, którzy będą potrafili sprostać pojawiającym się wyzwaniom.

– Najważniejsze wyzwania dla nas w najbliższym czasie, w zasadzie od kilku lat, to są problemy kadrowe, to są pracownicy na każdym szczeblu. Mam na myśli montażystów, architektów, handlowców i specjalistów w konkretnych działach – wskazuje prezes Office Plus.

Raport PwC i The Business Higher Education Forum „Investing in America’s Data Science and Analytics Talent: The Case for Action” ocenia, że w 2020 roku już 2,7 mln miejsc pracy będzie opartych na analityce i data science i to właśnie takie umiejętności będą dla pracodawców kluczowe przy rekrutacji nowych pracowników.

Same nowe technologie jednak nie wystarczą. Do dalszego rozwoju firm konieczna jest zagraniczna ekspansja. Z drugiej strony na bardziej konkurencyjnym rynku warunkiem kluczowym przetrwania jest cyfrowa transformacja.

– Polski rynek już jest dosyć mocno nasycony, jeśli chodzi o branżę związaną z wyposażaniem wnętrz, docieramy wyłącznie do klientów B2B. Jednak myślimy o ekspansji na rynki głównie europejskie, takim naszym naturalnym rynkiem, który jest najbliżej i najłatwiej można się tutaj próbować przebijać przez gęstwinę wszelakich przeciwności, jest rynek niemiecki, natomiast z ogromną nadzieją i apetytem patrzymy na Daleki Wschód, Kazachstan. Mamy nadzieję, że tam uda nam się zaistnieć – wskazuje Kazimierz Jastrzębski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.