Newsy

Inteligentne liczniki prądu już w fazie testów. Dzięki nim mają spaść ceny

2012-07-13  |  06:55
Mówi:Marek Woszczyk
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Regulacji Energetyki
  • MP4

    W fazę testów weszły już prace nad wprowadzeniem w Polsce inteligentnych sieci energetycznych, czyli inteligentnych liczników prądu, ciepła czy gazu, które pozwalają m.in. na ich zdalne odczytywanie.  Badamy, na ile wypracowane rozwiązania są korzystne dla wszystkich graczy na rynku, a przede wszystkim dla klientów  mówi Marek Woszczyk, prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Zgodnie z przepisami UE, proces wdrażania ISE powinien się zakończyć do 2020 roku.

    Jak wynika z symulacji, którymi dysponuje Urząd Regulacji Energetyki, odbiorcy energii elektrycznej mogą spodziewać się podwyżek, ale niewielkich i przejściowych.

      Inwestycje w inteligentną sieć przekładają się na nieco wyższą opłatę za dostawy energii elektrycznej, ale od razu uspokajam: ten wpływ jest znikomy. Mówimy tutaj o ułamkowych częściach procenta, czyli on powinien być praktycznie niezauważalny z punktu widzenia odbiorcy  podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria zdecydowanie Marek Woszczyk. 

    Jego zdaniem, biorąc pod uwagę korzyści dla konsumentów, czyli np. zmniejszenie ich rachunków w dłuższej perspektywie, proces wymiany sieci będzie opłacalny.

      Wraz z rozwojem i wdrażaniem inteligentnej sieci możemy oczekiwać, że nasze rachunki płacone za energię elektryczną, a w przyszłości gaz, energię cieplną bo w tych obszarach rynku też sieć inteligentna aplikuje powinny być po prostu niższe  uważa prezes Urzędu Regulacji Energetyki.

    Jak podkreśla Marek Woszczyk, Polska weszła w drugi z czterech etapów wdrażania inteligentnych sieci. Najpierw były pomysły, czy i jak wprowadzić to rozwiązanie dla polskich odbiorców, jakie powinno przynosić korzyści i jakie powinno mieć funkcjonalności.

    Teraz rozpoczynają się projekty pilotażowe, które w ciągu następnych sześciu lat będą dofinansowane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kwotą 340 mln zł.

      To dobrze, że będą wspierane, bo warto się przekonać, na ile to, co wypracowaliśmy wspólnie, regulator, ministerstwa, rynek, jako pewien konsensus na temat funkcjonalności inteligentnych sieci, przekłada się na praktykę i korzyści dla klienta  wyjaśnia Marek Woszczyk.

    NFOŚiGW w połowie czerwca ogłosił nabór wniosków do I konkursu, w którego puli znalazło się 150 mln zł. Wnioski będą przyjmowane od 3 grudnia 2012 do 31 stycznia 2013 roku. Z pieniędzy będą mogli skorzystać m.in. przedsiębiorcy, samorządy i jednostki badawcze.

    Pilotaż zakłada wymianę standardowych liczników mediów energetycznych (prądu, ciepła i ciepłej wody) oraz gazu na inteligentne. Poza tym obejmie też sieć telekomunikacyjną dla zapewnienia zdalnego odczytu, rejestracji pomiarów i działań zwrotnych.

      Wszystko to trzeba w ramach II fazy przetestować, by wejść do fazy III  mówi Woszczyk.

    Czyli do ewentualnej zmiany pierwotnej koncepcji. W fazie IV uczestnicy rynku powinni przyjąć szczegółowy harmonogram wdrażania inteligentnego pomiaru i sieci w konkretnych etapach. Wymiana sieci u co najmniej 80 proc. odbiorców powinna zakończyć się w ciągu ośmiu lat.

      Zgodnie z kalendarzem, do roku 2020, bo tyle mówią dzisiaj dyrektywy unijne, państwa członkowskie powinny wdrożyć inteligentne pomiarowanie dla odbiorców energii  przypomina prezes URE.

    ISE są od wielu lat z powodzeniem wdrażane m.in. w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie. I na doświadczeniach tych krajów Polska zamierza się wzorować.

      Pamiętajmy jednak, że skala zużycia energii jest zupełnie inna. W Polsce przeciętne gospodarstwo domowe zużywa rocznie około 2 megawatogodzin energii. W Stanach Zjednoczonych jest to 15 megawatogodzin  mówi Marek Woszczyk.

    Dlatego w jego opinii  tak ważny będzie etap testów.

    Operatorzy sieci zainstalowali już u odbiorców ponad 150 tys. inteligentnych liczników i wkrótce rozpoczną ich testowanie. Do rozwoju ISE potrzebne są również zmiany w prawie, które znalazły się w przygotowywanych ustawach tzw. trójpaku energetycznego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.