Newsy

Inteligentne specjalizacje to szansa dla regionów. Lotnictwo, informatyka, motoryzacja oraz jakość życia napędzają rozwój Podkarpacia

2018-08-10  |  06:30
Mówi:Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju

Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego

Marek Darecki, prezes zarządu Pratt & Whitney Rzeszów S.A., prezes klastra Dolina Lotnicza

  • MP4
  • Lotnictwo i kosmonautyka, informatyka oraz motoryzacja to trzy z czterech inteligentnych specjalizacji, które napędzają rozwój Podkarpacia. Wizytówką regionu jest przede wszystkim przemysł lotniczy. To właśnie tu znajduje się najważniejszy klaster lotniczy w Europie Środkowo-Wschodniej, który odpowiada nawet za 90 proc. krajowej produkcji w tej branży. Inteligentne specjalizacje to szansa dla regionów. Mogą zapewnić wzrost konkurencyjności, a w konsekwencji szybszy rozwój – przekonuje Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.

     Inteligentne specjalizacje przede wszystkim poprawiają konkurencyjność gospodarki danego regionu. Zwiększają przewagi konkurencyjne i powodują, że wiele aktorów życia społeczno-gospodarczego jest w to zaangażowanych. Mówię tutaj o administracji publicznej, uczelniach i przedsiębiorcach. W ten sposób nawiązuje się odpowiednia współpraca, która tworzy wartość dodaną – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.

    Krajowe inteligentne specjalizacje (KIS) stanowią obszary badawczo-rozwojowe i innowacyjne o największym potencjale rozwojowym dla polskiej gospodarki i społeczeństwa. Rząd wyznaczył ich siedemnaście. Wśród nich są procesy i produkty sektora rolno-spożywczego i leśno-drzewnego, inteligentne i energooszczędne budownictwo, rozwiązania transportowe przyjazne środowisku czy innowacyjne technologie morskie. Wsparcie finansowe na ich rozwój przewidziane jest w głównej mierze z programu operacyjnego Inteligentny Rozwój. Dodatkowo każdy polski region zidentyfikował i rozwija w perspektywie do 2020 roku inteligentne specjalizacje dopasowane do lokalnej specyfiki. Część regionalnych inteligentnych specjalizacji jest tożsama z krajowymi i te mogą liczyć na finansowanie z poziomu krajowego.

    – W 2019 roku będzie dokonywany przegląd przez Komisję Europejską poszczególnych regionalnych programów operacyjnych. Myślę, że to będzie czas, żeby zastanowić się nad tym, w jaki sposób inteligentne specjalizacje wybrane przez poszczególne władze samorządowe w konsultacjach społecznych już wpłynęły na rozwój gospodarki danego regionu – mówi Adam Hamryszczak.

    Województwo podkarpackie w Regionalnej Strategii Innowacji stawia na lotnictwo i kosmonautykę, motoryzację, informatykę i telekomunikację oraz jakość życia. Jako jedyne w kraju określiło branżę lotniczą jako swoją inteligentną specjalizację.

    – Podkarpacie słynie z lotnictwa. Wpisane jest ono w nasz kod genetyczny. Rozwój gospodarczy zależy od tego, ile środków zainwestujemy w innowacje, w postęp, nowoczesne rozwiązania technologiczne, ale także w ludzi – wskazuje Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.

    To właśnie tutaj znajduje się Dolina Lotnicza. Na Podkarpaciu powstaje nawet 90 proc. krajowej produkcji przemysłu lotniczego.

    – Przemysł lotniczy czy aerokosmiczny przez swoją definicję już jest innowacyjny. To najnowocześniejsze technologie, a także wiedza oraz koncentracja 30 tys. pracowników, bardzo dobrze wykształconych, dobrze zmotywowanych, z dostępem do najnowszych technologii – mówi Marek Darecki, prezes zarządu Pratt & Whitney Rzeszów i prezes klastra Dolina Lotnicza.

    Coraz więcej zagranicznych inwestorów patrzy na Podkarpacie jako jeden z najważniejszych ośrodków dla przemysłu lotniczego w Europie. Region wyróżnia dostęp do najnowszych technologii i wysoko wykwalifikowana kadra.

     Ryzyka byłyby, gdyby wystąpiła jakaś niestabilność polityczna, bo ten biznes nie lubi niestabilności. Martwiliśmy się, że kiedy będziemy coraz więcej zarabiać, inwestorzy odejdą. Jednak w dobie czwartej rewolucji przemysłowej niskie koszty pracy w ogóle przestają się liczyć. Inwestorzy przychodzą do nas, bo tutaj są utalentowani ludzie, świetna infrastruktura i dobre środowisko biznesowe – podkreśla Darecki.

    Analiza SWOT, przygotowana przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, jako silne strony klastra wskazuje dużą koncentrację firm branży lotniczej na relatywnie niewielkim obszarze, zaplecze naukowe i produkcyjne, bliską współpracę z sektorem naukowo-badawczym i wysoki poziom kadr. Obecnie Dolina Lotnicza to 160 przedsiębiorstw, które zatrudniają blisko 30 tys. osób, a sprzedaży sięga 3 mld dolarów. W ciągu 15 lat sprzedaż wzrosła jedenastokrotnie.

    – Ważne, żebyśmy nie byli tylko fabryką dla innych. Musimy wyjść poza fabrykę, produkcję, potrzebne są biura konstrukcyjne, a także business development, marketing, zarządzanie projektami. To jest to, co nasz czeka. Wprawdzie to bardzo trudny krok do wykonania, ale za 15 lat będziemy na zupełnie innej pozycji – przekonuje Marek Darecki.

    Województwo podkarpackie właśnie ruszyło z kampanią promującą gospodarczy potencjał regionu. Jej hasło to: „Podkarpackie. Wyższy poziom innowacji”, który będzie widoczny w największych mediach, na billboardach i w internecie. Kampania ma wzmocnić wizerunek Podkarpacia jako regionu nie tylko atrakcyjnego turystycznie, lecz także rozwijającego się pod względem gospodarczym, wdrażającego innowacje i rozwijającego nowoczesne technologie. Jej autorzy liczą na to, że przyciągnie ona zarówno krajowych, jak i zagranicznych inwestorów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.