Mówi: | Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo Wojciech Kuśpik, prezes zarządu Grupy PTWP |
Inwestycje szansą dla kolei. Roboty na torach są uciążliwe dla przewoźników, ale po ich zakończeniu znacznie skróci się czas przewozu towarów
Trwające w Polsce inwestycje w linie kolejowe to zarówno największa bariera dla tego transportu w tej chwili, jak i największa szansa dla jego rozwoju w przyszłości. Poprawa prędkości pociągów i zwiększenie przepustowości infrastruktury mają doprowadzić do wzrostu znaczenia kolei w transporcie. Inwestycje w linie kolejowe, szczególnie w europejskie korytarze transportowe, integracja z innymi gałęziami transportu i logistyki oraz wykorzystanie unikalnego położenia Polski na mapie logistycznej Europy będą tematami październikowego Europejskiego Kongresu Logistycznego OneCargo, którego inicjatorem jest PKP CARGO, a organizatorem PTWP.
– Olbrzymi program inwestycyjny w obszarze infrastruktury kolejowej daje szansę na rozwój kolei. Dzięki niemu coraz więcej ładunków będzie można przewozić koleją w coraz krótszym czasie, bo z większą prędkością – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo. – Ale na dziś główną barierą jest właśnie ta szansa.
Derda wyjaśnia, że prowadzone w tej chwili prace na polskich torach są bardzo dużym utrudnieniem dla przewoźników. Powodują spadek przepustowości i prędkości na modernizowanych szlakach. Po ich zakończeniu kolej powinna jednak zyskać na atrakcyjności i zwiększyć udział w przewozach towarów. W 2013 r. tylko 12,6 proc. ładunków w Polsce było transportowanych koleją.
Nie tylko trwające inwestycje są jednak wyzwaniem dla branży kolejowej. Sektor ten szans rozwoju upatruje także w zmieniającym się otoczeniu, szczególnie w związku z rosnącym znaczeniem Chin i przewoźników z tego kraju, a także z planami Pekinu dotyczącymi budowy transkontynentalnej linii.
– Bardzo dużo istotnych zmian dla głównych tras dla towarów jest związanych z sytuacją na Wschodzie, z aktywnością poszczególnych istotnych graczy, np. Chin. W Polsce mamy głównego, drugiego co do wielkości operatora kolejowego w Europie, czyli PKP Cargo, mamy też coraz lepszą infrastrukturę i warto to wykorzystać – podkreśla Wojciech Kuśpik, prezes grupy PTWP.
O wyzwaniach czekających kolej oraz perspektywach rozwojowych będą w październiku rozmawiać przedstawiciele firm, politycy i eksperci z branży podczas pierwszego Europejskiego Kongresu Logistycznego OneCargo, który zostanie zorganizowany w Katowicach przez PTWP z inicjatywy PKP Cargo.
Jak podkreśla Derda, PKP Cargo jako drugi w Europie przewoźnik towarowy (po DB Schenker) czuje się wyjątkowo odpowiedzialny za dyskusję o rynku. Tematyka kongresu nie będzie obejmować jedynie kolei, dyskusje będą dotyczyły całego sektora logistyki. Derda zwraca uwagę na to, że kongres będzie osadzony w międzynarodowym kontekście, m.in. w związku z przejęciem czeskiego przewoźnika AWT przez PKP Cargo.
– Chcemy uruchomić platformę do wymiany myśli, doświadczeń, a także do budowania dialogu z regulatorami w branży logistycznej. Stąd pomysł na kongres – mówi Derda. – Chcemy podzielić debaty na cztery bloki tematyczne: ogólny dotyczący logistyki, drugi blok dotyczący kolei, trzeci o korytarzach transportowych i czwarty dotyczący otoczeniu branży logistycznej. Tam chcemy rozmawiać o ekologii, regulacjach i inwestycjach.
Organizatorzy spodziewają się, że w kongresie weźmie udział prawie tysiąc osób. Wśród nich znajdą się eksperci, którzy nie tylko przedstawią diagnozy dotyczące obecnej sytuacji, lecz także spróbują przewidzieć trendy na kolejne lata.
Kuśpik podkreśla, że tematyka powinna zainteresować wszystkich graczy z branży logistycznej.
– Będzie poruszany zarówno temat kolei, infrastruktury kolejowej, jak i portów morskich, transportu intermodalnego, transportu drogowego, portów lotniczych i wszystkiego tego, co jest związane z usprawnianiem procesu logistycznego. Sprawna i konkurencyjna logistyka jest niesamowicie ważna dla przedsiębiorców. To obniża koszty i poprawia ich konkurencyjność – wyjaśnia Kuśpik.
Czytaj także
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.