Mówi: | Jacek Siwiński, dyrektor generalny VELUX Polska dr Agata Gruszecka-Tieśluk, menadżerka ds. zarządzania wiedzą, Forum Odpowiedzialnego Biznesu dr inż. Joanna Witczak, Katedra Towaroznawstwa i Ekologii Produktów Przemysłowych UE w Poznaniu |
Grupa Velux stawia na niskoemisyjną i ekologiczną produkcję. W 2020 roku emisja dwutlenku węgla ma być o połowę niższa niż w 2007 roku
Zgodnie z globalną strategią do 2020 roku emisja dwutlenku węgla zakładów produkcyjnych Grupy Velux ma być o połowę niższa niż w 2007 roku. W polskich fabrykach udało się już ograniczyć emisję o 16 proc. Dodatkowo do produkcji okien w 96 proc. wykorzystywane jest certyfikowane drewno. Zrównoważone produkty, czyli takie, które w całym cyklu życia – od produkcji do utylizacji – mają jak najmniejszy wpływ na środowisko, są podstawą oferty firmy.
– Docelowym obszarem naszego działania w zakresie społecznej odpowiedzialności jest wpływanie na obszar, który nazywamy zrównoważonym życiem w budynkach. Ma on wpływ zarówno na aspekty społeczne, jak i ekonomiczne oraz środowiskowe naszego świata – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Jacek Siwiński, dyrektor generalny Velux Polska. – W dzisiejszych czasach 90 proc. czasu spędzamy w budynkach, więc mają one większy wpływ na nasze zdrowie i na naszą wydajność, niż chociażby sposób odżywiania. Wiemy też, że budynki zużywają 40 proc. energii. Jeżeli szukamy rozwiązań, by sprostać jakichkolwiek wyzwaniom klimatycznym, to musimy ich szukać również w obszarze budynków, zarówno tych nowo budowanych, jak i tych już istniejących.
Grupa Velux podkreśla, że od lat zajmuje się aktywną promocją nowoczesnego i energooszczędnego budownictwa. Podejmuje w tym celu inicjatywy, które nie tyko optymalizują wydajność energetyczną budynków, lecz także uwzględniają zdrowie i samopoczucie ludzi. Jedną z takich globalnych inicjatyw jest wdrożenie w życie koncepcji domów aktywnych, w których zachowana jest równowaga pomiędzy niskim zużyciem energii, zdrowym klimatem wewnętrznym a ograniczeniem negatywnego wpływu na środowisko. W latach 2012–2015 spółka zainwestowała w Polsce 500 mln zł w produkcję okien nowej generacji.
– Nasza polityka środowiskowa jest bardzo ambitna. Stawiamy sobie cele ambitniejsze niż te narzucane przez Unię Europejską. W roku 2020 nasza emisja dwutlenku węgla będzie dwukrotnie niższa niż w 2007 roku. To oznacza, że osiągniemy ten cel 9 lat wcześniej niż cała Europa – podkreśla Siwiński. – Mamy konkretne osiągnięcia, przykładowo w Polsce od 2010 roku nasza emisja spadła już o 16 proc., mimo że nasza produkcja znacznie się zwiększyła.
Jednym z warunków osiągnięcia postawionego przez Grupę celu jest efektywne zarządzanie energią w zakładach produkcyjnych. Polskie fabryki Velux przeszły pozytywnie audyt energetyczny i na początku 2015 roku otrzymały certyfikaty ISO 50001. Spełniły tym samym wymogi dyrektywy unijnej odnośnie do efektywności energetycznej przedsiębiorstw i dołączyły do nielicznego wciąż w Polsce grona firm mających system zarządzania energią zgodny z tą normą.
– Korzyści wynikające ze społecznej odpowiedzialności są przeróżne. Z jednej strony mówimy o korzyściach bardzo wymiernych, czyli konkretnych oszczędnościach finansowych – przekonuje dr Agata Gruszecka-Tieśluk, menedżerka ds. zarządzania wiedzą z Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Mówimy też o bardzo ważnym aspekcie budowania relacji. Jeżeli budujemy relacje z dostawcami, z klientami, to wpływamy na ich lojalność, a to się przekłada potem także na konkretne wyniki finansowe.
Firma Velux, która ostatnio przystąpiła do strategicznego partnerstwa z Forum Obywatelskiego Rozwoju, opublikowała równocześnie raport CSR podsumowujący 10-letnie badania na temat zrównoważonego życia w budynkach oraz cyklu życia produktu. Wynika z niego m.in., że dobrze zaprojektowany produkt od początku procesu produkcji do utylizacji może przynieść zdecydowane oszczędności np. w emisji CO2.
– Chodzi o takie zaprojektowanie produktów, które sprawi, że ich oddziaływanie na środowisko w całym cyklu ich życia będzie jak najmniejsze – tłumaczy dr inż. Joanna Witczak z Katedry Towaroznawstwa i Ekologii Produktów Przemysłowych z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. – Te korzyści środowiskowe powinny już być monitorowane na etapie projektowania nowych produktów. W przypadku istniejących produktów te zmiany mogą być wprowadzane na bieżąco i stąd tak ważne jest weryfikowanie i monitorowanie tego oddziaływania.
Zrównoważone produkty stają się elementem walki konkurencyjnej między firmami. Ekspertka przytacza dane z Komisji Europejskiej, według których rynek produktów niskoemisyjnych i zrównoważonych wart jest na świecie 4 bln euro, a za ponad jedną piątą odpowiadają kraje Unii Europejskiej. Dynamika tego rynku oceniana jest na 4 proc. rocznie.
Raport Velux jest pierwszą tego typu publikacją w branży stolarki budowlanej.
– Mam nadzieję, że to będzie miało również efekt edukacyjny i inni gracze z naszej branży też pokuszą się o tego typu działalność. Branża stolarki jako branża, która jest bardzo blisko budownictwa, która ma wpływ na to, jakie warunki będą tworzone w budynkach zarówno pod względem energetycznym, jak i pod względem klimatu wewnętrznego jest branżą bardzo ważną dla ludzi – podkreśla Jacek Siwiński.
Czytaj także
- 2025-05-27: Doda: Udało mi się całkowicie zwalczyć przyczynę Hashimoto, a nie tylko skutki tej choroby. Nadal będę się dzielić moimi doświadczeniami i nie dam się zastraszyć
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.