Mówi: | Marek Zamłyński, prezes zarządu IDC Polska Przemysław Szuder, członek zarządu Microsoft Polska |
Internet rzeczy i chmura będą rosły nawet o 30 proc. rocznie. Na te technologie postawi w tym roku biznes
Firmy będą odchodzić od tradycyjnych technologii, a nowe, które będą filarami cyfrowej transformacji, będą notowały nawet 30-proc. wzrosty rocznie – wskazuje Marek Zamłyński, prezes IDC Polska. Na popularności zyskują rozwiązania w chmurze i internet rzeczy. W biznesie coraz większą rolę będzie odgrywać automatyzacja, np. procesów przemysłowych oraz wirtualna rzeczywistość, często wykorzystywana w marketingu.
– Rynek technologii, na które w 2017 roku będą stawiały firmy, jest mocno spolaryzowany. Technologie tradycyjne, które służą do budowy systemów w architekturze client-server, odnotowują znaczące spadki. Natomiast technologie, które zaliczamy do filarów cyfrowej transformacji, jak np. chmura, internet rzeczy czy NextGen Security [bezpieczeństwo danych – red.], będą rosły w tempie dwucyfrowym, nawet o 30 proc. w skali roku – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Marek Zamłyński, prezes zarządu IDC Polska.
Prognozy IDC wskazują, że najbliższe lata upłyną pod znakiem Trzeciej Platformy, opartej na mobilności, usługach w chmurze, analizach dużych zbiorów danych oraz mediach społecznościowych. Firmy wdrażają te technologie coraz szybciej – wkrótce wydatki na nie będą stanowiły 75 proc. wszystkich wydatków na technologie informatyczne. Wzrost ma być dwukrotnie wyższy niż całego rynku.
– Trudno mówić, że pojawią się spektakularne, dotąd nieznane trendy czy technologie. Technologie, które zdobywają zaufanie i zainteresowanie użytkowników, to te związane z szeroko pojętym cloudem. Widzimy bardzo duży przyrost rozwiązań w obszarach technologicznych, które do tej pory trudno było zmonetyzować, czyli internecie rzeczy. Ten rynek rośnie bardzo dynamicznie, ponad 20 proc. w skali roku – ocenia Zamłyński.
Wydatki na chmurę w 2020 roku będą stanowić 67 proc. wydatków na infrastrukturę informatyczną. Rozwiązania te mają stawać się coraz bardziej dopasowane do poszczególnych branż. Dodatkowo już w 2018 roku ma trzykrotnie wzrosnąć liczba Industry Collaborative Cloud, czyli platform, na których mogą współpracować firmy z tej samej branży.
– Wzrost inwestycji w obszarze nowych technologii może być bardzo obiecujący dla firm, które inwestują w te obszary – wskazuje prezes IDC Polska. – To przede wszystkim cloud, internet rzeczy, ale też różnego rodzaju technologie związane z poprawą bezpieczeństwa systemów informatycznych, przechowywania danych wrażliwych, danych użytkowników. Cyfrowa transformacja i to, co się dzieje w tym obszarze, generuje, całkowicie nowe podejście do tych zagadnień – dodaje.
Coraz większą rolę w firmach będzie też odgrywać sztuczna inteligencja (AI) pozwalająca na automatyzację procesów. IDC ocenia, że w 2019 roku ok. 40 proc. inicjatyw dotyczących cyfrowej transformacji i wszystkie działania w obszarze IoT będzie wspieranych właśnie przez AI.
– Wydaje mi się, że dochodzimy do takiego momentu, kiedy technologia związana ze sztuczną inteligencją zaczyna być masowa. Będziemy to widzieć w polskim biznesie, w sklepach i mediach na pewno coraz częściej – przekonuje Przemysław Szuder, członek zarządu Microsoft Polska.
Sztuczna inteligencja będzie mogła znaleźć zastosowanie w badaniach naukowych, pozwoli automatyzować produkcję, ale teź wpłynąć na działania marketingowe.
– Te systemy będą potrafiły się uczyć na bazie danych, którymi są zasilane i w efekcie biznes, jako całość, i nasza gospodarka będą podnosić swoją produktywność – ocenia Przemysław Szuder.
Większe zapotrzebowanie na nowe technologie może być też szansą dla dostawców takich usług i może dać możliwość wprowadzenia bardziej zaawansowanych serwisów. Polskie firmy chcą inwestować w takie rozwiązania, choć wśród dużych przedsiębiorstw podejście do nowych technologii jest dość konserwatywne. To małe i średnie przedsiębiorstwa chętnie po takie rozwiązania sięgają.
– Rozwiązania oparte na automatyzacji procesów i zaawansowanej analityce sprawiają, że polskie firmy mają dostęp do technologii na światowym poziomie. Ma ona szansę dotrzeć do coraz mniejszych firm. Zaletą chmury obliczeniowej jest to, że rozwiązania, które wcześniej było dostępne wyłącznie dla wielkich korporacji mających olbrzymie budżety i działy IT, dzisiaj trafia pod strzechy – tłumaczy Przemysław Szuder.
Dynamicznie rośnie też rynek usług łączących technologie cyfrowe i ludzkie ciało. Choć dziś prace znajdują się jeszcze w początkowym stadium, to już w połowie lat 20. ponad 60 proc. firm zajmujących się produkcją tego typu rozwiązań będzie produkować je komercyjnie i staną się powszechnie dostępne.
– Egzoszkielety to już nie jest pieśń przyszłości. Wykorzystuje je wojsko, osoby po wypadkach do rehabilitacji czy przemysł, żeby poprawić sprawność swoich pracowników – zauważa prezes IDC Polska.
Czytaj także
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.