Newsy

Internet rzeczy i chmura będą rosły nawet o 30 proc. rocznie. Na te technologie postawi w tym roku biznes

2017-02-09  |  06:50

Firmy będą odchodzić od tradycyjnych technologii, a nowe, które będą filarami cyfrowej transformacji, będą notowały nawet 30-proc. wzrosty rocznie – wskazuje Marek Zamłyński, prezes IDC Polska. Na popularności zyskują rozwiązania w chmurze i internet rzeczy. W biznesie coraz większą rolę będzie odgrywać automatyzacja, np. procesów przemysłowych oraz wirtualna rzeczywistość, często wykorzystywana w marketingu.

– Rynek technologii, na które w 2017 roku będą stawiały firmy, jest mocno spolaryzowany. Technologie tradycyjne, które służą do budowy systemów w architekturze client-server, odnotowują znaczące spadki. Natomiast technologie, które zaliczamy do filarów cyfrowej transformacji, jak np. chmura, internet rzeczy czy NextGen Security [bezpieczeństwo danych – red.], będą rosły w tempie dwucyfrowym, nawet o 30 proc. w skali roku – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Marek Zamłyński, prezes zarządu IDC Polska.

Prognozy IDC wskazują, że najbliższe lata upłyną pod znakiem Trzeciej Platformy, opartej na mobilności, usługach w chmurze, analizach dużych zbiorów danych oraz mediach społecznościowych. Firmy wdrażają te technologie coraz szybciej – wkrótce wydatki na nie będą stanowiły 75 proc. wszystkich wydatków na technologie informatyczne. Wzrost ma być dwukrotnie wyższy niż całego rynku.

Trudno mówić, że pojawią się spektakularne, dotąd nieznane trendy czy technologie. Technologie, które zdobywają zaufanie i zainteresowanie użytkowników, to te związane z szeroko pojętym cloudem. Widzimy bardzo duży przyrost rozwiązań w obszarach technologicznych, które do tej pory trudno było zmonetyzować, czyli internecie rzeczy. Ten rynek rośnie bardzo dynamicznie, ponad 20 proc. w skali roku – ocenia Zamłyński.

Wydatki na chmurę w 2020 roku będą stanowić 67 proc. wydatków na infrastrukturę informatyczną. Rozwiązania te mają stawać się coraz bardziej dopasowane do poszczególnych branż. Dodatkowo już w 2018 roku ma trzykrotnie wzrosnąć liczba Industry Collaborative Cloud, czyli platform, na których mogą współpracować firmy z tej samej branży.

– Wzrost inwestycji w obszarze nowych technologii może być bardzo obiecujący dla firm, które inwestują w te obszary – wskazuje prezes IDC Polska. – To przede wszystkim cloud, internet rzeczy, ale też różnego rodzaju technologie związane z poprawą bezpieczeństwa systemów informatycznych, przechowywania danych wrażliwych, danych użytkowników. Cyfrowa transformacja i to, co się dzieje w tym obszarze, generuje, całkowicie nowe podejście do tych zagadnień – dodaje.

Coraz większą rolę w firmach będzie też odgrywać sztuczna inteligencja (AI) pozwalająca na automatyzację procesów. IDC ocenia, że w 2019 roku ok. 40 proc. inicjatyw dotyczących cyfrowej transformacji i wszystkie działania w obszarze IoT będzie wspieranych właśnie przez AI.  

– Wydaje mi się, że dochodzimy do takiego momentu, kiedy technologia związana ze sztuczną inteligencją zaczyna być masowa. Będziemy to widzieć w polskim biznesie, w sklepach i mediach na pewno coraz częściej – przekonuje Przemysław Szuder, członek zarządu Microsoft Polska.

Sztuczna inteligencja będzie mogła znaleźć zastosowanie w badaniach naukowych, pozwoli automatyzować produkcję, ale teź wpłynąć na działania marketingowe.

 Te systemy będą potrafiły się uczyć na bazie danych, którymi są zasilane i w efekcie biznes, jako całość, i nasza gospodarka będą podnosić swoją produktywność – ocenia Przemysław Szuder.

Większe zapotrzebowanie na nowe technologie może być też szansą dla dostawców takich usług i może dać możliwość wprowadzenia bardziej zaawansowanych serwisów. Polskie firmy chcą inwestować w takie rozwiązania, choć wśród dużych przedsiębiorstw podejście do nowych technologii jest dość konserwatywne. To małe i średnie przedsiębiorstwa chętnie po takie rozwiązania sięgają.

 Rozwiązania oparte na automatyzacji procesów i zaawansowanej analityce sprawiają, że polskie firmy mają dostęp do technologii na światowym poziomie. Ma ona szansę dotrzeć do coraz mniejszych firm. Zaletą chmury obliczeniowej jest to, że rozwiązania, które wcześniej było dostępne wyłącznie dla wielkich korporacji mających olbrzymie budżety i działy IT, dzisiaj trafia pod strzechy – tłumaczy Przemysław Szuder.

Dynamicznie rośnie też rynek usług łączących technologie cyfrowe i ludzkie ciało. Choć dziś prace znajdują się jeszcze w początkowym stadium, to już w połowie lat 20. ponad 60 proc. firm zajmujących się produkcją tego typu rozwiązań będzie produkować je komercyjnie i staną się powszechnie dostępne.

 Egzoszkielety to już nie jest pieśń przyszłości. Wykorzystuje je wojsko, osoby po wypadkach do rehabilitacji czy przemysł, żeby poprawić sprawność swoich pracowników – zauważa prezes IDC Polska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.