Newsy

Inwestycje w chmurę będą rosły o blisko 19 proc. rocznie

2017-02-17  |  06:35

Polskie firmy coraz powszechniej wdrażają rozwiązania oparte na chmurze, doceniając korzyści oraz oszczędności w wydatkach na IT. Eksperci prognozują, że rynek ten będzie w najbliższych latach rósł skokowo, a technologia chmurowa wkrótce będzie w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby biznesowe firm. Z tych możliwości nie w pełni mogą skorzystać sektor publiczny i bankowość z powodu sztywnych regulacji.

– Potencjał zastosowania rozwiązań opartych na chmurze jest ogromny. Myślę, że rynek w ciągu najbliższych kwartałów zacznie bardzo mocno przyswajać te rozwiązania i niewątpliwie czeka nas ogromny skok – prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Galiński, który odpowiada za sprzedaż usług i rozwiązań cloudowych w IBM Cloud Services.

Rynek rozwiązań opartych na chmurze jest coraz większy. Elastyczność, łatwy dostęp i proste zarządzanie oraz optymalizacja wydatków ponoszonych na IT powodują, że coraz więcej firm i przedsiębiorstw decyduje się przenieść część swoich zasobów do chmury. Z ubiegłorocznych badań przeprowadzonych przez Intel Security wynika, że w Polsce z rozwiązań cloudowych korzysta 34 proc. dużych przedsiębiorstw. Najpopularniejsza jest chmura prywatna, z której korzysta ponad połowa (56 proc.) ankietowanych firm. Coraz częściej wykorzystywana jest również chmura hybrydowa.

Najmniejszą popularnością jak na razie cieszy się chmura publiczna, z której korzysta 19 proc. przedsiębiorstw – wynika z badań Intela. Jednak zdaniem Przemysława Galińskiego w perspektywie najbliższych lat to właśnie chmura publiczna będzie odpowiedzią na większość potrzeb klientów biznesowych.

– Za kilka lat chmura publiczna będzie w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby biznesowe. W tej chwili jest jeszcze do zagospodarowania chmura hybrydowa i obszar chmur prywatnych, czyli firm, które chcą zbudować swoje środowiska i dostarczać je w modelu chmurowym wewnątrz własnej organizacji albo swoim klientom – mówi Przemysław Galiński.

Wśród dużych i mniejszych przedsiębiorców często jeszcze dominuje przekonanie, że chmura publiczna nie zapewnia wystarczającego bezpieczeństwa danych. Potwierdzają to ubiegłoroczne badania Intela, z których wynika, że obawy o bezpieczeństwo i zgodność z regulacjami to wciąż główne czynniki, które powstrzymują firmy przed wdrożeniem rozwiązań opartych na chmurze.

Ekspert IBM Cloud Services zauważa, że w Polsce jest również kłopot z wykorzystaniem technologii chmurowej przez klientów z sektora publicznego i bankowości. To ze względu na sztywne regulacje i wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego.

– Na rynku klientów publicznych i bankowości mamy w Polsce dość silne regulacje, przez co nie ma możliwości wykorzystania pełnych funkcjonalności dużych dostawców chmurowych, kiedy istnieje konieczność umieszczenia tych zasobów poza obszarem Polski – mówi Przemysław Galiński.

Poza tym wielu przedsiębiorców wciąż uważa, że wdrożenie rozwiązań opartych na chmurze to skomplikowany proces, który pociąga za sobą znaczne koszty. Tymczasem jedną z głównych korzyści płynących z zastosowania rozwiązań cloudowych jest zmniejszenie wydatków na IT i utrzymanie infrastruktury serwerowej.

– Koszty też powinny się liczyć, natomiast to jest tylko jeden z elementów. Klienci szukają alternatywnej infrastruktury. Należy patrzeć trochę dalej, na korzyści, które cloud oferuje. Poza tym w Polsce wciąż jeszcze cloud jest odbierany jako kanibalizacja IT. Sektor IT boi się chmury, ale za chwilę sam będzie dostarczał biznesowi rozwiązania cloudowe i w ten sposób realizował jego cele – mówi Przemysław Galiński.

Ekspert IBM Cloud Services zauważa, że polski rynek rozwiązań opartych na chmurze znajduje się obecnie na podobnym etapie jak rynek telekomunikacyjny w latach 90. Dzięki temu, że w Polsce technologie cloudowe są wdrażane z opóźnieniem, są one już przetestowane i udoskonalone. Jak wynika z prognoz IDC Polska, w tym roku wartość rynku usług chmurowych może przekroczyć 200 mln dolarów, a do 2019 roku inwestycje w te rozwiązania będą rosły w tempie blisko 19 proc., znacznie szybciej niż w tradycyjne usługi IT.

Ubiegłoroczne badanie przeprowadzone na zlecenie Onex Group pokazało, że już teraz z przynajmniej jednego rozwiązania opartego na chmurze korzysta co druga mała i średnia firma w Polsce. 90 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP ocenia chmurę jako przydatną w codziennej pracy. Wśród największych zalet chmury przedsiębiorcy wymienili prostą komunikację pomiędzy pracownikami firmy, łatwość przechowywania i przetwarzania danych oraz dostęp do nich ze wszystkich urządzeń mobilnych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.