Newsy

L. Sobolewski: Zwiększy się rola autoprezentacji spółek giełdowych. Będą tego oczekiwać inwestorzy

2018-02-16  |  06:20
Mówi:Ludwik Sobolewski
Funkcja:były prezes GPW w Warszawie, były prezes giełdy w Bukareszcie
  • MP4
  • Polska awansuje w zestawieniach gospodarek z grupy rynków wschodzących do rozwiniętych. Dla spółek giełdowych oznacza to wyzwania związane z komunikacją, raportowaniem i autoprezentacją. Profesjonalizacja działań związanych z relacjami inwestorskimi ułatwi spółkom korzystanie z możliwości rynków globalnych. Cornerstone Communications, agencja relacji inwestorskich założona przez Ludwika Sobolewskiego, byłego prezesa GPW, chce wspierać firmy w pozyskiwaniu nowych partnerów i profesjonalizacji funkcjonowania na rynkach.

    – Spółki, zwłaszcza w obliczu zmian regulacyjnych, które zachodzą na rynkach kapitałowych, będą musiały być bardziej otwarte wobec inwestorów, jeżeli będą chciały, żeby to dobrze wpływało na obrót ich akcjami i na ich wycenę. W relacjach inwestorskich finalnie chodzi o to, żeby optymalizować wycenę podmiotu, który jest notowany na giełdzie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ludwik Sobolewski, współzałożyciel Cornerstone Communications.

    Wymagania wobec polskich spółek będą rosły w związku z awansem naszego kraju do grona rynków rozwiniętych. We wrześniu 2017 roki agencja indeksowa FTSE Russell zakwalifikowała Polskę do grona dwudziestu pięciu najbardziej rozwiniętych na świecie rynków. Formalnie przejście do tego grona ma nastąpić we wrześniu tego roku.

    – Będzie wzrastała rola niezależnego researchu i analizy, a więc przygotowywanych przez podmioty, które nie uczestniczą w transakcjach – nie przez firmy inwestycyjne, ale przez różne wyspecjalizowane instytucje, które będą dostarczać zawodowego pokrycia analitycznego – wyjaśnia Ludwik Sobolewski.

    Agencja Cornerstone Communications to wspólne przedsięwzięcie byłego prezesa GPW Ludwika Sobolewskiego i Zuzanny Kurek, byłego szefa działu marketingu i rozwoju biznesu na giełdzie w Bukareszcie. Agencja chce się skupić na wsparciu spółek giełdowych i spółek niepublicznych na wszystkich rynkach Europy Środkowej i Wschodniej. Działa już w Bukareszcie, teraz rozpoczyna działalność na polskim rynku kapitałowym. Później zamierza być również aktywna na innych rynkach regionu CEE.

    – Mamy już klientów w Rumunii, w Polsce. Za chwilę będziemy mieć klientów w Bułgarii, która też jest ciekawym, małym rynkiem, trochę off-shore’owym jeśli chodzi np. o opodatkowanie prowadzenia biznesu – wylicza Ludwik Sobolewski.

    W pakiecie usług, które Cornerstone Communications oferują potencjalnym klientom, jest m.in. prowadzenie komunikacji z inwestorami i mediami, organizacja spotkań, administrowanie aplikacją mobilną i stroną internetową IR spółki, zarządzanie ładem korporacyjnym oraz pomoc przy przeprowadzeniu procesu IPO.

    – Raportowanie finansowe i niefinansowe, czyli stanowisko spółek wobec zagadnień środowiskowych, swojego kontekstu społecznego i standardów ładu korporacyjnego, to zawsze były tematy ważne na wiodących giełdach na rynkach wschodzących, ale dzisiaj one stają się wręcz koniecznością – podkreśla Ludwik Sobolewski.

    Były prezes GPW zwraca uwagę na to, że spółki niepubliczne także zaczynają być poddawane presji ze strony partnerów biznesowych, interesariuszy i inwestorów, by profesjonalizować funkcjonowanie swojego biznesu na wzór spółek publicznych.

    – Zwiększy się rola autoprezentacji spółek giełdowych i to w sposób bardzo profesjonalny. Inwestorzy instytucjonalni po prostu nie będą polegać na informacjach i sposobie ich przetwarzania, który będzie słabej jakości, będzie budził jakieś zastrzeżenia metodologiczne lub nie będzie dostatecznie wiarygodny. Jest bardzo ważne, żeby spółki giełdowe uzupełniły swoje kompetencje właśnie o takie umiejętności pokazywania analiz na swój temat i poprawiły jakość dostępu do siebie – podkreśla Ludwik Sobolewski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

    Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

    Handel

    Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

    Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

    Problemy społeczne

    Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

    Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.