Morskie farmy wiatrowe na Bałtyku coraz bliżej. Grupa PGE i Ørsted podpisały kolejne kontrakty na dostawy komponentów
PGE Polska Grupa Energetyczna i duńska spółka Ørsted robią kolejne kroki na drodze do realizacji projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Inwestorzy już w kwietniu br. zaczęli podpisywać kontrakty na dostawy kluczowych komponentów dla tej inwestycji. Teraz zawarte zostały dwa kolejne, obejmujące dostawy fundamentów i podwodnych kabli, które połączą turbiny elektrowni z morskimi stacjami transformatorowymi.
– Podpisany w kwietniu br. kontrakt na turbiny dla MFW Baltica 2 zapoczątkował serię ważnych umów dla realizacji tego projektu. Zabezpieczenie komponentów dla Baltica 2 pozwoli nam przejść do kolejnych etapów przedsięwzięcia – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Morska farma wiatrowa Baltica 2 o mocy ok. 1,5 GW ma produkować zieloną energię elektryczną, która pozwoli zaspokoić potrzeby ok. 2,4 mln polskich gospodarstw domowych. PGE i duńska spółka Ørsted, które wspólnie realizuję tę inwestycję w ramach joint venture, planują jej uruchomienie do końca 2027 roku. Będzie to największy jak dotąd w Polsce projekt energetyczny oparty na odnawialnych źródłach energii, a zarazem jedna z największych morskich farm wiatrowych na świecie.
Docelowo program offshore Grupy PGE zakłada uruchomienie do 2030 roku elektrowni wiatrowej w dwóch etapach – Baltica 2 i późniejszym, Baltica 3 – o łącznej mocy zainstalowanej do 2,5 GW. W sumie będą one dostarczać zieloną energię dla prawie 4 mln polskich gospodarstw.
– Nasze zaplanowane działania konsekwentnie zbliżają nas do osiągnięcia strategicznego celu Grupy PGE, jakim jest zbudowanie 2,5 GW mocy w morskiej energetyce wiatrowej do 2030 roku – mówi Wojciech Dąbrowski.
W kwietniu tego roku PGE i Ørsted zrobiły pierwszy, duży krok na drodze do realizacji projektu Baltica 2, podpisując umowę z Siemens Gamesa na dostawę i serwisowanie 107 turbin wiatrowych dla tego projektu. Następnie w czerwcu br. podpisały umowę na dostawę morskich stacji transformatorowych. Natomiast teraz spółka tworzona przez Grupę PGE i duński Ørsted zawarła dwa kolejne kontrakty. Pierwszy z nich, z konsorcjum Navantia-Windar, obejmuje dostarczenie fundamentów – monopali, z których największe przekraczają 100 m długości i ważą ponad 2 tys. t. Druga umowa, zawarta z firmą Orient Cable (NBO), obejmuje z kolei dostarczenie podwodnych kabli wewnętrznych 66 kV o łącznej długości ok. 170 km, które połączą turbiny elektrowni z morskimi stacjami transformatorowymi.
– Podpisując kolejne dwa strategiczne kontrakty na komponenty dla projektu Baltica 2, krok po kroku posuwamy się do przodu z tym pionierskim projektem dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce – mówi Agata Staniewska, dyrektor zarządzająca Ørsted Offshore Poland.
Grupa PGE jest największym inwestorem offshore na Bałtyku. Jej długoterminowa strategia zakłada wybudowanie do 2040 roku co najmniej 6,5 GW mocy wytwórczych zainstalowanych w technologii offshore. Duńska spółka Ørsted jest z kolei jednym z liderów sektora offshore i odnawialnych źródeł energii, z ponad 30-letnim doświadczeniem na tym rynku. Prowadzi działalność w kilkunastu krajach, od Stanów Zjednoczonych po Azję, i posiada obecnie ponad 12 GW mocy zainstalowanej w technologii offshore na całym świecie.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-06-04: Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-06-06: Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.