Mówi: | Szymon Wałach, dyrektor Pionu Klienta Detalicznego w PKO Banku Polskim Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji i Doświadczeń Klienta w PKO Banku Polskim |
PKO Bank Polski szuka nowoczesnych rozwiązań w zakresie bankowości. Na wsparcie mogą liczyć najbardziej innowacyjne start-upy
Polska bankowość przoduje w Europie pod względem innowacji, ale dalsze inwestycje w nowoczesne rozwiązania to dla banków kwestia być albo nie być na rynku – podkreślają przedstawiciele PKO Banku Polskiego. Dlatego bank chce szukać innowacyjnych pomysłów w zakresie finansów wśród start-upów. 1 października ruszy druga edycja programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum. W jego ramach ścieżka „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” jest dedykowana start-upom, których pomysły obejmują rozwiązania finansowe związane z płatnościami, bankowością mobilną i internetową, bezpieczeństwem i inwestycjami.
– Innowacje dla banków to dzisiaj kwestia przetrwania. Banki muszą przestawić się w swoim myśleniu i działalności na doświadczenie klienta, jeżeli w przyszłości chcą wygrywać z konkurentami. Na pewno nastąpi duża zmiana w tym zakresie. Cyfryzacja spowoduje, że nie będziemy mówić o produktach bankowych, a raczej o usługach bankowych. One przejdą w świat mobilny i cyfrowy, a tam to doświadczenie klienta będzie czynnikiem sukcesu – mówi agencji Newseria Biznes Szymon Wałach, dyrektor Pionu Klienta Detalicznego w PKO Banku Polskim.
Bankowość jest jednym z najbardziej innowacyjnych obszarów gospodarki. Co więcej, działające na krajowym rynku instytucje wyprzedzają pod tym względem europejskich konkurentów. Widać to na przykładzie wprowadzania na rynek nowoczesnych metod płatności.
Poszukiwaniu najbardziej innowacyjnych projektów służy program akceleracyjny MIT Enterprise Forum Poland. Proponowana w jego ramach ścieżka „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” jest kierowana do start-upów, które pracują nad rozwiązaniami finansowymi związanymi z płatnościami, bankowością mobilną i internetową czy cyberbezpieczeństwem.
– Związaliśmy się z MIT Enterprise Forum na kilka lat, ponieważ widzimy w tym długofalowy sens. To dla nas inwestycja w młode przedsiębiorstwa, które zapewne w przyszłości będą naszymi klientami, ale także inwestycja w relacje z naszymi dużymi klientami korporacyjnymi. Dzięki programowi mogą oni zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami i poprzez relacje z PKO Bankiem Polskim zyskują do nich dostęp – wyjaśnia Szymon Wałach.
– Dla nas inwestycja w innowacje to nie tylko przyspieszenie pewnych rozwiązań, które moglibyśmy realizować w banku, ale w dużej mierze zmiana kultury pracowników, zmiana ich myślenia na nieszablonowe, otwarcie ich na nowe technologie i rozwiązania. Chcemy ich skłonić, aby przecinali status quo i myśleli o rozwiązaniach, które będą nas lepiej przygotowywały na przyszłość – wyjaśnia Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim.
Uruchomiona przez bank ścieżka ma przyciągnąć także młodych naukowców.
– Mamy zaplanowanych szereg spotkań na uczelniach, podczas których będziemy promowali ten program. Chcemy, by środowisko uczelni zaangażowało się poprzez tworzenie innowacyjnych ciekawych pomysłów. Chcemy skłonić studentów do zakładania firm, start-upów i partycypacji w takich programach akceleracyjnych, które pomogą im wypłynąć i dopracować swoje rozwiązania – dodaje Grzegorz Pawlicki.
Nabór do programu rozpocznie się 1 października i potrwa do 30 listopada. Zgłosić się do niego mogą zarówno istniejące, młode polskie firmy z branży technologicznej, jak i zespoły, które dopiero mają pomysł na nowy biznes.
– Na przełomie roku nastąpi ocena i wybór 25 najbardziej obiecujących i innowacyjnych pomysłów. Pierwszy etap akceleracji odbędzie się w Warszawie. Zakłada on cykl warsztatów i szkoleń, które pomogą uczestnikom stworzyć lub zweryfikować model biznesowy start-upu. Wszystkie spotkania prowadzone będą przez wybitnych mentorów i ekspertów, zarówno krajowych jak i zagranicznych. W drugim etapie akceleracji udział weźmie 5 najlepszych zespołów. Szczęśliwi finaliści będą mieli szansę dopracować swój koncept biznesowy w Bostonie na MIT – wyjaśnia Szymon Wałach.
Jak wyjaśnia Paweł Bochniarz, prezes MIT Enterprise Forum Polska, założeniem programu jest pomoc młodym przedsiębiorcom w poprawie ich biznesplanów, tak by były one dostosowane do warunków rynkowych i miały szansę na sukces. Pierwsza edycja programu pokazała, że zapotrzebowanie na takie wsparcie jest znaczące.
– Te pomysły, które odnoszą sukces, to pomysły, gdzie przedsiębiorcy szukają sprzymierzeńców, szukają komentarzy z zewnątrz, inspiracji i sugestii, jak poprawiać swój model biznesowy. Temu służą takie programy akceleracyjne jak MIT Enterprise Forum – mówi Szymon Wałach.
Czytaj także
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-09: GUS chce walczyć z fake newsami. Współpraca z sektorem prywatnym ma pomóc ograniczyć chaos informacyjny
- 2025-07-10: Od lipca ułatwienia w dostępie do terapii dla osób z przewlekłą chorobą nerek. Eksperci apelują o włączenie dietetyków w proces leczenia
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-06-24: Gospodarowanie odpadami nieodłącznym elementem strategii firm. Brak jasnych przepisów utrudnia ich działania
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-06-30: Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.