Mówi: | Przemysław Dąbrowski |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Grupa PZU |
PZU inwestuje w start-upy. Chce wykorzystywać nowe technologie w swojej działalności
Polskie start-upy technologiczne mogą liczyć finansowe wsparcie – początkowo 0,5 mld zł. Dzięki środkom z PZU i innych krajowych firm powstanie największy w Europie Środkowo-Wschodniej Fundusz Funduszy, który będzie wspierać innowacyjne projekty i pomoże w ich komercjalizacji. PZU liczy na to, że wytworzone w ten sposób technologie będzie mógł wykorzystać we własnej działalności operacyjnej.
– PZU będzie pośrednio finansowało start-upy, i to w dwóch celach. Po pierwsze, chcemy na tym zarobić, bo jesteśmy firmą komercyjną. Po drugie, można powiedzieć, że kopiujemy pomysł jednej z chińskich dużych firm ubezpieczeniowych, która utworzyła taki fundusz. Gdy widzi w nim start-upy spójne z działalnością firmy, wykorzystuje je na własne potrzeby operacyjne – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Przemysław Dąbrowski, członek zarządu Grupy PZU.
11 marca PZU, PZU TFI oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały list intencyjny w sprawie współpracy nad komercjalizacją wyników badań naukowych.
– Otwieramy Fundusz Funduszy, w którym będziemy dawali pieniądze funduszom venture capital doświadczonym w finansowaniu start-upów – podkreśla Przemysław Dąbrowski.
Początkowy budżet funduszu ma wynosić 500 mln zł. Środki na ten cel wyłoży nie tylko PZU, lecz także inni prywatni inwestorzy.
Największy w regionie Europy Fundusz Funduszy ma wspomóc komercjalizację pomysłów i rozwiązań, które powstały podczas prac naukowych. Ma stworzyć przyjazny przedsiębiorcom ekosystem. Priorytetowymi beneficjentami będą te projekty technologiczne, które mają największy potencjał na szybkie wdrożenie na rynek. Może być to remedium na problem luki inwestycyjnej. Polscy naukowcy są autorami wielu innowacyjnych rozwiązań, ale przez trudności z dotarciem do inwestorów i pozyskaniem finansowania wiele z nich zostaje tylko w sferze projektów.
Fundusz ma być zarządzany wedle sprawdzonych rynkowych praktyk i pomoże przyciągnąć do Polski najlepszych inwestorów venture capital.
Czytaj także
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-01-31: Sztuczna inteligencja pomoże we wczesnym wykrywaniu wrodzonych wad serca. Obecnie rozpoznawalność wynosi 40 proc.
- 2025-01-13: Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-24: Alicja Węgorzewska: Święta Bożego Narodzenia nie są o Mikołajku, prezentach czy światełkach. W tym czasie trzeba wracać myślami do Betlejem
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Wycofanie się USA z WHO może mieć katastrofalne skutki. Cenę zapłacą także kraje UE
Prezydent Donald Trump w pierwszym dniu swojej kadencji zdecydował, że Stany Zjednoczone nie będą już należeć do Światowej Organizacji Zdrowia. Oznacza to, że USA opuszczą WHO w ciągu 12 miesięcy i wstrzymają wszelkie płatności na jej rzecz. Eksperci oceniają, że zagrozi to realizacji wielu projektów i osłabi zdolność reagowania WHO na wybuch kolejnych epidemii, zwłaszcza w krajach o niższych dochodach. Brak pomocy dla najbardziej potrzebujących regionów może też doprowadzić do coraz większej skali migracji.
Przemysł spożywczy
Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego

Polski sektor mleczarski ma szansę stać się jednym z kluczowych graczy na globalnym rynku. Już teraz jesteśmy trzecim co do wielkości krajem w produkcji mleczarskiej w UE oraz 12. na świecie. Rosnący popyt krajowy i międzynarodowy umożliwiają dalszy dynamiczny rozwój. Wyzwaniem dla sektora są jednak zmieniające się regulacje środowiskowe, rosnące koszty produkcji i silna konkurencja. Wiodące organizacje branżowe opracowały strategię dla polskiego mleczarstwa, która ma wskazać drogę ku zrównoważonemu i rentownemu rozwojowi sektora.
Konsument
Zasada 3R może ograniczyć liczbę elektroodpadów. Recykling nie rozwiąże wszystkich problemów

Recykling to tylko jedna z trzech dróg do radzenia sobie z elektroodpadami w gospodarce. Według zasady 3R kluczowe są również reduce i reuse, czyli skupianie się na redukcji ilości elektrośmieci, np. poprzez wydłużanie żywotności sprzętu, oraz naprawianiu i ponownym wprowadzaniu urządzeń na rynek. To o tyle istotne, że według Eurostatu zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny to jeden z najszybciej rosnących strumieni odpadów w UE. Mniej niż 40 proc. trafia do recyklingu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.