Mówi: | Marcin Germel |
Funkcja: | dyrektor działu sprzedaży sektora finansowego |
Firma: | Atende SA |
Sektor bankowy przechodzi wielką zmianę technologiczną. Przyspieszają inwestycje w rozwiązania informatyczne
Z bankowości internetowej korzysta już ponad 15 mln Polaków. Dynamicznie rośnie też kanał mobilny, który do 2020 roku może odpowiadać nawet za 40 proc. transakcji. Dlatego po ubiegłorocznym spowolnieniu inwestycje banków w IT przyspieszają. Banki stawiają głównie na rozwój aplikacji mobilnych, webowych oraz systemy zwiększające bezpieczeństwo. Trwają również prace nad wprowadzeniem nowatorskich rozwiązań, jak biometria głosu i twarzy.
– Polski sektor bankowy charakteryzuje się najwyższą dojrzałością cyfrową zarówno w kanale internetowym, jak i mobilnym. Według danych Związku Banków Polskich z bankowości internetowej aktywnie korzysta już ponad 15 mln Polaków. Statystyki pokazują, że polscy klienci są bardzo mocno zaawansowani technologicznie, udział bankowości mobilnej i internetowej jest coraz większy. Branża przechodzi więc wielką zmianę technologiczną – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Germel, dyrektor działu sprzedaży sektora finansowego w Atende SA.
Raport NetB@nk wskazuje, że na koniec III kwartału ubiegłego roku liczba rachunków bankowych dostępnych przez internet przekroczyła 33 mln. Aktywnie z bankowości internetowej korzystało w tym czasie 15,3 mln osób. Z bankowości mobilnej czynnie korzystało ok. 7 mln Polaków, ponad 17 proc. populacji, jednak wśród najmłodszych wskaźnik przekracza 30 proc. W grupie 18–24 lata blisko 60 proc. mających dostęp do konta internetowego aktywnie łączy się z nim poprzez urządzenia mobilne. Banki szacują, że udział bankowości mobilnej w transakcjach sięga 20 proc. przy 5 proc. jeszcze dwa lata temu. W 2020 roku ma to być już 40 proc.
– Obserwujemy trend przejścia klientów indywidualnych od bankowości analogowej w stronę bankowości analogowo-cyfrowej. Chodzi o to, aby zachować najwyższy poziom obsługi klienta nie tylko w oddziałach, lecz także w internecie i aplikacjach mobilnych. Innowacyjność to również intensywne prace nad wdrożeniem biometrii głosu oraz twarzy. Logowanie biometryczne może poprawić bezpieczeństwo klientów. To bardzo wyraźny znak, że docenia się IT jako czynnik zwiększający efektywność biznesu – tłumaczy Marcin Germel.
Jak wskazuje Marcin Germel, po spowolnieniu w 2016 roku i w związku z niepewnością dotyczącą wprowadzeniem podatku bankowego oraz propozycjami dotyczącymi ustawy frankowej, banki zwiększają wydatki na IT.
– Oprócz inwestycji w aplikacje mobilne oraz webowe widzimy kilka obszarów IT, którymi banki bardzo się interesują. Wraz z rosnącą liczbą danych elektronicznych widzimy ciągłe inwestycje w systemy ich przechowywania i archiwizacji. Również w pozostałych obszarach związanych z budową data center (sieci telekomunikacyjne), banki dostrzegły potrzebę wirtualizacji i automatyzacji procesu rozbudowy, co daje im gwarancje zachowania ciągłości działania i elastyczność budowy nowych usług – mówi przedstawiciel Atende. – Wszystkie inwestycje są spowodowane walką o klienta. Systemy mają poprawić jakość, szybkość obsługi oraz łatwość dostępu do banku. Żeby to osiągnąć, potrzebna jest technologia.
Wzrost popularności aplikacji mobilnych i bankowości internetowej sprawia jednak, że rośnie zagrożenie cyberatakami. Z badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab i B2B International wynika, że banki i instytucje finansowe na bezpieczeństwo IT wydają niemal 3-krotnie więcej niż firmy z innych sektorów. 64 proc. banków zapowiada dalsze inwestycje w ochronę IT.
– Polskie banki są świetnie zaopatrzone w platformy security w każdym możliwym obszarze. Należy się spodziewać jednak nowych inwestycji w systemy bezpieczeństwa, zwłaszcza przy zabezpieczeniach aplikacji mobilnych oraz webowych. Technologia w zakresie rozwiązań security zmienia się bardzo szybko, stąd też z rynku napływa wiele zapytań o modyfikacje czy nowe systemy. Widzimy też bardzo duże zainteresowanie usługami Anty-DDoS –przyznaje Marcin Germel.
Jak tłumaczy ekspert, wzmożone zainteresowanie rozwiązaniami IT zwiększającymi bezpieczeństwo ma związek również z przygotowywaniem się przez banki do nowego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych GDPR, które wejdzie w życie 25 maja 2018 roku. Polskie banki są do niej w większości dobrze przygotowane, zgodnie z zaleceniami KNF na bieżąco wdrażają systemy zwiększające bezpieczeństwo, a obecnie prowadzone audyty mają dostosować instytucje do wymogów rozporządzenia.
– Klienci banków cały czas odczuwają wprowadzane zmiany IT. Na przełomie ostatnich lat sami możemy ocenić łatwość dostępu do własnych pieniędzy, o ile zmniejszyła się liczba wizyt w bankach, ile spraw można załatwić przez telefon, internet czy za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie. Należy pamiętać, że wszystkie te możliwości daje nam właśnie IT – podkreśla Marcin Germel.
Czytaj także
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-08: Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-09: Wzrost wydatków na obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE. Nie będzie jednak cięć w polityce spójności
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-24: Eksperci ochrony zdrowia apelują o większy zakres kompetencji pielęgniarek. To mogłoby zwiększyć dostępność usług medycznych
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-03-18: UE chce zmniejszyć udział leków i substancji czynnych z Azji. Nowe przepisy zwiększą możliwości produkcyjne europejskich firm
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.