Newsy

W Polsce powstaje centrum finansowe koncernu farmaceutycznego GSK. Pracę znajdzie tam docelowo nawet 300 osób

2019-03-28  |  06:25
Mówi:Nikos Xydias, dyrektor generalny GSK w Polsce

Shane Renders, starszy wiceprezes ds. gospodarki własnej, danych i analityki, GSK

Mark Heathcote, starszy wiceprezes ds. usług finansowych, GSK

Funkcja:Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii

Tomasz Doleżal, Biuro Obsługi Inwestorów, Miasto Poznań

  • MP4
  • GSK, jeden z największych inwestorów w polskim przemyśle farmaceutycznym, otwiera w Poznaniu jedno z trzech centrów finansowych na świecie. Będą tu prowadzone prace nad nowoczesnymi i innowacyjnymi rozwiązaniami z zakresu rachunkowości i księgowości dla całej grupy. Polska odgrywa coraz większą rolę na rynku europejskim w eksporcie usług. Już teraz stanowią one ok. 20 proc. całkowitego naszego eksportu, a w najbliższych latach ten segment będzie rosnąć szybciej niż eksport towarów. To tylko jeden z przykładów inwestycji w naszym kraju opartej o innowacje – podkreśla Tadeusz Kościński, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.

    Istotnym aspektem naszych inwestycji są centra usług biznesowych, takie jak centrum usług IT w Poznaniu. Centrum finansowe będzie stanowić doskonałe uzupełnienie dla naszego poznańskiego Centrum Usług Biznesowych GSK IT. Znamy Polskę bardzo dobrze, postrzegamy ją jako środowisko przyjazne biznesowi, stabilne i przewidywalne dla prowadzenia działalności gospodarczej. Widzimy też dobry poziom usług i infrastrukturę, ale moim zdaniem najważniejszym czynnikiem jest kapitał ludzki i jakość pracowników – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Nikos Xydias, dyrektor generalny GSK w Polsce.

    GSK Finance Hub to pierwsze tego typu centrum koncernu w Europie. Inwestycja o wartości ok. 30 mln zł pozwoli na utworzenie 200–300 nowych miejsc pracy dla specjalistów z obszaru finansów. Jeszcze w tym roku obecny zespół GSK powiększy się o 80 osób.

    – Nasze światowe centra finansowe mają za zadanie wspieranie na poziomie regionalnym naszych lokalnych spółek w obu Amerykach, Azji i Europie. Mamy już takie placówki w Malezji i na Kostaryce, a kolejne otwieramy właśnie w Poznaniu do obsługi 29 krajów ze Starego Kontynentu. Wszystkie nasze centra regionalne przyczynią się do wzmocnienia trzech głównych segmentów naszej działalności – leków, szczepionek i produktów ochrony zdrowia –podkreśla Mark Heathcote, starszy wiceprezes ds. usług finansowych, GSK.

    Nowo powstałe centrum GSK Finance Hub będzie pracować nad wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań, będzie też włączone w rozwój funkcji finansów grupy oparty na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych, w tym na inteligentnej automatyzacji procesów finansowych, wykorzystującej technologię mobilną czy robotyzację procesów.

    Centrum finansowe skupi się na dostarczaniu usług o wartości dodanej dla naszych lokalnych spółek w całej Europie. Będą one dotyczyć takich kwestii, jak planowanie i prognozowanie, zamknięcia finansowe, kontrola, specjalistyczna księgowość i sprawozdawczość zarządcza – wskazuje Shane Renders, starszy wiceprezes ds. gospodarki własnej, danych i analityki, GSK.

    Łącznie w ciągu 20 lat działalności w Polsce firma GSK zainwestowała tu 2 mld zł. Fabryka leków każdego dnia wytwarza 8,7 mln tabletek i 1,3 mln kapsułek dostarczanych do ponad 130 krajów. W 2017 roku rozpoczęto produkcję innowacyjnych, chronionych patentem leków stosowanych w terapii HIV. Tylko w 2018 roku GSK przeprowadziło 50 badań klinicznych o łącznej wartości 12,1 mln zł.

    W 2005 roku spółka utworzyła Centrum Usług Biznesowych GSK IT, które obecnie ma sześć specjalistycznych zespołów wspierających procesy badawczo-rozwojowe i prace nad nowymi lekami i szczepionkami.

    GSK Finance Hub to inwestycja w usługi dzielone. Mamy pierwsze miejsce w Europie w inwestycjach tego typu. Są one dla nas bardzo ważne. Tym bardziej że istnieją one nie tylko w Warszawie, lecz także w innych dużych miastach – przekonuje Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

    Z raportu „Global Trade Forecast” banku HSBC wynika, że obecnie usługi stanowią ok. 20 proc. całkowitego eksportu z Polski. Prognozy wskazują, że w najbliższych 15 latach eksport usług z Polski będzie rósł w tempie ok. 7 proc. rocznie, szybciej niż eksport towarów.

    To dla nas najważniejsze, żeby inwestorzy rozwijali u nas nie tak jak do tej pory gospodarkę opartą na imitacjach, ale opartą o innowacje, gdzie będzie współpraca z uniwersytetami, badania, rozwój, rejestrowane patenty, dobre miejsca pracy, a pracownicy będą mogli się dalej rozwijać i podnosić swoje kwalifikacje – przekonuje wiceminister.

    GSK już od lat związana jest z Poznaniem, stąd wybór lokalizacji na centrum finansowe był oczywisty. Miasto jest ujmowane w prestiżowych rankingach i badaniach jako jeden z najszybciej rozwijających się ośrodków zewnętrznych usług biznesowych. Atutem Poznania są m.in. wykwalifikowane kadry oraz potencjał akademicki – w mieście jest 25 uczelni, na których kształci się niemal 120 tys. osób.

    Poznań jest jednym z najszybciej rozwijających się miast w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Największe atuty to zróżnicowana gospodarka, wysoko wykwalifikowana kadra i wysoka jakość życia. Mamy świadomość, że dla inwestorów bardzo ważne są nie tylko wskaźniki ekonomiczne, lecz także jakość życia, dlatego zgodnie ze Strategią Rozwoju Miasta 2020+ staramy się sukcesywnie tę jakość podnosić – podkreśla Tomasz Doleżał z Biura Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Poznania.

    Dodatkowo GSK ma w Gądkach pod Poznaniem Centrum Dystrybucyjno-Logistyczne, które zarządza dostawami leków i szczepionek na rynki europejskie. Z kolei za dystrybucję produktów ochrony zdrowia odpowiada Centrum Dystrybucyjno-Logistyczne znajdujące się pod Warszawą.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Bezpłatne materiały wideo, audio, zdjęcia oraz artykuły

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Zagranica

    Po informacji o zniesieniu wiz do USA wzrosło zainteresowanie Polaków lotami za ocean. Zwiększy się liczba połączeń, a bilety będą tańsze

    Stany Zjednoczone są trzecią po Francji i Hiszpanii najchętniej odwiedzaną destynacją przez turystów na świecie. W przypadku polskich turystów nie ma ich nawet w dwudziestce najpopularniejszych kierunków. Dzięki zniesieniu wiz zainteresowanie podróżami do USA znacznie wzrośnie. Już zaraz po zapowiedzi zniesienia wiz Polacy szukali lotów do Stanów Zjednoczonych trzykrotnie częściej niż weekend wcześniej. Na zniesieniu wiz skorzystają polskie i amerykańskie biura turystyczne. Zwiększy się też liczba połączeń.

    Handel

    Rośnie popularność sprzedaży bezpośredniej. Branża generuje 3 mld zł i współpracuje z nią już 1 mln konsultantów

    Sprzedaży bezpośrednia w Polsce rośnie w siłę. Jej obroty przekraczają 3 mld zł i z każdym rokiem rosną o kilka procent. Z branżą współpracuje już ok. 1 mln osób, przy czym dla 20 proc. jest to podstawowe źródło dochodów. Ponad 80 proc. konsultantów jest zadowolonych z dotychczasowej współpracy, podobnie jak 90 proc. konsumentów. Na przestrzeni ostatnich 25 lat w branży zaszły ogromne zmiany, z których główną jest rosnący udział nowych technologii i zmiana kategorii produktowych sprzedawanych w tym kanale. Zarówno te zmiany, jak i korzyści płynące z pracy w tej branży ma pokazać startująca właśnie kampania Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

    Edukacja

    Cztery polskie uczelnie z szansą na prestiżowy, międzynarodowy certyfikat. Mają go najbardziej elitarne uczelnie świata

    Szkoły biznesowe należą do najbardziej obleganych zarówno w Polsce, jak i w całej Europie – podkreśla Tim Mescon, prezes zarządu AACSB w regionie EMEA. Amerykańska organizacja non profit od ponad stu lat akredytuje najlepsze na świecie uczelnie, które kształcą na kierunkach biznesowych. Należą do nich m.in. Harvard, Stanford i MIT. W Polsce prestiżowym certyfikatem mogą się pochwalić na razie tylko dwie uczelnie: Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie oraz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, ale z AACSB współpracują już cztery kolejne.

    Przemysł

    Tylko 10 proc. małych i średnich przedsiębiorstw wprowadziła nowy produkt lub usługę. Mimo że to one decydują o przewadze konkurencyjnej firmy

    Choć rosną nakłady na inwestycje, to małe i średnie przedsiębiorstwa na rozwój przeznaczają niewiele środków. Obecnie w Polsce tylko 7 firm na 100 wdraża innowacje produktowe lub procesowe. Firmy z sektora MŚP głównie skupiają się na usprawnieniu produktowym, a tylko co dziesiąta stawia na innowacyjne rozwiązania. Tymczasem to właśnie one, w tym szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji czy wirtualnej rzeczywistości, przynoszą największe zyski. Firmy zainteresowane zbudowaniem strategii trwałej przewagi konkurencyjnej mogą wziąć udział w warsztatach wspierających innowacyjność.