Newsy

Warszawa inwestuje w ekotransport. Blisko połowa taboru jest już napędzana energią elektryczną

2018-10-23  |  06:23

Ponad 80 proc. warszawiaków, którzy korzystają ze stołecznej komunikacji miejskiej, wystawia jej pozytywną ocenę. Niskopodłogowy tabor, dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych, nowoczesne tramwaje i pociągi SKM oraz elektryczne autobusy sprawiają, że stolica jest liderem pod względem zmian w publicznym transporcie. Warszawa staje się też coraz bardziej eko. Już połowa taboru komunikacji miejskiej jest napędzana energią elektryczną. Do 2020 roku po stołecznych ulicach ma jeździć 130 autobusów elektrycznych.

 Cały tabor autobusowy w tej chwili w Warszawie jest niskopodłogowy, w pełni wyposażony, dostosowany dla osób niepełnosprawnych. Nowoczesne tramwaje i pociągi SKM, które w przyszłym roku zasilą spółkę, pokazują, że jakość dzięki pozyskanym dodatkowym środkom jest podwyższana w szybszym tempie, niż miasto byłoby na to stać – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Strzegowska, zastępca dyrektora ZTM.

Jak podaje urząd miasta, w 2018 roku na zadania związane z transportem i komunikacją miasto wyda ponad 4,8 mld zł. Co czwarta złotówka z budżetu miasta trafia właśnie na ten cel. Na zakup usług komunikacji miejskiej trafi ponad 2,6 mld zł.

– Należy pamiętać, że 64 proc. transportu publicznego w mieście jest finansowane z budżetu miasta. Tylko albo aż 34 proc. pokrywają dochody ze sprzedaży biletów w mieście, więc wyzwanie stojące przed miastem jest bardzo duże. Pozyskanie finansowania zewnętrznego na pewno nam pomaga w szybszym rozwoju – wskazuje Strzegowska.

Według Warszawskiego Badania Ruchu w stolicy z komunikacji miejskiej regularnie korzysta 68 proc. mieszkańców. Blisko 82 proc. wystawia jej pozytywną opinię. Dobre oceny Warszawskiego Transportu Publicznego to efekt wielkich inwestycji realizowanych w ostatnich latach. Rozbudowywana jest II linia metra i sieć infrastruktury tramwajowej. Powstają nowe parkingi P+R. W najbliższych latach w stolicy pojawi się 800 nowoczesnych autobusów, w tym 130 pojazdów elektrycznych, 45 pociągów metra, ponad 200 tramwajów i 21 pociągów SKM. Dużą część z tych inwestycji udało się zrealizować właśnie dzięki środkom unijnym.

 Jesteśmy na etapie procedowania bardzo dużego postępowania na zakup taboru elektrycznego. W Warszawie pojawi się 130 autobusów elektrycznych i w tym projekcie również zamierzamy skorzystać ze środków unijnych. To będzie zakup taboru wraz z infrastrukturą towarzyszącą, bo to nie jest kwestia zakupu tylko autobusu, ale też wyposażenie miasta w całą infrastrukturę, która pozwoli ten tabor na ulicach Warszawy eksploatować. Oczywiście również korzystamy z dofinansowania w ramach zakupu taboru tramwajowego, pociągów dla SKM – wymienia przedstawicielka ZTM.

Polska jest na czwartym miejscu w Europie pod względem liczby autobusów na prąd (raport Stefana Baguette'a), w dużej mierze właśnie dzięki Warszawie. Stolica przystąpiła do Inicjatywy Wdrożenia Zeroemisyjnych Autobusów, która potwierdza chęć rozwoju proekologicznych rozwiązań w zakresie komunikacji autobusowej. Do 2020 roku miasto kupi łącznie 130 autobusów elektrycznych. Ekologiczny tabor ma wozić pasażerów m.in. po reprezentacyjnym Trakcie Królewskim. Na terenie miasta powstaje sieć pantografów do ładowania autobusów elektrycznych.

– 50 proc. taboru w ramach komunikacji miejskiej, czyli tramwaje, metro i Szybka Kolej Miejska, jest napędzane energią elektryczną. Dużo jednak przed nami. Zakup 130 elektryków, które mają jeździć wzdłuż Traktu Królewskiego to jest coś, co pozwoli nam na najbliższe lata zmieścić się w określonych zapisach wynikających z ustawy o elektromobilności – przekonuje Katarzyna Strzegowska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów

Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań. 

Transport

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.

Firma

Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.