Mówi: | Michał Olszewski |
Funkcja: | zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy |
Warszawa liderem innowacyjności w Polsce. Priorytetową inwestycją stolicy jest komunikacja
Warszawa zajęła pierwsze miejsce w rankingu polskich miast uczących się, czyli magazynów nauki i pomysłów, zapewniających przyjazne dla wiedzy środowisko i infrastrukturę, a tym samym atrakcyjnych dla inwestorów. Stolica przoduje w takich kategoriach jak infrastruktura dla nowoczesnej produkcji, jednak wyniki w innych nie są satysfakcjonujące, m.in. jakość obsługi w urzędach skarbowych czy ZUS.
W rankingu miast uczących się przygotowanym przez Fundację Schumana Warszawa zdobyła 54,9 pkt na 100 możliwych i jako jedyne miasto w kraju może być porównywane z metropoliami europejskimi.
– Jako władze miasta możemy się cieszyć, że mamy tak dobrą sytuację społeczno-gospodarczą. To jednak nie jest powód do tego, żeby dzisiaj nic nie robić i wyłącznie cieszyć się z triumfu – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy. – Bardziej spoglądamy na to, jak Warszawa plasuje się w rankingach europejskich. One są dla nas dzisiaj wyznacznikiem tego, kogo powinniśmy gonić i gdzie nadrabiać zaległości.
Autorzy raportu podkreślają, że wysoka pozycja Warszawy – z 1,7 mln zarejestrowanych mieszkańców oraz z ok. 2,5 mln przebywających w ciągu dnia pracy – nie jest zaskoczeniem. Ze względu na pełnione funkcje stolicy i centrum finansowo-gospodarczego kraju ma mocną pozycję wyjściową.
– To w Warszawie dzisiaj tworzy się największa liczba miejsc pracy, to stolica dzisiaj generuje 11 proc. polskiego eksportu i 16 proc. PKB – mówi Michał Olszewski.
W Warszawie siedzibę ma co 12. zarejestrowana firma (w 2013 r. było ich 371 tys.). Bezrobocie wynosi 3,6 proc., a płace sięgają 5,1 tys. zł brutto.
Stolica ma wiele atutów, by przyciągać kolejnych inwestorów. Olszewski podkreśla jednak, że dla budowania dalszego potencjału inwestycyjnego miasta kluczowe jest domknięcie infrastruktury komunikacyjnej.
– Dziś mamy wykonane 70 proc. planu w zakresie budowania dostępności Warszawy, który sobie założyliśmy w 2006 roku. Domknięcie południowej i wschodniej obwodnicy miasta spowoduje, że będziemy mogli spokojnie powiedzieć, że Warszawa jest już dostępna z perspektywy lokalnej, regionalnej i międzynarodowej – mówi zastępca prezydenta stolicy.
Na poziomie międzynarodowym wpływ miała m.in. rozbudowa terminalu na Lotnisku Chopina, mająca na celu zwiększenie przepustowości portu lotniczego do nawet 20 mln pasażerów rocznie. To znacznie więcej, niż dziś potrzebuje, jednak daje duże możliwości rozwoju.
– Używając środków europejskich i naszych własnych, udało nam się nadgonić bardzo wiele zapóźnień infrastrukturalnych i przy okazji budować atrakcyjność inwestycyjną miasta – podkreśla Olszewski.
Zwiększanie dostępności oznacza również tworzenie komunikacyjnych połączeń między dzielnicami, na których brak skarżą się mieszkańcy. Miasto zapowiada, że będzie je stopniowo uzupełniać.
– One z punktu widzenia całego układu komunikacyjnego może nie robią wrażenia, ale z punktu widzenia lokalnego są bardzo ważnym uzupełnieniem oferty komunikacyjnej. Każda inwestycja w infrastrukturę komunikacyjną, transportową, tramwajową i drogową daje mocny oddech. Pokazał to m.in. ukończony tramwaj na Tarchomin i liczba pasażerów, która z tego rozwiązania korzysta – mówi Michał Olszewski. – Niebawem rozpoczynamy kolejne inwestycje tramwajowe oraz kontynuujemy budowę II linii metra.
Z raportu Fundacji Schumana wynika jednak, że stolica jest najgorszym miejscem do prowadzenia biznesu. Ze względu na dużą liczbę przedsiębiorców trudniej załatwić coś w ZUS-ie lub urzędzie skarbowym (liczba urzędników na tysiąc firm jest znacznie poniżej średniej), a proces w sądzie rejonowym trwa średnio 16 miesięcy (średnia dla kraju to 9 miesięcy).
Czytaj także
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-16: Polscy naukowcy rozwijają technologię hodowania bionicznej trzustki. Może ona rozwiązać problem cukrzycy insulinozależnej
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.