Mówi: | Paweł Skałba |
Funkcja: | partner, dyrektor Działu Powierzchni Biurowych |
Firma: | Colliers International |
Warszawski rynek biurowy atrakcyjny dla najemców. W budowie jest ponad 800 tys. mkw. nowych biur
Rośnie popyt na powierzchnię biurową w Warszawie. W ubiegłym roku powstało 27 biurowców o powierzchni 275 tys. mkw., a łączny wolumen transakcji wyniósł ponad 820 tys. mkw. Największym zainteresowaniem najemców cieszy się ścisłe centrum oraz Mokotów. Rok 2018 dla rynku biurowego w stolicy ma być równie udany. W budowie jest obecnie 810 tys. mkw. Nie ma obaw, że ta powierzchnia nie zostanie zagospodarowana – przekonują eksperci Colliers International.
– 2017 rok był bardzo pracowity, nie tylko dla naszego zespołu, lecz także dla całego rynku. W porównaniu z 2016 rokiem aktywność rynkowa wzrosła o blisko 10 proc. Łącznie wynajęto około 820 tys. mkw. powierzchni biurowych – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Skałba, senior partner w Colliers International, dyrektor Działu Powierzchni Biurowych.
Obecnie Warszawa dysponuje ponad 5,2 mln mkw. powierzchni biurowej. W 2017 roku zostało ukończonych 27 budynków o łącznej powierzchni 275 tys. mkw.
– Kilka ciekawych inwestycji, które zostały oddane w 2017 roku, to West Station dewelopera HB Reavis, projekt Wronia 31 firmy Ghelamco, pierwszy budynek kompleksu Generation Park firmy Skanska czy Ethos na placu Trzech Krzyży – wymienia Paweł Skałba.
Z danych firmy Colliers wynika, że największy wzrost powierzchni biurowej odnotował Mokotów (72,3 tys. mkw. – sześć projektów), Żwirki i Wigury (62,2 tys. mkw., z czego blisko 55 tys. mkw. to park biurowy Business Garden) oraz strefa Centrum (52,5 tys. mkw.). Największe z oddanych obiektów to, oprócz West Station (35 tys. mkw.), D48 (23,4 tys. mkw.) w strefie Mokotów-Służewiec, pierwszy z budynków kompleksu Generation Park – X (20,1 tys. mkw.) na Woli oraz projekt Bobrowiecka 8 (20 tys. mkw.).
– Pod względem popytu dominowały lokalizacje centralne, czyli centrum Warszawy i okolice Ronda Daszyńskiego. Spore zainteresowanie, mimo różnych utrudnień, obserwujemy też cały czas na Mokotowie. Kilka dużych transakcji zawarto także w okolicach Alei Jerozolimskich, gdzie najemcy doceniają m.in. bliskość kolei – podkreśla ekspert Colliers International.
Obecnie w budowie znajduje się 810 tys. mkw. powierzchni biurowej. Część z prac rozpoczęła się jeszcze pod koniec 2017 roku i na początku tego roku, stąd proces ich komercjalizacji może potrwać jeszcze nawet 2 lata. Jak przekonuje ekspert, nie ma wątpliwości, że tak duża powierzchnia biurowa zostanie wchłonięta.
– Z naszych obserwacji wynika, że 2018 rok będzie podobny do 2017. Na pewno najistotniejsze będą dwa pierwsze kwartały, przy czym ten pierwszy jest jeszcze napędzany końcówką 2017 roku. Duża liczba zapytań i wysoka aktywność klientów pozwalają jednak sądzić, że będzie to naprawdę dobry rok na warszawskim rynku biurowym – ocenia Skałba.
Zdaniem ekspertów Colliers International ten rok nie powinien przynieść także dużych zmian cenowych.
– Średnie stawki czynszów w lokalizacjach centralnych to przedział od 15–16 euro do 22–22,5 euro. Zdarzają się wyjątkowe transakcje w centrum, gdzie bazowa stawka przekracza tę kwotę, w niektórych przypadkach sięga nawet 25 euro, ale są to specyficzne, bardzo reprezentacyjne powierzchnie. W lokalizacjach poza Centrum stawki wahają się od 10 do 15 euro w zależności od rejonu. Mokotów to przedział między 10 a 14,5–15 euro, Aleje Jerozolimskie między 12 a 14,5–15 euro. Swoistą białą plamą pozostaje Żoliborz, gdzie obserwujemy deficyt powierzchni biurowej. Być może jest to sygnał dla deweloperów, aby przyjrzeć się Żoliborzowi i zacząć inwestować w tym rejonie – wyjaśnia Paweł Skałba.
Czytaj także
- 2024-06-26: Ostatnie przygotowania do uruchomienia strefy czystego transportu w stolicy. Straż miejska została wyposażona w mobilny punkt kontroli
- 2024-06-12: Katarzyna Dowbor: Uwielbiam remonty. Gdybym nie była dziennikarką, to zostałabym scenografką albo architektem wnętrz
- 2024-06-24: Przepisy dotyczące tzw. nowej żywności nie nadążają za tempem badań. Na rynku pojawia się coraz więcej innowacyjnych produktów opracowanych w laboratoriach
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
- 2024-05-14: Podczas wojny w Ukrainie całkowicie zniszczono niemal 10 proc. mieszkań i domów. Proces odbudowy potrzebuje odpowiedniej strategii
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-04: Warszawskie ZOO: Powstanie nowa małpiarnia, powiększymy wybieg dla gepardów. Będą też kapibary
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.