Newsy

Wciąż niskie nakłady państwa na opiekę zdrowotną. Polska daleko w tyle za najbardziej rozwiniętymi gospodarkami

2016-05-30  |  06:50

Nakłady na opiekę zdrowotną w innych krajach są uważane za inwestycję, podczas gdy w Polsce wciąż są traktowane jako koszt – podkreśla dyrektor MSD Polska Erik Plas. To zaś ma duże znaczenie zarówno dla społeczeństwa, jak i dla gospodarki. Od 2010 roku na ten cel przeznacza się u nas nieco powyżej 4 proc. PKB przy średniej dla krajów OECD powyżej 6 proc. To plus niekorzystne zmiany demograficzne na rynku pracy może w przyszłości wpłynąć na pogorszenie konkurencyjności polskiej gospodarki.

– Polska nie jest postrzegana jako kraj, który dużo inwestuje w opiekę zdrowotną. W wielu innych krajach nakłady na opiekę zdrowotną są traktowane jako inwestycja, a w Polsce wciąż jako koszt. To ma ogromny wpływ na otoczenie, w jakim działają firmy farmaceutyczne w naszym kraju – mówi w rozmowie z agencją Newseria Biznes Erik Plas, dyrektor zarządzający MSD w Polsce. – Mam szczerą nadzieję, i taki komunikat odbieramy od obecnego rządu, że nakłady na opiekę zdrowotną będą rosły. To także ułatwi dostęp do najnowszych osiągnięć w dziedzinie medycyny. Jest to w interesie zarówno pacjentów, jak i państwa, bo przyczyni się do długoterminowej pomyślności ekonomicznej polskiego społeczeństwa.

Lepsze warunki prowadzenia działalności przez firmy farmaceutyczne w naszym kraju są istotne nie tylko dla rozwoju gospodarczego, lecz także gwarantują pacjentom szerszy dostęp do innowacyjnych leków. Dla MSD w Europie Polska jest dziś jednym z kluczowych rynków. Tu powstało jedyne w Europie Centrum Zarządzania Danymi z Badań Klinicznych MSD, w które firma zamierza dalej inwestować.

Polska to ważny obszar w działaniach MSD w Europie. Jesteśmy jedynym krajem, który ma Centrum Zarządzania Danymi z Badań Klinicznych prowadzonych przez naszą firmę, co wyróżnia nas na tle reszty Europy. Dodatkowo w badaniach klinicznych MSD na terenie Polski bierze udział siedem procent pacjentów z obszaru Unii Europejskiej. W związku z tym Polska jest dla MSD jednym z najważniejszych krajów w zakresie badań klinicznych – podkreśla Erik Plas.

MSD prowadzi obecnie w Polsce ponad 40 badań klinicznych i współpracuje z 200 ośrodkami badawczymi. Duża skala działalności i osiągnięcia sprawiły, że właśnie w naszym kraju 5 lat temu otwarto pierwsze i jedyne w Europie Centrum Zarządzania Danymi z Badań Klinicznych MSD. Jak przypomina Plas, początkowo zatrudnienie miało w nim znaleźć ok. stu osób.

Obecnie mamy 170 pracowników i chcemy zwiększyć ich liczbę do ponad 200. Zrealizowaliśmy nasze podstawowe założenia i widzimy znakomite perspektywy do dalszego inwestowania w to centrum w Polsce – ocenia Erik Plas.

Rynek badań klinicznych w Polsce, jak wynika z raportu PwC przygotowanego dla Infarmy, GCP i Polcro, w 2014 roku był wart 950 mln zł. W stosunku do 2009 roku to wzrost o 15 proc. Jednocześnie o 10 proc. spadła liczba prowadzonych w kraju badań klinicznych (w 2014 roku było ich 396). Oznacza to zmniejszenie liczby pacjentów, którzy dzięki tym badaniom uzyskali dostęp do najbardziej innowacyjnych leków. Eksperci PwC oceniają jednak, że Polska ma duży potencjał w tym zakresie. Wskaźnik liczby prowadzonych badań na milion mieszkańców wyniósł 10,4, podczas gdy w innych krajach regionu, np. w Czechach czy na Węgrzech, był ponaddwukrotnie wyższy.

Rocznie MSD inwestuje w badania kliniczne w Polsce 30–50 mln zł. Wkrótce kwota może być jeszcze większa, ponieważ firma rozpoczyna badania wykorzystujące immunoterapię w onkologii.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.