Newsy

Zmiany w warszawskim węźle kolejowym. Pociągi dalekobieżne będą kursowały przez Warszawę Gdańską

2015-03-11  |  06:45
Mówi:Andrzej Massel
Funkcja:były wiceminister infrastruktury i transportu
Firma:zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa ds. studiów i projektów badawczych
  • MP4
  • Przebudowa warszawskiego węzła kolejowego może dla stolicy i wszystkich podróżujących oznaczać duże utrudnienia. W 2018 roku zamknięte zostaną jednocześnie trzy stołeczne dworce: Centralny, Zachodni i Wschodni, a ruch dalekobieżny ma być kierowany przez stację Warszawa Gdańska. Eksperci zalecają ostrożność i zaznaczają, że priorytetem powinno być wpuszczenie na linię średnicową pociągów aglomeracyjnych i zwiększenie przepustowości Warszawy Gdańskiej.

    Warszawski Węzeł Kolejowy czeka wiele zmian. Wedle planów od 2018 roku pociągi mają kursować przez Warszawę Gdańską, a linia średnicowa ma zostać całkowicie przebudowana.

    – Potrzeba bardzo dużej ostrożności przy planowaniu inwestycji na linii średnicowej. Jest to linia o dużym znaczeniu handlowym dla przewoźników kolejowych i systemu transportowego w Warszawie – ostrzega w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrzej Massel, były wiceminister infrastruktury i transportu, zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa ds. studiów i projektów badawczych.

    Jak zaznacza ekspert, transport szynowy jest w stolicy istotny i pozwala na lepsze skomunikowanie lewo- i prawobrzeżnej części Warszawy. Dlatego wszystkie wyłączenia z ruchu podczas przebudowy powinny być możliwie jak najkrótsze, tak aby nie spowodowały paraliżu.

    – Oczywiście, konieczne będą zamknięcia torów, priorytetem powinno być wprowadzenie przez linię średnicową pociągów aglomeracyjnych. To one odgrywają największą rolę w systemie transportowym przy przekierowaniu pociągów dalekobieżnych na Dworzec Gdański – mówi Massel.

    Puszczenie całego ruchu przez jedną stację będzie dużym wyzwaniem logistycznym. Warszawa Centralna obecnie w ciągu doby obsługuje ponad 25 tys. pasażerów. W przypadku zamknięcia trzech największych stacji w stolicy, Warszawa Gdańska będzie obsługiwać blisko 50 tys. osób. Wymaga to przystosowanie dworca do tak dużego ruchu.

    – Konieczne jest poprawienie stanu technicznego linii doprowadzających ruch do Dworca Gdańskiego, budowa dodatkowego peronu tak, żeby zapewnić odpowiednią przepustowość. Dopiero w tym momencie i przy zapewnieniu jeszcze dobrych warunków obsługi podróżnych na Dworcu Gdańskim system ma szanse działać – ocenia ekspert.

    Harmonogram PKP PLK przewiduje, że modernizacja stacji i odcinków przebiegającej przez nią linii kolejowej ma ruszyć w 2016 roku. Jeszcze w tym roku ma zostać dobudowany peron, zmodernizowane zostaną również tory dla pociągów towarowych.  

    Remont linii średnicowej spowoduje, że ruch pociągów podmiejskich do centrum przez pierwsze 2,5 roku ma odbywać się przez średnicę podmiejską, a od 2020 roku – przez średnicę dalekobieżną. To sprawi, że konieczne będzie przekierowanie pociągów dalekobieżnych.

    – Każde kolejne wydłużenie zamknięć dla ruchu dalekobieżnego, nawet o kilka miesięcy, jest bardzo szkodliwe, zwłaszcza dla ruchu pociągów tam, gdzie liczy się czas przejazdu, np. dla Pendolino. Ludzie będą inaczej traktowali środek transportu, który jest dostępny z centrum Warszawy, a inaczej z Dworca Gdańskiego, do którego nie z każdej części Warszawy jest łatwo dotrzeć – tłumaczy Andrzej Massel.

    Na czas remontu węzła planowane jest uruchomienie stacji Warszawa Główna. Zmiany czekają też kierowców, bo remont wiaduktów na odcinku od Powiśla do Warszawy Wschodniej spowoduje zamknięcie kilku ulic. Przebudowa warszawskiego węzła kolejowego ma kosztować 2 mld zł. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.