Mówi: | Andrzej Massel |
Funkcja: | były wiceminister infrastruktury i transportu |
Firma: | zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa ds. studiów i projektów badawczych |
Zmiany w warszawskim węźle kolejowym. Pociągi dalekobieżne będą kursowały przez Warszawę Gdańską
Przebudowa warszawskiego węzła kolejowego może dla stolicy i wszystkich podróżujących oznaczać duże utrudnienia. W 2018 roku zamknięte zostaną jednocześnie trzy stołeczne dworce: Centralny, Zachodni i Wschodni, a ruch dalekobieżny ma być kierowany przez stację Warszawa Gdańska. Eksperci zalecają ostrożność i zaznaczają, że priorytetem powinno być wpuszczenie na linię średnicową pociągów aglomeracyjnych i zwiększenie przepustowości Warszawy Gdańskiej.
Warszawski Węzeł Kolejowy czeka wiele zmian. Wedle planów od 2018 roku pociągi mają kursować przez Warszawę Gdańską, a linia średnicowa ma zostać całkowicie przebudowana.
– Potrzeba bardzo dużej ostrożności przy planowaniu inwestycji na linii średnicowej. Jest to linia o dużym znaczeniu handlowym dla przewoźników kolejowych i systemu transportowego w Warszawie – ostrzega w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrzej Massel, były wiceminister infrastruktury i transportu, zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa ds. studiów i projektów badawczych.
Jak zaznacza ekspert, transport szynowy jest w stolicy istotny i pozwala na lepsze skomunikowanie lewo- i prawobrzeżnej części Warszawy. Dlatego wszystkie wyłączenia z ruchu podczas przebudowy powinny być możliwie jak najkrótsze, tak aby nie spowodowały paraliżu.
– Oczywiście, konieczne będą zamknięcia torów, priorytetem powinno być wprowadzenie przez linię średnicową pociągów aglomeracyjnych. To one odgrywają największą rolę w systemie transportowym przy przekierowaniu pociągów dalekobieżnych na Dworzec Gdański – mówi Massel.
Puszczenie całego ruchu przez jedną stację będzie dużym wyzwaniem logistycznym. Warszawa Centralna obecnie w ciągu doby obsługuje ponad 25 tys. pasażerów. W przypadku zamknięcia trzech największych stacji w stolicy, Warszawa Gdańska będzie obsługiwać blisko 50 tys. osób. Wymaga to przystosowanie dworca do tak dużego ruchu.
– Konieczne jest poprawienie stanu technicznego linii doprowadzających ruch do Dworca Gdańskiego, budowa dodatkowego peronu tak, żeby zapewnić odpowiednią przepustowość. Dopiero w tym momencie i przy zapewnieniu jeszcze dobrych warunków obsługi podróżnych na Dworcu Gdańskim system ma szanse działać – ocenia ekspert.
Harmonogram PKP PLK przewiduje, że modernizacja stacji i odcinków przebiegającej przez nią linii kolejowej ma ruszyć w 2016 roku. Jeszcze w tym roku ma zostać dobudowany peron, zmodernizowane zostaną również tory dla pociągów towarowych.
Remont linii średnicowej spowoduje, że ruch pociągów podmiejskich do centrum przez pierwsze 2,5 roku ma odbywać się przez średnicę podmiejską, a od 2020 roku – przez średnicę dalekobieżną. To sprawi, że konieczne będzie przekierowanie pociągów dalekobieżnych.
– Każde kolejne wydłużenie zamknięć dla ruchu dalekobieżnego, nawet o kilka miesięcy, jest bardzo szkodliwe, zwłaszcza dla ruchu pociągów tam, gdzie liczy się czas przejazdu, np. dla Pendolino. Ludzie będą inaczej traktowali środek transportu, który jest dostępny z centrum Warszawy, a inaczej z Dworca Gdańskiego, do którego nie z każdej części Warszawy jest łatwo dotrzeć – tłumaczy Andrzej Massel.
Na czas remontu węzła planowane jest uruchomienie stacji Warszawa Główna. Zmiany czekają też kierowców, bo remont wiaduktów na odcinku od Powiśla do Warszawy Wschodniej spowoduje zamknięcie kilku ulic. Przebudowa warszawskiego węzła kolejowego ma kosztować 2 mld zł.
Czytaj także
- 2024-10-09: Qczaj: Siedem lat temu pod wpływem jesiennej chandry rozpocząłem swoją karierę. Teraz dostaję od życia dużo fajnych niespodzianek
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
- 2024-06-20: Anna Kalczyńska: Bałam się przeprowadzki do Warszawy. Wcześniej mieszkałam nieopodal lasu, ale na Saskiej Kępie też jest cudownie
- 2024-06-13: Lewitująca i autonomiczna kolej może być przyszłością transportu. Polacy pracują nad ultraszybką technologią
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Przeciw bankom szykują się pozwy w sprawie złotowych kredytów hipotecznych. Na pierwszy ogień pójdą umowy sprzed 2020 roku
Stowarzyszenie Stop Bankowemu Bezprawiu zamierza wytoczyć sprawę spółce GPW Benchmark, która ustala wskaźnik WIBOR, służący m.in. do ustalania oprocentowania rat kredytów mieszkaniowych w złotych. Kolejnym krokiem będą procesy wytaczane przez kredytobiorców bankom. Na razie większość z nich kończy się przegraną klientów, ale tak samo było przy pierwszych procesach o kredyty we frankach. Sprawę zmienić może orzeczenie TSUE spodziewane w 2026 roku.
Polityka
Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
Wielowymiarowe bezpieczeństwo skupione wokół siedmiu filarów ma być fundamentem polskiej prezydencji w UE. Kluczowe, zwłaszcza w kontekście rosnącego napięcia geopolitycznego czy zagrożenia hybrydowego, jest wzmocnienie bezpieczeństwa zewnętrznego i informacyjnego. Zgodnie z zapowiedziami Donalda Tuska konkurencyjność Europy ma z kolei zależeć od działań deregulacyjnych Parlamentu Europejskiego, polski rząd ma się też koncentrować na znoszeniu barier i obciążeń biurokratycznych.
Ochrona środowiska
Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
Na „Czerwonej liście ptaków Polski” jest ponad 40 gatunków, których liczebność spada w gwałtownym tempie. W bliższej lub dalszej perspektywie są zagrożone wyginięciem – alarmuje Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków. Problem dotyczy głównie gatunków związanych z krajobrazem łąkowym, a także wodno-błotnym. Coraz mniej w naszym środowisku jest m.in. czajek i gawronów.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.