Newsy

Izrael chce zacieśniać współpracę wojskowo-przemysłową z Polską. Państwowy koncern zbrojeniowy walczy o kontrakt na rakiety

2017-06-21  |  06:50

Izraelski rząd chce nawiązać z Polską długofalową współpracę wojskowo-przemysłową. W ramach programu modernizacyjnego Homar obie strony negocjują zakup wyrzutni i rakiet dalekiego zasięgu dla polskiej armii. Izraelczycy rywalizują o kontrakt z amerykańskim koncernem Lockheed Martin. Zaletą ich oferty jest transfer szeregu nowoczesnych technologii do polskiej zbrojeniówki i chęć uruchomienia produkcji na tutejszym rynku. Jak podkreśla szef państwowego koncernu zbrojeniowego IMI Systems, to nie jest jedyny projekt, nad którymi mogliby wspólnie pracować polscy i izraelscy inżynierowie.

– Polityka izraelskiego rządu zakłada nawiązanie długoterminowych relacji z polskim przemysłem. To bardzo ważne dla naszej firmy i dla naszego rządu. Nie chcemy się wiązać z jakąś firmą czy gałęzią przemysłu na zasadzie jednorazowej. Mówimy o długoterminowej współpracy – deklaruje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Avi Felder, prezes firmy zbrojeniowej IMI Systems.

W ramach programu modernizacji polskiej armii jeszcze w tym roku rząd chce wyłonić dostawcę wyrzutni i pocisków o zasięgu do 300 km. Program Homar jest traktowany przez resort obrony priorytetowo, ponieważ lądowe siły zbrojne nie dysponują w tej chwili artylerią rakietową dalekiego zasięgu.

System rakietowy Homar ma być przeciwwagą dla rosyjskich Iskanderów. MON zamierza przeznaczyć około miliarda złotych na trzy rakietowe dywizjony, każdy uzbrojony w 24 wyrzutnie. Pierwsze z nich miałyby trafić do Polski w dwa lata od momentu zawarcia kontraktu. Pod uwagę brane są obecnie przede wszystkim oferty amerykańskiego Lockheed Martin, producenta systemu Himars, oraz państwowego, izraelskiego koncernu zbrojeniowego IMI Systems, który zaoferował dostarczenie systemu pocisków i wyrzutni Lynx.

– Te rakiety zostały wyprodukowane i udoskonalone w ostatnich latach. To nowoczesna technologia, sprawdzona w warunkach bojowych. Trzecią korzyścią byłby transfer technologii do polskiego przemysłu – mówi prezes IMI Systems.

Pociski Lora (wystrzeliwane w ramach izraelskiego systemu Lynx) to naprowadzane satelitarnie rakiety ziemia-ziemia najnowszej generacji, zdolne precyzyjnie niszczyć cele w odległości nawet do 400 km. System rakietowy Lynx może wystrzeliwać rakiety o zasięgu 40 km, 150 km (pociski Extra) i 300 km (Predator Hawk). Znajduje się już na wyposażeniu izraelskiej armii i 12 innych państw.

Istotne jest to, że do wyrzutni Lynx mogłyby być również zastosowane pociski 122 mm, które już znajdują się na wyposażeniu polskiej armii. Drugim atutem jest możliwość zainstalowania wyrzutni na platformach mobilnych, lądowych i morskich. Przy tym koszt zamówienia i późniejszego utrzymania systemu rakietowego od Izraelczyków ma być niższy niż w przypadku oferty Lockheed Martin.

Zaletą tej pierwszej ma być również transfer wiedzy i technologii. Na początku czerwca, w wywiadzie dla branżowego Defence24, szef IMI Systems poinformował, że koncern otrzymał od izraelskiego resortu obrony wszystkie zgody wymagane do tego, żeby przenieść na polski rynek technologie związane z produkcją systemu Lynx.

– Mówimy o stworzeniu w Polsce nowych miejsc pracy i uruchomieniu produkcji nowoczesnych rakiet. Inżynierowie z obu stron mogą współpracować jako jeden zespół. To coś, na czym naszym zdaniem mogą zyskać obie strony. Istnieje możliwość sprzedaży później tych rakiet do innych krajów – zapowiada Avi Felder.

IMI Systems ma całość praw do własności intelektualnej i może samodzielnie zadecydować o ich sprzedaży (w przypadku Lockheed Martin prawo do know how ma amerykański rząd). Izraelski koncern zadeklarował przeniesienie do Polski wszystkich wymaganych elementów i uruchomienie produkcji na tutejszym rynku, we współpracy z krajową zbrojeniówką. Izraelczycy zostawili polskiemu rządowi pełną swobodę w wyborze technologii, które miałyby zostać przetransferowane do polskiego przemysłu zbrojeniowego. Zadeklarowali też współpracę i merytoryczne wsparcie swoich specjalistów i inżynierów.

– Oferujemy pełen transfer technologii, która jest potrzebna, żeby uruchomić produkcję w Polsce. Transferujemy wszystkie elementy, które są potrzebne do uruchomienia linii produkcyjnych – podkreśla Avi Felder.

Izraelskiemu rządowi zależy na długofalowej współpracy wojskowej i zacieśnieniu stosunków z polskim przemysłem. Szef IMI Systems wskazuje też inne potencjalne obszary współpracy z polską zbrojeniówką.

– IMI modernizuje czołgi i transportery opancerzone. Jesteśmy w stanie zmodernizować czołg T-72, mamy odpowiednie know how, żeby to zrobić. Wspólnie z polskim przemysłem i polskimi pracownikami, którzy są bardzo wysoko wykwalifikowani, podołamy temu zadaniu. Inny potencjalny projekt to rakiety kalibru 122 mm, obecnie bardzo już przestarzałe. Wspólnie z polskimi partnerami możemy je zmodernizować. Trzeci obszar zainteresowania obu stron to produkcja nowoczesnej amunicji – wylicza Avi Felder.

Czytaj także

Kalendarium

Przemysł

Francuzi pomogą w budowie okrętów w polskich stoczniach. Prace mogą ruszyć w ciągu roku

Polskie stocznie mogą budować okręty podwodne w ramach 15-letniego programu współpracy przemysłowej. To możliwy efekt porozumienia podpisanego przez francuski koncern stoczniowy Naval Group z Polską Grupą Zbrojeniową, dotyczącego m.in. transferu technologii i współpracy w zakresie budowy okrętów podwodnych. Dla polskich firm z branży stoczniowej oznacza to utworzenie około 2 tys. nowych miejsc pracy. Prace mogą wystartować już w przyszłym roku. – Biorąc pod uwagę gotowość naszą i polskich zakładów, prace będą mogły się rozpocząć w ciągu roku od podpisania umowy – mówi François Dupont, wiceprezes Naval Group.

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Transport

Autobusy elektryczne z Polski podbijają europejskie rynki. Transport publiczny czekają rewolucyjne zmiany

Polska może odegrać w Europie wiodącą rolę w rozwoju elektromobilności – zarówno samochodów osobowych, jak i transportu publicznego – ocenia Håkan Agnevall, prezes koncernu Volvo Buses, który projektuje i produkuje we Wrocławiu autobusy elektryczne z przeznaczeniem na polski i europejski rynek. Na ulicach polskich miast pojawia się coraz więcej takich pojazdów, a według prognoz PSPA w ciągu najbliższych 10 lat będzie ich już ponad 3,5 tysiąca. W niskoemisyjnym transporcie – który jest jednym z najsilniejszych obecnie trendów w motoryzacji – samorządy upatrują szansy na poprawę jakości powietrza i życia mieszkańców.

 

Patronat Newserii

Prawo

Wyłudzenia poważnym problemem dla sektora publicznego. Bez odpowiednich systemów walka z nimi nie będzie skuteczna

Sektor publiczny, szczególnie w obszarze podatków, zdrowia i ubezpieczeń społecznych, jest narażony na szereg nadużyć. Głównym obszarem jest luka VAT-owska, którą obecnie szacuje się na 14 proc. Standardowe metody przeciwdziałania nadużyciom nie przynoszą oczekiwanych efektów, więc coraz częściej administracja publiczna sięga po odpowiednie systemy informatyczne, które identyfikują i weryfikują zagrożenia. Dzięki nim kontrole są szybsze, mniej uciążliwe, ale jednocześnie bardziej skuteczne.

 

Handel

Polski rynek brafittingu dynamicznie się rozwija. Rośnie świadomość kobiet na temat dopasowania biustonosza

Rozwój brafittingu w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat wyraźnie przyspieszył. Na rynku może działać 500 specjalistycznych salonów oferujących darmową usługę dobierania biustonosza. Postęp w tej dziedzinie to efekt rosnącej świadomości Polek na temat negatywnego wpływu nieprawidłowo dobranego stanika na zdrowie i komfort życia.