Newsy

Jan Kulczyk: polski sport – jak biznes – wymaga mądrej, długoterminowej strategii

2014-01-27  |  06:55

Brak długoterminowej strategii, biurokracja, przepisy utrudniające pozyskanie finansowania i zaniedbania w podstawowej edukacji sportowej. To tylko niektóre wnioski na temat sytuacji polskiego sportu, które zaprezentowano podczas spotkania przedstawicieli zespołów eksperckich powołanych podczas pierwszych obrad Okrągłego Stołu Polskiego Sportu. Po 10 miesiącach pracy inicjatywa Jana Kulczyka, przewodniczącego Rady Patronów PKOl, przynosi wymierne efekty, które w postaci konkretnych rekomendacji zmian organizacyjnych i prawnych, zostaną przekazane na ręce premiera po Igrzyskach Olimpijskich w Soczi.  

 Polski Komitet Olimpijski jest naturalnym i najlepszym forum, by podjąć dyskusję o tym, co trzeba uczynić, byśmy byli dumni z tych złotych, srebrnych czy brązowych krążków na olimpiadach. I stąd sugestia, żeby rozpocząć debatę, zainicjować okrągły stół, w którym wszystkie strony, którym polski sport leży na sercu, mogłyby wymienić myśli, doświadczenia, a przede wszystkim nazwać cele, jakie przed polskim sportem stoją – mówi dr Jan Kulczyk, przewodniczący Rady Patronów PKOl, który zainicjował powstanie Okrągłego Stołu Polskiego Sportu.

Inicjatywa ma na celu wymianę idei i zbudowanie podstaw długoterminowej strategii poprawy sytuacji w polskim sporcie zawodowym i amatorskim. Pierwsze obrady Okrągłego Stołu Polskiego Sportu odbyły się w marcu 2013 roku i  zgromadziły ponad 120 osób ze świata sportu, biznesu, polityki, nauki i kultury. Powołano trzy zespoły eksperckie: ds. finansowania sportu, strategii i legislacji, które przez 10 ostatnich miesięcy pracowały nad szczegółowymi rozwiązaniami prawnymi i organizacyjnymi.  

 – Zaraz po Olimpiadzie zaproponujemy premierowi bardzo ważny dokument, w którym należałoby odnaleźć role dla ministerstwa sportu, parlamentu, związków sportowych, Polskiego Komitetu Olimpijskiego oraz dla grupy mecenasów wspierających polski sport, i te role skoordynować, wpisać w jedną wielką ideę, dzięki której polscy sportowcy będą odnosić sukcesy na kolejnych olimpiadach – mówi Jan Kulczyk.

Jak podkreśla Jan Kulczyk, wyznaczone cele i rekomendacje będą składać się na całościową strategię, której realizacja umożliwi zwiększenie sukcesów w polskim sporcie.

 – Sport i biznes są bardzo blisko siebie, bo na końcu oceniany jest tylko i wyłącznie wynik. A ten nigdy nie jest dziełem przypadku. To jest ciężka praca, która od samego początku wpisana jest w strategię, której dzisiaj polskiemu sportowi brakuje – dodaje Kulczyk w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Innym problemem polskiego sportu jest brak pieniędzy – dlatego prace zespołu ds. finansowania skupiły się na tym, jak zwiększyć środki przeznaczane na rozwój sportu. Jednym z pomysłów jest wprowadzenie dodatkowych zachęt dla sponsorów. Jak pokazują przykłady z innych krajów, wprowadzenie takich możliwości jak dokonywanie odpisów podatkowych na lokalne kluby sportowe może znacząco zwiększyć wpływy od sponsorów.

Rada Patronów PKOl została powołana w listopadzie 2012 roku. W jej skład wchodzą przedstawiciele ministerstw, instytucji państwowych, przedsiębiorstw i czołowych postaci życia społecznego, sportu, mediów i kultury. Na jej czele stoi Jan Kulczyk, a należące do jego grupy spółki – Kulczyk Holding i Kulczyk Investments – są od 1,5 roku sponsorem strategicznym Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Problem głodu i niedożywienia istnieje także w Polsce. Potrzeba poważnej dyskusji o rolnictwie i produkcji żywności

Setki tysięcy dzieci i seniorów w Polsce żyją w skrajnym ubóstwie, czego efektem są głód lub niedożywienie, które mogą prowadzić do pogłębiania problemów zdrowotnych. Z kolei rolnicy produkujący żywność borykają się z wysokimi kosztami produkcji i niskimi cenami żywności w skupie, które nie zawsze rekompensują nakłady. Do tego dochodzi nieprzewidywalność produkcji, pogłębiana przez zmiany klimatyczne. Jednocześnie w dobie rosnących zagrożeń dla bezpieczeństwa żywnościowego w gospodarstwach domowych i w łańcuchach dostaw wciąż na wielką skalę marnuje się produkty spożywcze. To wszystko powoduje, że potrzebujemy w Polsce dyskusji o zmianach w systemie.

Ochrona środowiska

Miasta walczą z upałami. Jedną ze skutecznych metod jest malowanie dachów budynków na biało

Pomalowanie dachów budynków na biało lub pokrycie ich odblaskową powłoką może się przyczynić do schłodzenia temperatury w dużych, gęsto zaludnionych miastach o ponad 1°C. Białe dachy są pod tym względem skuteczniejsze nawet niż pokryte roślinnością zielone dachy czy panele słoneczne – pokazało badanie przeprowadzone w Londynie przez naukowców z UCL. – Pomalowanie dachu na biało jest bardzo tanie i proste, nie trzeba niczego zmieniać w strukturze budynku – wskazuje główny autor badania, dr Oscar Brousse z UCL Bartlett School Environment, Energy & Resources.

Problemy społeczne

Rządowy program refundacji in vitro może poprawić statystyki dzietności. W Polsce spadek liczby urodzeń sukcesywnie się pogłębia

W 2023 roku urodziło się 272 tys. dzieci – o 33 tys. mniej niż jeszcze rok wcześniej i zarazem najmniej od końca II wojny światowej. Wskaźnik dzietności plasuje się dużo poniżej wartości, która gwarantuje zastępowalność pokoleń, a przyrost naturalny już od lat pozostaje ujemny. W poprawie tych statystyk może pomóc działający od czerwca br. rządowy program refundacji in vitro. – Z doświadczeń międzynarodowych wiemy, że takie programy pozytywnie wpływają na dzietność i zwiększają ją w sposób znaczny – mówi Michał Modro, radca prawny zajmujący się obszarem zdrowia. Jak wskazuje, oprócz refundacji samej procedury potrzebna jest też jednak szersza edukacja społeczeństwa, bo w Polsce stygmatyzacja par, które zdecydowały się na in vitro oraz dzieci poczętych tą metodą, wciąż jest dość częstym problemem.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.