Newsy

Jan Kulczyk: polski sport – jak biznes – wymaga mądrej, długoterminowej strategii

2014-01-27  |  06:55

Brak długoterminowej strategii, biurokracja, przepisy utrudniające pozyskanie finansowania i zaniedbania w podstawowej edukacji sportowej. To tylko niektóre wnioski na temat sytuacji polskiego sportu, które zaprezentowano podczas spotkania przedstawicieli zespołów eksperckich powołanych podczas pierwszych obrad Okrągłego Stołu Polskiego Sportu. Po 10 miesiącach pracy inicjatywa Jana Kulczyka, przewodniczącego Rady Patronów PKOl, przynosi wymierne efekty, które w postaci konkretnych rekomendacji zmian organizacyjnych i prawnych, zostaną przekazane na ręce premiera po Igrzyskach Olimpijskich w Soczi.  

 Polski Komitet Olimpijski jest naturalnym i najlepszym forum, by podjąć dyskusję o tym, co trzeba uczynić, byśmy byli dumni z tych złotych, srebrnych czy brązowych krążków na olimpiadach. I stąd sugestia, żeby rozpocząć debatę, zainicjować okrągły stół, w którym wszystkie strony, którym polski sport leży na sercu, mogłyby wymienić myśli, doświadczenia, a przede wszystkim nazwać cele, jakie przed polskim sportem stoją – mówi dr Jan Kulczyk, przewodniczący Rady Patronów PKOl, który zainicjował powstanie Okrągłego Stołu Polskiego Sportu.

Inicjatywa ma na celu wymianę idei i zbudowanie podstaw długoterminowej strategii poprawy sytuacji w polskim sporcie zawodowym i amatorskim. Pierwsze obrady Okrągłego Stołu Polskiego Sportu odbyły się w marcu 2013 roku i  zgromadziły ponad 120 osób ze świata sportu, biznesu, polityki, nauki i kultury. Powołano trzy zespoły eksperckie: ds. finansowania sportu, strategii i legislacji, które przez 10 ostatnich miesięcy pracowały nad szczegółowymi rozwiązaniami prawnymi i organizacyjnymi.  

 – Zaraz po Olimpiadzie zaproponujemy premierowi bardzo ważny dokument, w którym należałoby odnaleźć role dla ministerstwa sportu, parlamentu, związków sportowych, Polskiego Komitetu Olimpijskiego oraz dla grupy mecenasów wspierających polski sport, i te role skoordynować, wpisać w jedną wielką ideę, dzięki której polscy sportowcy będą odnosić sukcesy na kolejnych olimpiadach – mówi Jan Kulczyk.

Jak podkreśla Jan Kulczyk, wyznaczone cele i rekomendacje będą składać się na całościową strategię, której realizacja umożliwi zwiększenie sukcesów w polskim sporcie.

 – Sport i biznes są bardzo blisko siebie, bo na końcu oceniany jest tylko i wyłącznie wynik. A ten nigdy nie jest dziełem przypadku. To jest ciężka praca, która od samego początku wpisana jest w strategię, której dzisiaj polskiemu sportowi brakuje – dodaje Kulczyk w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Innym problemem polskiego sportu jest brak pieniędzy – dlatego prace zespołu ds. finansowania skupiły się na tym, jak zwiększyć środki przeznaczane na rozwój sportu. Jednym z pomysłów jest wprowadzenie dodatkowych zachęt dla sponsorów. Jak pokazują przykłady z innych krajów, wprowadzenie takich możliwości jak dokonywanie odpisów podatkowych na lokalne kluby sportowe może znacząco zwiększyć wpływy od sponsorów.

Rada Patronów PKOl została powołana w listopadzie 2012 roku. W jej skład wchodzą przedstawiciele ministerstw, instytucji państwowych, przedsiębiorstw i czołowych postaci życia społecznego, sportu, mediów i kultury. Na jej czele stoi Jan Kulczyk, a należące do jego grupy spółki – Kulczyk Holding i Kulczyk Investments – są od 1,5 roku sponsorem strategicznym Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie

Makarony stają się coraz nowocześniejszą kategorią na rynku spożywczym. Konsumenci mają do wyboru m.in. szereg makaronów warzywnych, bezglutenowych, a także funkcjonalnych, których regularne spożywanie ma pomagać w walce z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca, otyłość czy miażdżyca. To m.in. w ten segment rynku chce w najbliższych latach inwestować notowany na warszawskiej giełdzie producent Makarony Polskie. Spółka podkreśla, że wyzwaniem dla dalszego rozwoju firm z branży spożywczej pozostają rosnące koszty działalności, braki kadrowe, a także niestabilność cenowa.

Edukacja

Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna

Mniejszość romska w Polsce liczy ok. 30 tys. osób, po wybuchu wojny za wschodnią granicą mogła się zwiększyć do nawet 100 tys. na skutek napływu uchodźców z Ukrainy. Jak wskazuje Fundacja w Stronę Dialogu, uchodźcy romskiego pochodzenia nie byli chętnie przyjmowani w punktach recepcyjnych, a na traumę spowodowaną agresją Rosji nałożyły się bieda, wykluczenie społeczne i traktowanie jak uchodźców drugiej kategorii. Przez dwa lata w tym zakresie niewiele się zmieniło, dlatego fundacja zaapelowała do rządu i Rzecznika Praw Obywatelskich o zajęcie się problemami Romów z Ukrainy, w szczególności w zakresie zakwaterowania, edukacji i miejsc pracy.

Transport

Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację

Branża paliwowa dobrze poradziła sobie z zawirowaniami, które przez ostatnie dwa lata wpływały na polski rynek. Wciąż jednak kwestia bezpieczeństwa paliwowego wymaga dużego wysiłku. Wśród priorytetowych zadań stojących przed sektorem i rządem jest rozbudowa infrastruktury paliwowej, szczególnie nowych mocy magazynowych, ale też kolei i morskich terminali – wskazują eksperci POPiHN. Wyzwaniem w kolejnych latach będzie także zielona transformacja oparta m.in. na elektryfikacji transportu i paliwach alternatywnych, która – w opinii ekspertów – wymaga w Polsce znacznego przyspieszenia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.