Newsy

Jerzy Jóźkowiak: Poczta Polska stawia na e-commerce

2014-06-25  |  06:55
Mówi:Jerzy Jóźkowiak
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Poczta Polska SA
  • MP4
  • Poczta Polska rozwija ofertę dla sklepów internetowych. Nie chce koncentrować się tylko na transporcie i doręczaniu paczek, lecz także oferuje ubezpieczenia, bankowość oraz e-usługi. Klientów ma zachęcić właśnie kompleksowa oferta, dzięki której możliwe będzie obniżenie kosztów poszczególnych usług. E-commerce to jeden z sektorów, w który Poczta Polska inwestuje w ramach trwającej restrukturyzacji.

    Rynek listów tradycyjnych maleje i będzie maleć. Handel internetowy z pewnością będzie się rozwijał – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jerzy Jóźkowiak, prezes zarządu Poczty Polskiej. – Już dzisiaj obsługujemy znaczną część małych i średnich przedsiębiorstw, teraz chcemy zaproponować im zintegrowaną ofertę. Nowa odsłona naszej strony internetowej ecommerce.poczta-polska.pl pokazuje nasze możliwości. Zamierzamy wykorzystać ten potencjał.

    Usługi cyfrowe skierowane do małych i średnich przedsiębiorstw to zdecydowanie przyszłość Poczty Polskiej – zapewniają przedstawiciele spółki. Poczta dzięki rozwiniętej sieci swoich placówek i listonoszy jest największym w kraju operatorem logistycznym, co powoduje, że może oferować wachlarz usług z dostawą do domu. Już w ubiegłym roku inwestycje w nowe usługi przyniosły efekty. Dzięki możliwości odprawiania paczek przez internet i śledzenia przesyłek aż o 60 proc. wzrósł wolumen przesyłek kurierskich Pocztex.

    W naszej grupie kapitałowej dysponujemy bankiem i usługami pocztowymi. Jeżeli teraz małemu i średniemu przedsiębiorcy damy możliwość obsługi poprzez platformę internetową z fizycznym dostarczaniem produktów, oferując jednocześnie możliwość rozliczenia w banku i ubezpieczenie, to sądzę, że klienci w pierwszej kolejności będą wybierać nas – ocenia Jerzy Jóźkowiak.

    W ubiegłym roku przesyłki nadawane przez sklepy internetowe stanowiły ok. 25 proc. rynku paczkowo-kurierskiego. Z tego jedną trzecią obsłużyła Poczta Polska. Zarząd operatora liczy na to, że dzięki unikalnemu na rynku połączeniu w jednej ofercie wysyłki (Poczta Polska), bankowości (Bank Pocztowy), ubezpieczenia (Ubezpieczenia Pocztowe) i usług elektronicznych (Envelo) zdobędzie jeszcze silniejszą pozycję. Zakup usług w pakiecie pozwoli klientom na zmniejszenie jednostkowego kosztu usług.

    Dodatkowo Poczta będzie oferować swoim klientom za pomocą specjalnej platformy możliwość łatwego zwrotu towaru zakupionego w internecie.

    Inwestycje w rozwój nowych usług wpłynęły na wyniki finansowe Poczty Polskiej za ubiegły rok. Grupa Poczty Polskiej osiągnęła księgowy zysk w
    wysokości 94 mln zł brutto. Wynik porównywalny grupy, uwzględniający inwestycje w kapitał ludzki, wyniósł blisko 200 mln zł brutto. To o ponad 25 proc. więcej niż rok wcześniej. Jóźkowiak podkreśla, że ta zwiększona zdolność generowania zysku to bardzo dobra wiadomość.

    Według prezesa Poczty dwa najważniejsze parametry w okresie restrukturyzacji to właśnie zysk porównywalny oraz przepływy pieniężne. Obydwa mają bardzo dobre wartości. W ubiegłym roku przychody Grupy Poczty Polskiej przekroczyły 6,5 mld zł i choć były o 3,4 proc. niższe niż rok wcześniej, to cięcia kosztów w dużej mierze kompensowały ten spadek. Na inwestycje w 2013 r. spółka przeznaczyła 250 mln zł.

    Z perspektywy firmy, która przechodzi głęboką restrukturyzację, nie stawiamy na maksymalizację zysku, ponieważ staramy się inwestować w firmę, w jej przyszły rozwój, w szkolenia oraz w nasze spółki, np. Pocztę Polską Usługi Cyfrowe, która rozwija platformę Envelo – podkreśla Jóźkowiak. – Zakładamy, że następne lata też będą pozytywne. Kiedy przejdziemy przez fazę głębokiej restrukturyzacji, wynik będzie wzrastał, bo taki jest cel działania każdego zarządu w spółce akcyjnej.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.