Mówi: | Dariusz Grajda |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Koleje Mazowieckie |
Jeszcze miesiąc potrwa remont na trasie średnicowej w Warszawie. Koleje Mazowieckie: to największe utrudnienie, jakie tylko można sobie wyobrazić
Do końca sierpnia potra remont mostu średnicowego w Warszawie. Jego połowa wykorzystywana zwykle przez pociągi podmiejskie i regionalne jest zamknięta od końca czerwca. Remont torów był konieczny, bo pociągi mogły jeździć po moście z prędkością jedynie 40 km/h. Bez naprawy wkrótce musiałyby jeszcze bardziej zwolnić. Prace kosztujące ponad 9 mln zł pozwolą zwiększyć dozwolona prędkość wzrośnie do 60 km/h.
– Zamknięcie mostu średnicowego dla Kolei Mazowieckich to tak naprawdę przecięcie głównej żyły przepływu pociągów w sercu Mazowsza. Dla nas jest to największe utrudnienie, jakie tylko można sobie wyobrazić, ale nie tylko dla nas jako spółki, ale przede wszystkim dla podróżnych – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich.
Zamknięcie połowy mostu średnicowego oznacza nie tylko ograniczenie przepustowości tego najważniejszego kolejowego mostu nad Wisłą w stolicy. Niemożliwy jest też przejazd pomiędzy stacją Warszawa Śródmieście a Warszawą Wschodnią. To podstawowa trasa pociągów Kolei Mazowieckich. Pociągi nie zatrzymują się na stacjach Warszawa Powiśle i Warszawa Stadion.
Koleje Mazowieckiego starają się minimalizować utrudnienia dla pasażerów. Część pociągów jeździ na skróconych trasach do i ze stacji Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, a niektóre wykorzystują dalekobieżną część trasy średnicowej, kursując przez stację Warszawa Centralna.
– Honorujemy bilety wspólnie z SKM, Intercity i Przewozami Regionalnymi na przyśpieszonej linii, na drugiej nitce średnicy. Jest uruchomiona komunikacja zastępcza i są honorowane bilety Kolei Mazowieckich w liniach autobusowych i tramwajowych jadących wzdłuż Alei Jerozolimskich. Tam, gdzie jest to możliwe, zawsze staramy się uruchomić komunikację zastępczą – dodaje Grajda.
Prace mają potrwać do końca sierpnia. Grajda podkreśla, że nie ma żadnych informacji o ewentualnych opóźnieniach robót na moście. Ma nawet nadzieję, że zakończą się nawet nieco przed terminem.
– Bolejemy z tego powodu, że takie zamknięcia są, ale rozumiemy, że muszą się odbywać i oczywiście staramy się zrobić wszystko, by te utrudnienia były jak najmniej uciążliwe dla naszych podróżnych – zaznacza członek zarządu KM.
Zamknięcie podmiejskiej części mostu średnicowego to problem również dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Kursy pociągów tej spółki zostały skrócone i nie przekraczają Wisły. Przed remontem każdego dnia przez trasę średnicową kursowało ponad 150 pociągów KM i 40 pociągów SKM. Łącznie z innymi spółkami na obydwu nitkach trasy to ok. 800 pociągów na dobę. Remont podmiejskiej części to pierwszy etap prac – wiosną przyszłego roku planowana jest wymiana torów na części dalekobieżnej.
Czytaj także
- 2024-12-11: Miuosh: Trwa wielkie odliczanie do trasy koncertowej „Pieśni Współczesne. Tom II”. Biletów praktycznie już nie ma, więc dodajemy kolejne terminy
- 2024-10-07: Enej: Przygotowujemy się do świątecznej trasy koncertowej. Kiedyś tradycja kolędowania była naturalna, a dzisiaj młodzież się tego wstydzi
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-06-20: Anna Kalczyńska: Bałam się przeprowadzki do Warszawy. Wcześniej mieszkałam nieopodal lasu, ale na Saskiej Kępie też jest cudownie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.