Newsy

KNF: rentę dożywotnią powinny oferować firmy ubezpieczeniowe

2012-10-17  |  06:10
Mówi:Lesław Gajek
Funkcja:zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4
     – Komisja Nadzoru Finansowego jest za tym, by renty dożywotnie oferowały zakłady ubezpieczeń na życie – mówi zastępca przewodniczącego Komisji, Lesław Gajek. Według KNF-u, dysponują one odpowiednim wachlarzem mechanizmów, gwarantujących ochronę interesów obu stron wypłacających comiesięczne świadczenia w zamian za przeniesienie na nich własności do nieruchomości, jak i tych, którzy takiego przeniesienia dokonują.

    Zdaniem Komisji Nadzoru Finansowego nic nie stoi na przeszkodzie, by firmy ubezpieczeniowe już
    dziś proponowały swoim klientom renty dożywotnie.  

    Zakłady ubezpieczeń mają technologię, żeby natychmiast zaproponować tego typu produkty – uważa wiceszef Komisji, Lesław Gajek. 

    Posiadają, przede wszystkim rozbudowane zaplecze prawno-organizacyjne oraz odpowiednie gwarancje finansowe.
     
     – Potrafią szacować ryzyko, mają odpowiednie kapitały, odpowiednich specjalistów, którzy potrafią policzyć rezerwy, czyli zobowiązania z tytułu tego rodzaju produktu, mają odpowiednią wiarygodność finansową, historię – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceszef Komisji, Lesław Gajek. – A do tego są odpowiednio nadzorowane.

    Komisja, wielokrotnie już podkreślała, że osoby, które miałyby oddać nieruchomość w zamian za rentę dożywotnią muszą mieć pewność, co do bezpieczeństwa takiej operacji. Wymaga to, m.in. uściślenia i dopracowania odpowiednich uregulowań prawnych.

     – Jest jeszcze kwestia wyceny nieruchomości i ryzyka z tym związanego - mówi Gajek. – Ale pozostawienie tego obszaru bez nadzoru, tak jak on do tej pory istnieje, byłoby ryzykiem w przyszłości.
     
    Uwaga ta, tyczy się m.in. działających na rynku funduszy hipotecznych, które docierają do klientów z niezbyt powszechną do tej pory ofertą. 

     – Jeśli inne firmy chcą oferować coś takiego, powinny spełniać takie wymogi kapitałowe i wymogi bezpieczeństwa, jak zakłady ubezpieczeń na życie - zwraca uwagę wiceprzewodniczący KNF.  Bez zapewnienia bezpieczeństwa tego typu produktom, które są oferowane klientom, trudno mówić o tym, żeby państwo mogło wziąć jakąkolwiek odpowiedzialność za to.

    Jego zdaniem, nie ma dziś potrzeby tworzenia dodatkowego subsektora, zajmującego się tą działalnością.

     – Trzeba doprowadzić do takiej sytuacji, w której te firmy albo będą spełniały tego typu wymogi, albo
    nie będą mogły prowadzić takiej działalności – uważa Gajek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Handel

    Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

    Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

    Finanse

    Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

    Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.