Newsy

KNF umożliwi innowacyjnym firmom testowanie pomysłów na biznes. Rusza piaskownica regulacyjna

2018-11-06  |  06:25
Mówi:Artur Granicki
Funkcja:dyrektor Departamentu Innowacji Finansowych FinTech
Firma:Urząd Komisji Nadzoru Finansowego

Komisja Nadzoru Finansowego uruchamia piaskownicę regulacyjną. Mechanizm ten pozwoli firmom, które chcą zadebiutować w branży finansowej z nową usługą lub produktem, sprawdzić w bezpiecznym środowisku, czy ich projekt ma szansę się przyjąć. Nie będą musieli na początku przechodzić przez długi i często kosztowny proces licencyjny. Weryfikacji tych podmiotów będą dokonywali operatorzy piaskownicy, którzy podpiszą umowę z KNF. Na ich zgłoszenia KNF czeka do 9 listopada.

– Piaskownica regulacyjna to środowisko testowe, które ma umożliwić młodym przedsięwzięciom start-upowym, a także instytucjom finansowym testowanie ich rozwiązań technologicznych związanych z działalnością na rynku finansowym. Jej założeniem jest to, aby działała w modelu zdecentralizowanym, we współpracy z akceleratorami, organizacjami pozarządowymi, które mają doświadczenie w akceleracji start-upów, rozwijaniu projektów innowacyjnych, tak aby dostarczyły zarówno wiedzę, jak i doświadczenie w zakresie prowadzenia działalności nadzorowanej dla tych testowanych rozwiązań – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Artur Granicki, dyrektor Departamentu Innowacji Finansowych FinTech w KNF.

Środowisko testowe może być zarówno wirtualne, co oznacza system komputerowy symulujący zachowania rynkowe, jak i działające na rzeczywistych klientach. Weryfikacji tych podmiotów będą dokonywali operatorzy piaskownicy, którzy będą mieli z KNF podpisaną umowę. Do 9 listopada Komisja czeka na zgłoszenia takich podmiotów. Przedstawiciele KNF spotykali się już z przedstawicielami zarówno branży finansowej, jak i funduszy działających w segmencie fintech, czyli firm technologicznych zajmujących się finansami.

Zarówno środowiska testowe, jak i testujące swoje rozwiązania start-upy oraz operatorzy piaskownicy będą monitorowani i wspierani merytorycznie przez nadzór finansowy.

– W ramach współpracy z operatorami będziemy te podmioty testować, dostarczać im dużą dawkę wiedzy merytorycznej i pomagać im przygotowywać wnioski licencyjne. Będziemy też oceniać ich działalność. System testów będzie uzgodniony indywidualnie z każdym podmiotem, który będzie się testował, więc nie narzucamy sztywnych kryteriów czy ram testowania. Za każdym razem będziemy je indywidualnie dostosowywać do zakresu i potrzeb testowania danego podmiotu – mówi Artur Granicki.

Tego typu mechanizmy sprawdzają się już na zagranicznych rynkach. W Wielkiej Brytanii piaskownica regulacyjna istnieje od 2016 roku. Trafiło do niej prawie 90 firm w czterech turach. Firmy, które zgłaszają się do testów, motywują swoją decyzję nie tylko możliwością bezpiecznego przetestowania produktów i usług, lecz także możliwością podniesienia wiarygodności projektu wśród klientów oraz potencjalnych inwestorów.

Piaskownica regulacyjna może napędzić rozwój rynku fintechów i innowacji w branży finansowej w Polsce.

– Wiemy, że bariera wejścia na rynek finansowy dla młodych innowacyjnych przedsiębiorstw jest dość wysoka ze względu na potrzebny kapitał i doświadczenie. Chcemy ten próg wejścia maksymalnie obniżyć, tak aby one mogły jeszcze bez wielkich wydatków i zobowiązań przetestować swoje rozwiązanie i dostosowywać później do skali swojej działalności i swoich potrzeb sposób ich działania – zaznacza Artur Granicki.

Czytaj także

Kalendarium

CES 2019

Firma

Duże zmiany na rynku nieruchomości komercyjnych. Przez 10 lat przybyło dwa razy więcej powierzchni handlowej, trzy razy więcej biur i magazynów

Od 2009 roku niemal dziesięciokrotnie wzrosła wartość inwestycji w magazyny na polskim rynku. Liczba biur jest trzykrotnie większa, a powierzchni handlowej jest dwa razy więcej niż 10 lat temu – wynika z analizy CBRE, będącej odpowiedzią na #10yearschallenge. Ostatnia dekada na rynku nieruchomości komercyjnych to przede wszystkim diametralne zmiany. Nie tylko znacznie przybyło nowych budynków w każdym segmencie, lecz także zmieniła się ich jakość. W kolejnych latach na rynek największy wpływ będą miały rosnące oczekiwania użytkowników oraz rozwój nowych technologii.

Bankowość

Nowa strategia banku Citi Handlowy oparta na innowacyjnych technologiach. Do 2021 roku cyfryzacja obejmie klientów, pracowników i usługi banku

Sztuczna inteligencja, wykorzystanie danych oraz technologie chmurowe – te obszary zamierza rozwijać Citi Handlowy w ramach cyfrowej transformacji, która jest głównym filarem nowej strategii do 2021 roku. Jeszcze w tym półroczu bank wdroży system, który pozwoli udzielać finansowania klientom w oparciu o biometrię twarzy. W obszarze detalicznym Citi postawi na bankowość kontekstową – bank dostępny zawsze wtedy, gdy klient go potrzebuje. Cyfrowa transformacja ma objąć również pracowników banku. 

Konsument

Klienci Volvo stopniowo odchodzą od diesla, za to rośnie popularność hybryd. W krótkim czasie koncern chce kilkukrotnie zwiększyć ich sprzedaż

Ubiegły rok był najlepszym w dotychczasowej historii Volvo na polskim rynku. Marka po raz szósty z rzędu pobiła swój rekord sprzedaży i zanotowała 15-proc. wzrost. Wyraźnym trendem jest stopniowe odchodzenie od silników diesla – w ubiegłym roku wybrało je 60 proc. kierowców, ale rok wcześniej było to 76 proc. Hybrydy wciąż stanowią niecałe 2 proc., ale ich popularność rośnie skokowo. W ciągu kilkunastu miesięcy koncern chce zwielokrotnić ich sprzedaż. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się też SUV-y, które w Polsce stanowią 70 proc. sprzedaży Volvo.

Firma

Rynek pracy przechodzi transformację. Wymuszają ją nowe technologie, starzejące się społeczeństwo i brak pracowników

Niedobory siły roboczej, zmiany demograficzne i rosnący udział technologii to dziś główne czynniki, które przeobrażają rynek pracy w Europie. Wpływają na niego również zmieniające się oczekiwania młodych pracowników, którzy szukają nowych sposobów zatrudnienia. Wszystko to wymaga zmian w edukacji i legislacji, tak by zapewnić rynkowi pracy większą elastyczność i dopasować go do potrzeb przedsiębiorstw. Polska może czerpać dobre wzorce z takich państw jak Niemcy, Szwajcaria czy Wielka Brytania.