Mówi: | Dariusz Bogdan |
Funkcja: | Wiceminister gospodarki |
Kończy się największa umowa offsetowa w historii Polski. Negocjowane są kolejne
Za kilka dni zakończy się umowa offsetowa z Lockheed Martin Corporation dotycząca zakupu samolotów F16. Ostatni element tej umowy jest związany z transferem technologii do obsługi i serwisu tych maszyn do Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy. Pod koniec stycznia Rada Ministrów potwierdziła pełną realizację innego offsetu, z holenderskim Thales Nederland B.V., który w opinii resortu gospodarki spełnił oczekiwania. Ministerstwo już rozmawia z Holendrami o kolejnej umowie offsetowej dotyczącej okrętu patrolowego Ślązak.
Pierwsza umowa offsetowa została w pełni zrealizowana. Rada Ministrów potwierdziła jej wykonanie. Chodzi o kontrakt z Thales Nederland B.V. na modernizację trzech okrętów Marynarki Wojennej. Holenderska firma dostarczyła uzbrojenie oraz sprzęt wojskowy do polskich okrętów typu Orkan. W zamian było dziewięć zobowiązań offsetowych. Wszystkie zostały zrealizowane, i to z nadwyżką.
– To jest przykład dobrej umowy offsetowej, której głównym elementem był transfer technologii i zakup usług – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki.
Wartość umowy offsetowej przekroczyła 76 mln euro, ale rzeczywiste wykonanie było blisko 4 mln euro większe. Na umowie zyskali przede wszystkim Centrum Techniki Morskiej, Radmor, Stocznia Marynarki Wojennej i WB Electronics.
Jest szansa na to, że m.in. te firmy będą promowane przy kolejnej umowie.
– Mamy nadzieje, że ci, którzy wykorzystali ten offset najbardziej efektywnie, będą również mogli być promowani i będziemy mogli kontynuować dobre rozwiązania offsetowe – mówi Dariusz Bogdan. – Jesteśmy teraz w określonej procedurze, dotyczącej zawarcia nowej umowy offsetowej w związku z okrętem patrolowym Ślązak.
Na razie nie chce jednak mówić o możliwej wartości kontraktu.
Offsety dobiegają końca
W tym roku planowane jest zakończenie kolejnych umów, m.in. z Lockheed Martin Corporation, Patrią, Otto Melarą. W połowie kwietnia sfinalizowane będzie jedno z największych zobowiązań w historii offsetu, związane z transferem technologii do Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy.
– Będziemy starali się podejść z należytą skrupulatnością do rozliczenia tych umów offsetowych. Mam nadzieję, że będzie dobrze tak samo jak w przypadku Thales Nederland – przekonuje wiceminister.
Umowa z LMC jest związana z dostawą dla polskich Sił Zbrojnych samolotów wielozadaniowych F-16. Została zawarta na 10 lat 18 kwietnia 2003 roku. Jej wartość to ponad 6 mld dolarów.
Wiceminister jednocześnie podkreśla, że wokół offsetu nagromadziło się wiele mitów, a wśród opinii publicznej offset kojarzony jest tylko z jedną umową, z LMC dotyczącą zakupu F16, mimo że łącznie Polska podpisał 18 takich umów.
– Offset w mojej ocenie jest doskonałym narzędziem. Na początku lat dwutysięcznych napompowano wielką bańkę, że offset dźwignie polską gospodarkę – mówi Dariusz Bogdan. – Jednak jak patrzymy na realne liczby, musimy zdawać sobie z tego sprawę, że takich szans nigdy nie było. Były i są natomiast szanse na wsparcie poszczególnych firm, przede wszystkim sektora obronnego. Wydaje się, że te szanse wykorzystamy.
Czytaj także
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-18: Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-04-30: Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.