Mówi: | Dariusz Bogdan |
Funkcja: | Wiceminister gospodarki |
Kończy się największa umowa offsetowa w historii Polski. Negocjowane są kolejne
Za kilka dni zakończy się umowa offsetowa z Lockheed Martin Corporation dotycząca zakupu samolotów F16. Ostatni element tej umowy jest związany z transferem technologii do obsługi i serwisu tych maszyn do Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy. Pod koniec stycznia Rada Ministrów potwierdziła pełną realizację innego offsetu, z holenderskim Thales Nederland B.V., który w opinii resortu gospodarki spełnił oczekiwania. Ministerstwo już rozmawia z Holendrami o kolejnej umowie offsetowej dotyczącej okrętu patrolowego Ślązak.
Pierwsza umowa offsetowa została w pełni zrealizowana. Rada Ministrów potwierdziła jej wykonanie. Chodzi o kontrakt z Thales Nederland B.V. na modernizację trzech okrętów Marynarki Wojennej. Holenderska firma dostarczyła uzbrojenie oraz sprzęt wojskowy do polskich okrętów typu Orkan. W zamian było dziewięć zobowiązań offsetowych. Wszystkie zostały zrealizowane, i to z nadwyżką.
– To jest przykład dobrej umowy offsetowej, której głównym elementem był transfer technologii i zakup usług – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki.
Wartość umowy offsetowej przekroczyła 76 mln euro, ale rzeczywiste wykonanie było blisko 4 mln euro większe. Na umowie zyskali przede wszystkim Centrum Techniki Morskiej, Radmor, Stocznia Marynarki Wojennej i WB Electronics.
Jest szansa na to, że m.in. te firmy będą promowane przy kolejnej umowie.
– Mamy nadzieje, że ci, którzy wykorzystali ten offset najbardziej efektywnie, będą również mogli być promowani i będziemy mogli kontynuować dobre rozwiązania offsetowe – mówi Dariusz Bogdan. – Jesteśmy teraz w określonej procedurze, dotyczącej zawarcia nowej umowy offsetowej w związku z okrętem patrolowym Ślązak.
Na razie nie chce jednak mówić o możliwej wartości kontraktu.
Offsety dobiegają końca
W tym roku planowane jest zakończenie kolejnych umów, m.in. z Lockheed Martin Corporation, Patrią, Otto Melarą. W połowie kwietnia sfinalizowane będzie jedno z największych zobowiązań w historii offsetu, związane z transferem technologii do Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy.
– Będziemy starali się podejść z należytą skrupulatnością do rozliczenia tych umów offsetowych. Mam nadzieję, że będzie dobrze tak samo jak w przypadku Thales Nederland – przekonuje wiceminister.
Umowa z LMC jest związana z dostawą dla polskich Sił Zbrojnych samolotów wielozadaniowych F-16. Została zawarta na 10 lat 18 kwietnia 2003 roku. Jej wartość to ponad 6 mld dolarów.
Wiceminister jednocześnie podkreśla, że wokół offsetu nagromadziło się wiele mitów, a wśród opinii publicznej offset kojarzony jest tylko z jedną umową, z LMC dotyczącą zakupu F16, mimo że łącznie Polska podpisał 18 takich umów.
– Offset w mojej ocenie jest doskonałym narzędziem. Na początku lat dwutysięcznych napompowano wielką bańkę, że offset dźwignie polską gospodarkę – mówi Dariusz Bogdan. – Jednak jak patrzymy na realne liczby, musimy zdawać sobie z tego sprawę, że takich szans nigdy nie było. Były i są natomiast szanse na wsparcie poszczególnych firm, przede wszystkim sektora obronnego. Wydaje się, że te szanse wykorzystamy.
Czytaj także
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-22: Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-21: Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski
- 2025-07-17: Dorota Szelągowska: Tęsknię za Darkiem „Stolarzem” przed kamerą. Ale mamy ze sobą kontakt i będziemy razem robić jakieś rzeczy youtube’owe
- 2025-06-24: Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.