Newsy

Kolejna obniżka maksymalnych opłat interchange od transakcji kartą

2015-01-26  |  06:35

Aktualizacja 2015-01-27 godz. 12:20

W czwartek nastąpi kolejny spadek opłat prowizyjnych do 0,3 proc. w przypadku transakcji kartą kredytową i 0,2 proc. w przypadku karty debetowej. Obecnie prowizje od transakcji pobieranych przez banki wynoszą 0,5 proc. Dzięki promowaniu płatności, tworzeniu zachęt do używania kart oraz obniżce prowizji w lipcu ub.r. w Polsce przyspieszył rozwój obrotu bezgotówkowego. W III kwartale dokonano prawie 0,5 mld transakcji bezgotówkowych, co oznacza wzrost o ponad 13 proc. w porównaniu z II kwartałem 2014 r.

Myślę, że był to przełomowy rok dla płatności bezgotówkowych w Polsce. Z danych raportowanych przez banki i jednostki rozliczeniowe NBP po I półroczu 2014 roku wynika, że nastąpił dwucyfrowy wzrost transakcji bezgotówkowych. Wyniki opublikowane po III kw. bieżącego roku pokazują, że trend jest kontynuowany, nastąpiło nawet pewne przyspieszenie – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Adrian Kurowski, dyrektor Visa Europe w Polsce.

Z danych NBP wynika, że na koniec III kwartału 2014 r. w Polsce było 35,5 mln kart płatniczych (wzrost o 1 proc. w stosunku do czerwca). W okresie od lipca do września dokonano 690 mln transakcji na kwotę 121 mld zł, z tego 494,1 mln transakcji bezgotówkowych o wartości 41,2 mld zł, co oznacza wzrosty odpowiednio o 13,4 i 9,6 proc. w porównaniu z wcześniejszym kwartałem.

Na obserwowane wzrosty składają się dwa główne czynniki. Pierwszy to obniżka opłaty interchange, która z jednej strony spowodowała zmniejszenie dochodowości modeli biznesowych bankowych, a z drugiej strony dała szansę na wzrost sieci akceptacji tych kart – zaznacza Kurowski. – Sztandarowym przykładem rozwoju rynku jest rozpoczęcie akceptacji kart u największego polskiego detalisty pod względem obrotów, czyli sieci Biedronka.

16 czerwca ub.r. sieć sklepów Biedronka rozpoczęła wdrażanie płatności kartami, początkowo w 330 sklepach, obecnie bezgotówkowe zakupy są możliwe we wszystkich sklepach, a jest ich aż 2,5 tys..

Chodzi o obniżenie maksymalnej opłaty interchange (ponoszonej przez akceptantów-sprzedawców) do 0,5 proc. od 1 lipca 2014 r. Z kolei od 29 stycznia nastąpi kolejna obniżka – do 0,3 proc. w przypadku płatności kartą kredytową oraz 0,2 proc. przy transakcji kartą debetową. Zmiana w polskich przepisach została wywołana przez porozumienie między Visa Europe a Komisją Europejską, które weszło w życie 1 stycznia br. i zakłada możliwość stosowania w krajach członkowskich UE i EOG transgranicznych stawek od transakcji kartowych na poziomie 0,2 i 0,3 proc., jeśli detalista jest obsługiwany przez agenta rozliczeniowego, który ma siedzibę za granicą danego kraju.

Drugim, nawet ważniejszym, powodem wzrostu transakcji – według Kurowskiego – są działania marketingowe i promocyjne realizowane przez Visa Europe we współpracy z bankami członkowskimi i detalistami. Ich celem jest zmiana przyzwyczajeń polskich konsumentów (80 proc. transakcji to wciąż gotówka) i w konsekwencji popularyzacja obrotu bezgotówkowego (m.in. dzięki finansowanemu przez banki programowi rozwoju sieci akceptacji „Kartą Visa zapłacisz wszędzie”).

Wraz ze zmianą generacyjną i wdrażaniem nowych technologii zmiana przyzwyczajeń następuje coraz szybciej. Dobrym przykładem są płatności mobilne. Większość młodych konsumentów, którzy nie wyrośli w kulcie gotówki, nie ma problemu z tym, żeby zacząć płacić telefonem. Koncentrujemy bardzo dużo uwagi na tym, żeby 2015 rok stał się okresem masowych wdrożeń płatności mobilnych – mówi Kurowski.

Jak podkreśla, Polska jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się rynkiem w Europie pod względem wzrostu transakcji bezgotówkowych. Jesteśmy także liderem płatności zbliżeniowych. 40 proc. transakcji realizowanych kartami Visa w Polsce to transakcje zbliżeniowe. Już ponad 75 proc. terminali zainstalowanych w Polsce jest przystosowanych do obsługi transakcji zbliżeniowych, a do końca 2017 roku wszystkie terminale zainstalowane w Polsce będą wyposażone w czytniki zbliżeniowe.

Jesteśmy liderem w zakresie pomysłowości. To banki członkowskie inwestują duże pieniądze w to, żebyśmy byli ciągle postrzegani jako rynek innowacyjny – wyjaśnia Kurowski.

Przykładem innowacyjnego rozwiązania są mobilne płatności zbliżeniowe Visa wykorzystujące chmurę i technologię Host Card Emulation (HCE), które mogą być integrowane z bankowością mobilną oferowaną przez banki. Projekt Visa Europe, do którego przyłączyło się dziewięć banków, zakłada wdrożenie na polskim rynku płatności mobilnych Visa opartych o chmurę i technologię HCE, które pozwalają na szybkie udostępnienie rozwiązania znaczącej grupie odbiorców. Wśród nich jest Getin Noble Bank, który ogłosił w tym miesiącu rozpoczęcie pilotażu usługi.

Doganiamy niektóre kraje europejskie, a w niektórych dziedzinach, takich jak płatności zbliżeniowe czy przyszła implementacja płatności mobilnych, będziemy przeganiać Europę – mówi dyrektor Visa Europe w Polsce.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.