Mówi: | Tomasz Godziek, radny Katowic; Marcin Krupa, wiceprezydent Katowic |
Kolejne miasta wprowadzają darmowe parkowanie dla aut elektrycznych i hybrydowych
Właściciele samochodów elektrycznych i hybrydowych od początku kwietnia mogą parkować za darmo w centrum Katowic. W Szczecinie za roczne pozwolenie na parkowanie posiadacze takich aut płacą jedynie 10 zł, podczas gdy normalnie taka opłata wynosi 1 500 zł. Zezwolenie na prawie darmowe parkowanie otrzymało na razie 38 pojazdów. Władze miast liczą jednak, że liczba aut elektrycznych i hybrydowych w mieście będzie stopniowo wzrastać i zastanawiają się nad kolejnymi ułatwieniami.
– Staramy się zmieniać wizerunek miasta – z miasta przemysłu ciężkiego, przemysłu związanego z wydobyciem węgla, w miasto nowoczesnych technologii, idącego z duchem czasu. Tym bardziej, że elektryczna mobilność jest znana w świecie już od dawna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Krupa, wiceprezydent Katowic.
Podkreśla, że miasto już od 2009 r. uczestniczy w ramach programu Urbact w projekcie „Elektryczna mobilność w miastach Europy”. W ramach niego stopniowo wprowadzane są zachęty dla właścicieli pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Działania mają służyć przede wszystkim zwiększeniu świadomości ekologicznej mieszkańców Katowic.
– Są to samochody proekologiczne. W efekcie korzystania z nich nie ma takiej wysokiej emisji CO2. Dodatkowo są to samochody bardziej ekonomiczne, bo mniej się wydaje na jego użytkowanie oraz cichsze, co jest szczególnie ważne dla centrum miasta – mówi Tomasz Godziek, katowicki radny PO.
Podobną strategię przyjęły władze Krakowa, Tarnowa i Szczecina. W Szczecinie miasto wspiera liczne rozwiązania ekologiczne, m.in. promując transport rowerowy oraz unowocześniając flotę autobusów miejskich. Od września 2012 r. właściciele pojazdów elektrycznych oraz hybrydowych, których emisja dwutlenku węgla nie przekracza 100 g/km, mogą za 10 zł rocznie parkować w całym mieście.
– Zgodnie ze strategią rozwoju Szczecina, chcemy być miastem nowoczesnym i proekologicznym. W związku z tym wszystkie rozwiązania idące w tym kierunku są przez nas mile widziane – informuje Tomasz Klek z Biura Komunikacji Społecznej i Marketingu Urzędu Miasta w Szczecinie.
Zezwolenie na darmowe lub tańsze parkowanie mogą otrzymać osoby, które są właścicielami pojazdów lub korzystają z nich na zasadzie umowy kredytu lub leasingu oraz są zameldowane w danym mieście.
Preferencje dla właścicieli ekologicznych aut wprowadziły również Kraków i Tarnów (1 380 zł zniżki na roczne parkowanie).
Władze Katowic podkreślają, że możliwość bezpłatnego parkowania to dopiero początek planowanych przywilejów.
– Niewykluczone, że w przyszłości również będzie możliwość wjazdu w strefy, które są wyłączone z ruchu kołowego. Kierowcy poruszający się pojazdem ekologicznym będą mogli korzystać z tych przestrzeni miejskich – wyjaśnia wiceprezydent Katowic.
Jak podkreśla, miasto zastanawia się również nad rozbudową infrastruktury miejskiej do ładowania samochodów.
– W tym przypadku niestety jest dosyć dużo problemów związanych głównie z prawem energetycznym, ponieważ miasto nie może sprzedawać prądu elektrycznego. To są pewne regulacje, które muszą ulec zmianie, ale to już na szczeblu centralnym, żebyśmy mogli skutecznie realizować nasze założenia – wyjaśnia Marcin Krupa.
70 tys. zł oszczędności rocznie. Orange Polska wymienia flotę samochodów na bardziej ekologiczną.
Wynajem zamiast leasingu – połowa firm w Polsce wypożycza samochody
W tym roku Polacy kupią 2 tys. nowych aut z napędem hybrydowym
Czytaj także
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-25: Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-02: Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy
Wprowadzenie instytucji tzw. ślepego pozwu pozwoli skuteczniej ścigać za naruszenie dóbr osobistych popełnione przez anonimowych internautów. Przepisy pozwolą na złożenie pozwu w sytuacji, gdy poszkodowany nie zna danych identyfikujących hejtera. Krajowa Rada Sądownictwa i Sąd Najwyższy ostrzegają, że nowelizacja może doprowadzić do znacznego przeciążenia sądów, a krótkie terminy na identyfikację sprawcy mogą skutkować wzrostem odszkodowań za przewlekłość postępowania.
Ochrona środowiska
Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa
1 stycznia weszła w życie ustawa zmieniająca przepisy o odpadach, która nakłada na wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych obowiązek ich segregacji i zapewnienia dalszego ich zagospodarowania. To efekt implementacji unijnej dyrektywy. Ostateczną treść przepisów branża poznała w ostatnich tygodniach 2024 roku. Nie jest wciąż jasne, czy w przypadku budów dopuszczona będzie frakcja odpadów zmieszanych, których nie da się posegregować. Następnym krokiem będą prawdopodobnie poziomy recyklingu odpadów budowlanych, jakie przedsiębiorcy będą musieli zapewnić. Nowe obowiązki nie dotyczą osób fizycznych.
Handel
T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
– Współpraca na linii Unia Europejska – USA w ciągu czterech najbliższych lat rządów Donalda Trumpa może być trudna – ocenia europoseł Tobiasz Bocheński. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych ostrzega, że potencjalne zmiany w polityce USA, w tym zwiększenie ceł, mogą dotknąć wszystkich partnerów Stanów Zjednoczonych. Dużą niewiadomą jest również kwestia wsparcia dla Ukrainy i ewentualnego zakończenia wojny. Polityka nowego prezydenta może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa całej Europy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.